Burse - Fonduri mutuale

Gheorghe Ciubotaru, de la şef de secţie în industrie înainte de 1990 la afaceri de 40 mil. euro cu grupul Electroalfa

Gheorghe Ciubotaru: „Prima capacitate în producerea de energie fotovoltaică este în Botoşani şi voi inaugura la sfârşitul lunii octombrie o capacitate de 3,5 MWh. În final voi produce probabil 4-5 MWh“ . Foto Silviu Matei

Gheorghe Ciubotaru, Electroalfa

Autor: Adrian Cojocar

10.09.2012, 00:07 3277

Anul trecut compania fanion a lui Ciubotaru, Electro-Alfa International, care produce în principal echipamente destinate sectorului ener­getic, şi-a majorat vânzările cu 48%, la 34 mil. euro, iar pentru acest an afacerile grupului sunt previzionate să depăşească 40 mil. euro după un avans de 10% faţă de anul trecut.

"Imediat după Revoluţie peisajul economic a intrat într-o zonă neagră, a crizei de autoritate, a schimbărilor politice. După '90 a fost o conjunctură de genul: alegeţi-vă şefii. Dacă era ales şi portarul, spre exemplu, spuneau că acela este bun de director. Se adunau voturile şi cine ieşea era directorul fabricii. Acesta este motivul pentru care imediat după '90, în condiţiile în care eu înţelegeam că cei cu care discutam de deasupra mea în companie nu aveau o viziune şi nu înţelegeau mecanismele, cei de dedesubt voiau bani fără să producă mai nimic şi aveau în mână acel instrument «dacă nu eşti de acord cu noi, te schimbăm», atunci am luat decizia să pornesc un business singur de la capăt", povesteşte Ciubotaru.

Electrocontact, care în prezent mai numără 130 de angajaţi, era la vremea aceea unul dintre marii coloşi industriali alături de alte companii din sector care adunau fiecare mii de angajaţi precum Electroaparataj, Electrotehnica, Electromagnetica sau Contactoare Buzău.

Omul de afaceri spune că a plecat de la un atelier în care producea un mic dispozitiv electronic şi pe parcurs a ajuns să angajeze sute de oameni pe măsură ce compania s-a dezvoltat.

"La noua afacere nu realizam ce produceam în secţia la care lucrasem. Încercam un produs electronic ieftin şi simplu, eu fiind inginer electronist, produsul fiind o protecţie pentru motoare, ce avea ca rol să nu rămână motorul în două faze şi să se ardă. Produsul nu era spectaculos. Aşa am pornit primii paşi. La început eu mă ocupam de tot. Am angajat apoi primul om, apoi doi, patru şi aşa mai departe. După care am trecut la partea de tablouri electrice de joasă tensiune, care reprezintă un mic pachet din ceea ce facem astăzi", mai spune Ciubotaru.

Electro-Alfa a trecut în următorii ani de la o fază de garaj la un spaţiu închiriat şi în 1992 a pus bazele primei grupe de pro­totipuri unde se testau şi se realizau produse noi după modelul celor ale jucătorilor mari de pe piaţă. "Am început să realizez produse uitându-mă la concurenţa străină pentru că era evident că România se va deschide şi pe piaţă vor apărea jucători de top. Au venit marii jucători şi au înghiţit piaţa acolo unde nu au găsit o concurenţă pe măsură. În atelierul de prototipuri am realizat produse noi care au prins imediat pe piaţă, astfel încât când au început să apară prin anii 1995 - 1997 jucătorii mari de afară deja eu ştiam despre dânşii şi produsele mele în cea mai mare parte se apropiau mult de ceea ce făceau", mai spune Ciubotaru.

Pe parcurs omul de afaceri a continuat să-şi dezvolte afacerea şi spune că prin 1997 ajungea să investească un milion de mărci germane anual în utilaje, tehnologii şi realizarea de produse noi în cadrul unei companii de 150 de salariaţi.

"Pe piaţă începusem să apărem ca un nume la nivel naţional, am câştigat câteva licitaţii reprezentative în domeniul de joasă tensiune. Paralel am trecut la dezvoltarea de capacităţi conexe industriei electrotehnice pentru că nu găseam furnizori de calitate cu care să colaborăm. Am dezvoltat apoi produse de medie tensiune, iar apoi am trecut la lucrări de antrepriză de valoare tot mai mare. A fost o evoluţie firească", spune Gheoghe Ciubotaru.

El spune că valurile de concedieri care au urmat după '90 din companiile româneşti au reprezentat o oportunitate foarte bună de a recruta specialişti buni, oportunitate pe care a valorificat-o din plin.

"Am recrutat specialişti cu ajutorul cărora am construit produse şi am intrat pe pieţe noi. Am început apoi să fac o dezvoltare a forţei de vânzări, astfel încât prin 2003 - 2004 în Electroalfa lucrau 300 de oameni. Odată cu creşterea au apărut şi primele probleme de management pentru că era un stil de antreprenoriat în care procedurile şi modul de lucru era ca angajaţii să primească dispoziţii numai de la mine. A fost o criză de management şi atunci a trebuit să fac schimbări structurale şi să dezvolt mai multe linii de management precum şefi de echipă, şefi de birouri, activitate care a consumat foarte mult timp, de prin 2003 până în 2008. S-a făcut o trecere la un sistem de management corporatist. Acestea au fost provocări mari", îşi aminteşte omul de afaceri.

Anul de vârf 2008 a prins Electro-Alfa cu afaceri de 28 mil. euro şi circa 450 de angajaţi, iar în 2009 criza a lovit majoritatea afacerilor, astfel că vânzările companiei s-au redus cu 20%.

"Am fi putut să păstrăm afacerile în 2009, dar am refuzat să mergem pe clienţi insolvabili sau incerţi. În 2010 am început din nou să creştem şi în 2011 am avut cel mai bun an din istorie, am crescut cu 50% şi am ajuns la 37-37 mil. euro afaceri. Ne-am concentrat pe orice fel de lucrări, mici sau mari. Am avut o forţă de vânzări şi am reuşit să contractăm foarte mult pe piaţa internă şi la export au început să meargă lucrurile mai bine", spune Gheoghe Ciubotaru.

Investeşte 10 mil. euro în energie verde

În 2009 omul de afaceri şi-a îndreptat atenţia asupra energiei verde după ce România a semnat cu UE un tratat prin care sectorul energiei regenerabile să ajungă la 20% din producţie până în anul 2020.

"Energia regenerabilă este un business şi voi investi 10 milioane de euro în aşa ceva. Este unul mai atractiv decât alte business-uri. De aceea au şi venit foarte mulţi in­vestitori în energie eoliană. În Europa programele de investiţii sunt deja finalizate. Italia, Franţa, Germania şi-au epuizat acest indicator de 20%, drept pentru care Germania îşi permite de exemplu să închidă o centrală nucleară. Prima capacitate în producerea de energie fotovoltaică este în Botoşani şi voi inaugura la sfârşitul lunii octombrie o capacitate de 3,5 MWh. În final voi produce probabil 4-5 MWh. Acesta este cel mai nou domeniu în care activează compania", a precizat Ciu­botaru.

Cum arată Electroalfa în prezent

Astăzi compania are 360 de angajaţi şi este structurată pe mai multe divizii cu o pon­dere echilibrată în afaceri, precum divizia de medie tensiune, cea de joasă tensiune, confecţii metalice din table subţiri, lucrări la cheie, producţia de energie fotovoltaică şi în viitor biomasă, respectiv o divizie imobiliară, care a fost blocată în 2008.

Electroalfa produce echipamente de joasă, medie tensiune şi automatizări pentru producerea de energie, transport de energie şi distribuţia de energie, precum tablouri electrice, cutii de distribuţie şi aparataj electric, astfel că principalii clienţi ai com­paniei sunt producătorii de energie din Ro­mânia, precum Hidroelectrica, Nuclear­electrica sau CET-urile.

"Din punct de vedere al compe­titivităţii pe piaţă, cred că în zona de medie tensiune suntem jucătorul numărul unu cu producţia de celule de medie tensiune. Suntem între primii trei pe segmentele de joasă şi medie tensiune. Producem şi nişte posturi de transformare compacte care vor prinde tot mai mult pe viitor. Acesta este substitutul unei mici staţii cu putere până la 2 MW pentru alimentarea consumatorilor mari industriali sau cartiere", spune Ciubotaru.

Compania se bate pe piaţă cu grupuri internaţionale puternice, precum ABB, Siemens, dar şi cu companii de pe plan autohton, precum Electromontaj, Energo­montaj, Energobit, însă omul de afaceri spune că se şi poate asocia cu aceste companii în funcţie de cum înţeleg să-şi atingă obiectivul.

Pentru că tu ştii unde este Africa? Şi eu ştiu unde este Africa

Gheoghe Ciubotaru spune că inten­ţionează să profite de conjuncturile favo­rabile care sunt în momentul de faţă în fostele ţări sovietice, inclusiv Orientul Mijlociu şi Africa şi să ajungă ca în termen de cinci ani de zile 40% - 50% din afaceri să provină din exporturi de la cota de 15% exporturi în prezent.

"Încercăm să ne rupem de această instabilitate politică şi să ne ancorăm pe pieţele unde se face business. Unde toată lumea bună se duce şi se bate. Vreau să mă duc spre Africa unde deja este o nouă etapă prielnică. Vor fi investiţii foarte mari acolo în perioada care vine. Am dat exporturi în Uniunea Europeană şi ei se duceau mai departe către clientul final. Şi atunci mi-am pus întrebarea «de ce să-mi dai tu mie 3 lei pe produsul acesta şi tu să-l dai mai departe cu 7 lei. Pentru că tu ştii unde este Africa? Şi eu ştiu unde este Africa». Vreau să-mi folosesc potenţialul pe care-l am şi să găsesc unul sau doi asociaţi în România şi încercăm să contractăm pachete mari de lucrări, să iau staţii sau să construiesc o centrală, o linie de transport şi canale de distribuţie", spune Ciubotaru. El spune că inclusiv jucători de talia nemţilor de la Siemens vor să se asocieze cu Electroalfa pe segmentele de piaţă.

Pentru perioada 2011 - 2012 antrepre­norul şi-a propus să deruleze o investiţie de 7- 8 mil. euro într-un centru de cercetare - dezvoltare, finanţat şi cu fonduri europene, pentru asimilare de produse şi tehnologii noi şi spune că în primele opt luni ale anului este în grafic cu bugetul care prevede un plus de 10% la afaceri.

Compania a dezvoltat între 2005 şi 2008 un cartier rezidenţial în Botoşani compus din 35 de vile pe care le-am vândut între timp, iar activitatea a fost blocată din cauza crizei, în condiţiile în care cartierul era proiectat iniţial la 200 de vile.

Ciubotaru spune că acesta ar putea fi continuat în viitor dacă vor apărea oportunităţi şi piaţa se va dezgheţa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO