Caută doar în titlu
Burse - Fonduri mutuale

De ce s-au prăbuşit acţiunile Norofert cu 11% în şedinţa de miercuri: totul pleacă de la un raport de audit. ”Atragem atenţia că societatea are un nivel redus de lichidităţi...care ar putea genera indoieli cu privire la capacitatea de a-şi continua activitatea...”. Cum răspunde compania?

Cu aproape 11% s-au prăbuşit acţiunile Norofert (NRF), companie din agricultură listată în primăvara anului 2020, pe parcursul şedinţei de miercuri, 24 martie 2021, la un preţ de 21,4 lei pe unitate, după ce un raport de audit pentru situaţia financiară pe 2020 arată că “societatea are un nivel redus de lichidăţi în casa şi bancă şi politica societăţii de recuperare a creanţelor”.

Compania a ajuns la o capitalizare de 172 mil. lei, faţă de 193 mil. lei în şedinţa precedentă. Spre comparaţie, prima şedinţă ca şi companie listată, din 3 martie 2020, Norofert a închis la 24 mil. lei valoare de piaţă.

„Atragem atenţia asupra notei 6 la situaţiile financiare << Principii, politici şi metode contabile >>, conform căreia societatea are un nivel redus de lichidităţi în casă şi bancă şi politica societăţii de recuperare a creanţelor. Aceste aspecte, indică existenţa unei incertitudini care ar puteagenera îndoieli cu privire la capacitatea societăţii de a-şi continua activitatea fără implementarea unor măsuri adecvate de redresare. Opinia noastră nu este modificată cu privire la acest aspect”, se arată în raportul de audit care poate fi consultat aici.

Auditorul MGMT Audit & BPO arată că a observat o diferenţă 4,86 mil. lei între valoarea stocurilor din gestiune şi valoarea stocurilor din financiar. “Din suma de 4,866,710 RON, reprezentând diferenţa între stocurile din financiar şi cele din gestiune, suma de 2,328,900 RON reprezintă producţie în curs de execuţie la un cost de producţie supraevaluat la 31 decembrie 2020, iar suma de 2,537,810 RON reprezintă atât diferenţe de inventar neînregistrate la 31.12.2020, cât şi mărfuri pentru care descărcarea de gestiune s-a efectuat eronat. Astfel, stocurile şi rezultatul societăţii la 31.12.2020 sunt supraevaluate cu suma de 4,866,710 RON. Opinia noastră asupra situaţiilor financiare atât pentru exerciţiul financiar încheiat la 31 Decembie 2019, cât şi pentru 31 Decembrie 2018 a inclus rezerva asupra stocurilor”, se arată în raportul de audit.

Pe de altă parte, Vlad Popescu, CEO şi fondator al Norofert, spune că aceasta este o formulare standard a auditului şi că unele probleme au fost rezolvate la începutul acestui an.

“Este o formulare standard a auditului. În acelaşi timp, vine din cauza analizei pe cash flow despre care ştim cu toţii şi am anunţat şi mai înainte că nu este ideală, mai ales după un an ca 2020 în care am avut o secetă severă şi întârzieri la plată”, a explicat Vlad Popescu în cadrul emisiunii ZF Deschiderea de astăzi.

CEO-ul companiei a spus că “această opinie contrară pe care auditul a dat-o nu influenţează cifrele pe 2020” şi că diferenţa în privinţa stocurilor a fost ajustată deja în T1/2021.

“Primul punct cu rezervă din partea auditoarelor este o diferenţă de stoc în jur de 2,5 mil. lei care dintr-o greşeală materială nu s-a contabilizat la momentul potrivit. Este vorba de o trecere de la sistem de contabilitate cu SmartBill către SAGA. La acel moment s-a scris un aviz, nu s-a înregistrat factura şi de acolo a venit această diferenţă de stoc, este vorba de stoc de grâu. Această problemă a fost deja rezolvată în T1/2021, s-a descărcat acest stoc, am luat pierderea aferentă. Din fericire este un an destul de bun şi putem să ducem o astfel de ajustare”, spune Vlad Popescu.

Producţia în curs de execuţie este a doua problemă majoră pe care auditul a relevat-o.

“Aici vorbim despre pachetele de floarea soarelui şi porumb pe care noi le-am vândut cu foarte mult succes la early sales – noiembrie şi decembrie. S-au decalat foarte mult sezoanele de vânzare, vrem să fim competitivi, vrem să fim în piaţă, şi atunci facem campaniile astea în momentele, spunem noi, potrivite. Dacă ne uităm foarte bine la piaţă şi vedem cum evoluează, le declanşăm şi începem campania de vânzare. În aceste pachete avem produsele noastre şi produse de la alte companii care înseamnă de obicei seminţe. Noi am început producţia, iar doamnele nu au fost de acord că această producţie a fost înregistrată corect, le-am pus la dispoziţie facturi, avize, contracte cu clienţii. Dar partea bună a acestei discuţii despre producţia în curs este că ea a mers înainte, pachetele s-au livrat şi atunci nu se consideră pierdere, ci o completare a livrărilor şi atunci nu o să avem o pierdere financiară pe această temă. Sunt până la urmă vânzări care au fost contabilizate, din punctul doamnelor de vedere, greşit. Din păcate aşa funcţionează sistemul în agricultură, cu atât mai mult în producţia vegetală. Suntem în cursul achiziţiei unei ferme, iar la o fermă agricolă aşa funcţionează şi contabilizarea producţiei vegetale, producţie în curs de execuţie care evident durează de la un an la altul. Aşa şi aici, din momentul în care clienţii au comandat pachetele până în momentul în care ele se livrează avem un interval de câteva luni, de aici şi confuzia. Vom găsi o metodă să ajustăm sau să ne conformăm, dar din păcate sau din fericire genul acesta de vânzare cu pachete şi cu producţie în curs de execuţie rămâne, aşa funcţionăm”. Emisiunea integrală cu Vlad Popescu poate fi urmărită aici.

 ​

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.