Burse - Fonduri mutuale

Business internaţional. Tranzacţie de 70 miliarde de dolari: Microsoft cumpără Activision Blizzard. Explozie a acţiunilor Activision

Business internaţional. Tranzacţie de 70 miliarde de...

Autor: Eduard Ivanovici

19.01.2022, 00:05 463

Gigantul american Microsoft a anunţat că va achiziţiona Activision Blizzard, dezvoltatorul de jocuri video din spatele francizelor Call of Duty şi World of Warcraft, aceasta fiind cea mai mare achiziţie a companiei cofondate de Bill Gates, scrise presa internaţională.

Tranzacţia se ridică la circa 70 mld. dolari.

Acordul depăşeşte cu mult tranzacţia record realizată de Microsoft în 2016, când a cumpărat re­ţeaua de socializare axată pe mediul de business LinkedIn în schimbul a 26 de miliarde de dolari.

Evenimentul mar­chează cel mai mare efort realizat de Microsoft către industria de gaming. Gigantul spune că ar deveni „a treia cea mai mare companie de gaming în funcţie de venituri, întrecută de Tencent şi Sony“, odată ce tranzacţia va fi încheiată.

La jumătate de oră de la startul şedinţei de tranzacţionare de ieri, acţiunile Microsoft se depreciau cu 1,5%. Acţiunile Activision creşteau cu circa 30%.

Microsoft intenţionează să adauge mai multe jocuri dezvoltate de Activision pe platforma Xbox Game Pass. Odată cu achiziţia Activision, Microsoft va putea publica francize precum Warcraft, Diablo, Overwatch, Call of Duty şi Candy Crush.

„Vom oferi cât mai multe jocuri Activision Blizzard cu putinţă pe Xbox Game Pass şi PC Game Pass, atât titluri noi, cât şi jocuri din incredibilul catalog al Activision“ spune Phil Spencer, şeful diviziei de gaming din cadrul Microsoft.

Platforma de gaming Xbox Game Pass înregistrează în prezent 25 de milioane de abonaţi, într-o perioadă în care Microsoft continuă să achiziţioneze studiouri de jocuri video pentru a-şi îmbunătăţi serviciul.

Ştirea vine după luni întregi de acuzaţii de hărţuire sexuală îndreptate către Activision Blizzard. în iulie 2021, Departamentul Californian de Ocupare Corectă a Forţei de Muncă (DFEH) a dat în judecată Activision pentru promovarea unei culturi concentrate pe o „constantă hărţuire sexuală“. De atunci, mai mulţi angajaţi au ieşit în spaţiul public cu o serie de acuzaţii de comportament sexual neadecvat . în septembrie, compania a ajuns la o înţelegere de 18 milioane de dolari cu aşa-numita Comisie pentru Oportunităţi Egale de Angajare. Acordul a fost contestat de Activision.

Microsoft nu detaliază cum va rezolva respectivele probleme, însă compania spune că Bobby Kotick va continua momentan în poziţia de CEO al Activision Blizzard. Actualul CEO ar putea pleca după sfârşitul unei perioade de tranziţie. Microsoft speră să încheie complet tranzacţia în anul fiscal 2023.

În ultimii ani, gigantul cu sediul în Redmond, Washington a ales o strategie ambiţioasă de abordare a segmentului de gaming. Compania a cumpărat Mojang, creatorul jocului Minecraft, pentru 2,5 miliarde de dolari în 2014. Anul trecut, Microsoft a completat o achiziţie de 7,5 miliarde de dolari pentru dezvoltatorul de jocuri video Bethesda.

Achiziţia Activision se concentrează pe un orizont întins de timp, având în vedere că Microsoft concurează cu Meta (Facebook) pentru a produce tehnologiile din spatele metaversului. Metaversul reprezintă o gamă largă de lumi digitale, în care oamenii folosesc avataruri pentru a se juca jocuri, putând să urmărească concerte virtuale, să muncească şi să construiască diverse lucruri. Totodată, utilizatorii pot cumpăra şi vinde crypto-active, precum NFT-urile (non-fungible tokens).

Şeful Microsoft, Satya Nadella, a fost primul CEO din Big Tech care a recunoscut public valoarea metaversului, cu câteva luni înaintea CEO-ului Meta, Mark Zuckerberg. Astăzi, lumile virtuale sunt dominate de jocuri video, însă marile companii speră să abordeze un public mai larg şi să înlocuiască astfel activităţile „tradiţionale“ din social media, explică CNBC.

„Când ne gândim la viziunea noastră cu privire la metavers, nu credem că va fi un singur metavers centralizat“, a spus Nadella marţi, discutând pe baza acordului cu Activision. El sugerează că nu va exista o singură companie care va controla lumile digitale din anii următori.

Activision are o prezenţă puternică şi în sectorul dedicat jocurilor video pentru smartphone-uri. De exemplu, compania deţine Candy Crush, unul dintre cele mai populare jocuri video pe mobil din lume. Mai mult, tranzacţia creează oportunitatea de promovare în tandem a francizelor celor două firme, precum Halo, deţinut de Microsoft, şi World of Warcraft, deţinut de Activision.

Nadella a declarat marţi, 18 ianuarie că aproape trei miliarde de oameni la nivel global joacă jocuri video, conturând astfel piaţa atacată atât de agresiv de Microsoft.

Capitalizarea Microsoft este de 2.300 de miliarde de dolari, de 34 de ori peste valoarea de piaţă a Activision Blizzard.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO