Burse - Fonduri mutuale

Şeful Vrancart: Trebuie să facem investiţii dacă vrem să mai activăm în această industrie

Şeful Vrancart: Trebuie să facem investiţii dacă vrem să mai activăm în această industrie

Autor: Adrian Cojocar

03.10.2010, 23:49 231

Conducerea producătorului de hârtie şi carton Vrancart Adjud(VNC), unul dintre primii jucători de pe piaţa autohtonă, spune căplanul ambiţios de investiţii pe care îl are pentru următorii anişi care se ridică la 22,9 mil. euro reprezintă o necesitate pentruca firma să reziste pe piaţă.

"Oricum trebuie făcute aceste investiţii dacă dorim să ne păstrămşansele de a activa în această industrie. Nu erodarea marjelor înultimul an şi jumătate ne-a determinat în mod special să demarămaceste investiţii, ci conştiinţa faptului că dacă nu le facemmarjele,
nu-şi vor mai reveni niciodată pentru noi. Determinarea în lansareaunor astfel de programe apare ca rezultantă a două elemente:conştiinţa asupra capabilităţilor firmei şi necesitatea de aasigura nivelul de productivitate care să-ţi permită accesul lacote rezonabile de profitabilitate. Momentul a survenit evoluţieifirmei", spune Mihai Botez, directorul general al VrancartAdjud.
Prin investiţiile planificate, compania vrea să recupereze ecartultehnologic pierdut faţă de principalii concurenţi, care pesegmentul de carton ondulat sunt Ambro Suceava, parte a grupuluifrancez Sical, şi Ecopaper Zărneşti, aceştia din urmă deţinândcapacităţi mai mari şi o producţie mai diversificată, potrivitanalizei realizate de conducerea societăţii.

Austriecii au şi ei o prezenţă foarte puternică pe piaţaromânească. Astfel, grupul austriac Rondo Ganahl deţine la nivellocal Rondocarton, liderul pieţei de carton ondulat, iarholdingului Prinzhorn din Austria deţine un alt producător autohtonimportant, respectiv Dunapack Rambox din Sfântu-Gheorghe.
Totodată, din cauza derapajului tehnologic şi de productivitate,producătorii locali sunt în pericol de a fi concuraţi de companiistrăine, cum este compania ungurească Hamburger, care dispune decapacităţi de producţie de câteva ori mai mari decât firmeleromâneşti şi de tehnologii de ultimă generaţie.
Cu tehnologia actuală, pe segmentul hârtiei igienico-sanitareVrancart abia reuşeşte să obţină o calitate medie a produselor şiurmă­reşte ca în urma investiţiilor să poată intra pe gama"luxury". Totodată, compania poate produce în prezent doar un tipde hârtie igienică, în timp ce în ultima perioadă pe piaţă auapărut noi sortimente, cum ar fi prosoapele de bucătărie, rolejumbo pentru uz industrial, şervetele uscate sau umede şi cudiferite arome, respectiv batistele în multiple straturi.

Totodată, concurenţii direcţi ai Vrancart pe acest segment,respectiv Comceh Călăraşi şi Pehart Tec Petreşti, dispun deproducţii de peste două ori mai mari decât Vrancart.
Deşi afacerile Vrancart s-au dublat în ultimii patru ani, profitulfirmei s-a menţinut oarecum constant în această perioadă, iar înprima jumătate a acestui an s-a redus aproape la jumătate, până laun nivel de 1,7 mil. lei (circa 400.000 de euro), în ciudaavansului semnificativ al afacerilor, respectiv de 30%.
"Noi considerăm că avansul afacerilor Vrancart în prima jumătate aanului nu a fost chiar atât de puternic, ci doar s-a revenitaproa­pe de nivelul anului 2008. Pentru noi marjele din exploatarenu au scăzut foarte mult. A scăzut profitul total datorităcreşterii costurilor finanţării", a precizat Botez.

Prin investiţiile vizate, Vrancart estimează că va reuşi să-şimajoreze progresiv profitul, ajungând ca în 2015 să realizeze uncâştig aproa­pe dublu faţă de cel din 2009, respectiv de 9 mil.lei.
Vrancart a aprobat recent contractarea unor împrumuturi de 17,2mil. euro pentru realizarea planului investiţional şi punerea înfuncţiune a unor investiţii noi. Circa 9,3 mil. euro din ncesar arurma să fie acoperite prin fonduri europene nerambursabile.
"Atât timp cât documentaţiile întocmite sunt la nivelul exigenţelorşi indicatorii calculaţi atât pe rezultatele obţinute, cât şi peproiecţiile ce surprind consecinţele efectuării investiţiilor îţiasigură credibilitatea, şansele să accezi la aceste fonduri suntcrescute. Proiectele de investiţii sunt în curs de derulare, iarbanii vor fi atraşi pe măsura realizării lor", spune Botez.
Vrancart Adjud este controlată de SIF
Banat-Crişana (SIF1), care deţine 74,7% din acţiuni. Titlurilefirmei au câştigat 14% în ultimele şedinţe, iar capitalizarea aajuns la 14,9 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO