Burse - Fonduri mutuale

​De 40 de ori în 10 ani: Netflix, cu cea mai mare creştere din indicele S&P din ultimul deceniu, arată încotro se îndreaptă consumul de media şi entertainment

​De 40 de ori în 10 ani: Netflix, cu cea mai mare...

Autor: Tibi Oprea

31.12.2019, 07:01 2075

Acţiunile gigantului de streaming video Netflix (simbol bursier – NFLX) s-au apreciat cu circa 4.100% de la finalul anului 2009 încoace, ceea ce înseamnă că au crescut pe bursă de 41 de ori, respectiv cea mai puternică apreciere a unei acţiuni din indicele S&P din ultimul deceniu.

Dacă la începutul lunii iulie 2019 acţiunile Netflix se apropiau de noi maxime record, o pierdere neaşteptată la nivelul utilizatorilor şi competiţia din ce în ce mai ridicată din piaţa de streaming, au determinat ştergerea întregii evoluţii de peste 45% înregistrată de la începutul anului, astfel că pe 23 septembrie acestea intrau oficial în teritoriul negativ.

Cu toate acestea, apetitul pentru streamingul video a crescut în rândul utilizatorilor şi a adus un sentiment pozitiv şi în ceea ce priveşte investitorii, astfel că în doar trei luni acţiunile companiei californiene s-au apreciat pe Nasdaq, piaţa companiilor din tehnologie, cu aproape 21%, Netflix ajungând la o valoare de piaţă de 142 de miliarde de dolari la finalul anului 2019.

Pe de altă parte, creşterea de 21% este cea mai mică din aşa-numitul grup FAANG, care mai include şi Facebook, Apple, Amazon şi Alphabet (compania-mamă a Google).

La începutul acestui an, Netflix nota că “pierde mai mult în competiţia cu Fortnite (joc video – n.red.) decât cu HBO”, în timp ce în luna octombrie a acestui an Netflix a recunoscut că va resimţi concurenţa platformelor de streaming Apple şi Disney după ce în anii anteriori a susţinut că orice competiţie este bine venită şi că nu îi va afecta afacerea.

Şi Amazon, YouTube sau Hulu şi-au lansat recent servicii de streaming, iar NBC şi Peacock urmează să lanseze platforme de streaming video în prima jumătate a anului 2020.

Toţi aceştia concurează la momentul actual cu televiziunea liniară (sau clasică), care a devenit în ultimii ani apanajul unui public mai îmbătrânit, care ameninţă de altfel supremaţia consumului obişnuit de televiziune.

Netflix a introdus pentru prima dată serviciul de streaming în 2007 şi a devenit o parte centrală a identităţii companiei la începutul anului 2013 odată cu debutul seriei House of Cards. Chiar dacă serialul The Office a fost retras de pe platformă, în septembrie Netflix a anunţat că a câştigat drepturile la nivel global pentru serialul Seinfeld, tranzacţie evaluată la aproximativ 500 de milioane de dolari.

Ulterior, după ce a lansat producţia de 159 de milioane de dolari regizată de Scorsese, The Irishman, platforma a demonstrat că se poate lupta oricând cu giganţii de la Hollywood.

Distanţarea faţă de televiziunea liniară implică şi o creştere a consumului de video online. La începutul anului 2013, platforma număra circa 45 de milioane de utilizatori, pentru ca la finalul anului 2019 numărul acestora să crească la peste 166 de milioane de utilizatori la nivel global, ceea ce reprezintă tot o confirmare a tendinţei conţinutului video de a se muta în online.

La sfârşit de ianuarie 2020, Netflix va publica raportul trimestrial aferent lunilor octombrie, noiembrie şi decembrie 2019, respectiv prima raportare financiară de la lansarea, din noiembrie, a platformei de streaming DisneyĂ, care a strans milioane de abonaţi într-un timp foarte scurt.

În 2020, pe piaţă vor intra mai mulţi competitori pentru Netflix, printre care şi NBCUniversal de la Comcast Corp. şi WarnerMedia de la AT&T Inc..

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO