♦ Raiffeisen Bank are până în prezent un total de 54.000 de solicitări de amânare a ratelor la credite de la începutul izbucnirii crizei coronavirusului din care circa 32.000 de clienţi au optat pentru amânarea ratelor pe soluţia ordonanţei 37/2020 ♦ Majoritatea solicitărilor de amânare a ratelor au fost pentru ratele creditelor de consum, pe când creditele ipotecare reprezintă un procent de 10% din total pe soluţia oferită de către guvern.
Cererea de credite a scăzut în contextul crizei coronavirusului, însă oamenii încă accesează credite, în special ipotecare, solicitările de împrumuturi în cazul Raiffeisen Bank ajungând în jurul a 25-30% din volumele obişnuite pe partea de credite de consum, în timp ce la creditele ipotecare cererea este de circa 60% faţă de volumele de dinaintea crizei.
„Dacă ne uităm la partea de consum, suntem undeva în jurul a 25-30% din volumele noastre obişnuite pe partea de credite de consum. Pe partea de credite ipotecare suntem în jur de 60%. Este clar că interesul de a obţine o locuinţă există şi continuă să existe în economie, iar clienţii încă decid să aplice. Creditele de consum în perioada de criză se contractă, se vede şi la noi. Noi credem că ofertele sunt destul de competitive. Suntem responsabili pe partea de creditare, nu putem să avem o abordare în care să încurajăm îndatoarea fără ca aceasta să fie susţinută de venituri. Noi avem oferte pe partea de credite de consum şi pe cele ipotecare care sunt destul de competitive“, a declarat Vladimir Kalinov, vicepreşedinte retail la Raiffeisen Bank, în cadrul emisiunii de business ZF Live.
El a amintit de programul Prima casă, care întotdeauna a prezentat un interes foarte mare, susţinând că este interesant de urmărit ce se va întâmpla în perspectivă cu acest program, în condiţiile în care sunt aşteptate în continuare normele de aplicare. „Aşteptăm să se publice normele, în principiu programul Prima casă a fost oprit şi la momentul actual servisăm clienţii care au primit o preaprobare“.
Raiffeisen Bank are până în prezent un total de 54.000 de solicitări de amânare a ratelor la credite de la începutul izbucnirii crizei generate de pandemia de COVID-19. Din numărul total de solicitări, circa 32.000 de clienţi au optat pentru amânarea ratelor pe soluţia ordonanţei de urgenţă nr. 37/2020, iar restul de 22.000 au optat pentru soluţia oferită de către Raiffeisen de amânare a cel mult trei rate.
„La momentul actual avem în jur de 32.000 de clienţi, persoane fizice, care au fost amânaţi prin OUG 37 marea majoritate sunt pentru perioade mai mari de 6 luni, în jur de 50% pentru perioada de 6-9 luni şi undeva la 30% au optat pentru perioada de 3 luni. În ultimele zile cererile au scăzut considerabil, cam 200 pe zi. Cei care au apelat la soluţia noastră sunt în jur de 22.000, adică soluţia numită vacanţa trei rate“, a declarat vicepreşedinte retail al Raiffeisen Bank.
Clienţii au preferat să îşi amâne ratele prin soluţia oferită de către guvern, care le oferă posibilitatea amânării ratelor până la nouă luni, pe când cea oferită de bancă are un termen de doar trei luni.
Vladimir Kalinov este de părere că soluţia oferită de către guvern are avantajul amânării pe o perioadă mai mare a ratelor, dar din punct de vedere financiar acest lucru poate reprezenta o povară mai mare pentru cei care optează pentru această soluţie.
„Vacanţa trei rate am introdus-o ca o lecţie învăţată în criza anterioară, când am ajuns la concluzia că avem nevoie să încorporăm în contractele noastre posibilitatea de a cere amânarea până la trei rate, există opţiunea amânării trei luni consecutiv sau oricând doreşte clientul. Acest lucru ne-a dat posibilitatea să răspundem mult mai rapid la situaţia actuală, avantajul este foarte bun pentru că se dă posibilitatea de amânare a ratelor. Ratele amânate vor fi adăugate în ultimele trei rate ale creditului“, spune Vladimir Kalinov.
În această perioadă, înainte de soluţia de amânare a ratelor oferită de către guvern, băncile au venit cu propriile lor soluţii, dar cele mai vizate de această amânare au fost creditele de consum, nu cele ipotecare.
Raiffeisen Bank are circa 1.000 de solicitări din partea clienţilor companii de amânare a ratelor pe soluţia OUG 37. Banca totuşi a venit şi cu o soluţie proprie asemănătoare cu cea destinată persoanelor fizice, soluţie pentru care 800 de companii au solicitat amânarea plăţii ratelor.
Referindu-se la programul IMM Invest, vicepreşedintele retail al Raiffeisen a arătat că acesta este cel mai mare accelerator la momentul actual, însă a creat şi o problemă pentru că au aplica foarte mulţi clienţi.
„Noi nu suntem dimensionaţi ca industrie să procesăm atâtea cereri într-o perioadă atât de mică. Avem 4.700 de aplicaţii depuse, dintre aceştia avem cam 285 aprobate. Noi am pornit relativ greu dar în timp lucrurile s-au aşezat şi vom vedea o accelerare vizibilă a acestui proces în următoarele săptămâni“, a explicat Vladimir Kalinov.
Până în acest moment, doar 2 companii care au solicitat finanţare prin IMM Invest la Raiffeisen beneficiază şi de demararea finanţării. Mulţi dintre cei care au solicitat finanţarea prin IMM Invest sunt refuzaţi pentru că pe de o parte compania respectivă nu îndeplineşte elementele prevăzute, iar în acest caz refuzul este unul rapid, iar pe de altă parte compania trebuie să fie sustenabilă astfel încât creditul să nu se transforme în unul neperformant.
„Aplicaţii au venit din toate industriile, este o oportunitate foarte bună pentru că permit accesul la creditare în condiţii în care în mod normal unii poate nu au suficient de mult colateral ca să garanteze pentru un credit clasic. Sfatul meu este să fie şi planul făcut în condiţii reale, foarte des oamenii vin şi cer suma maximă fără să aibă o capacitate de a rambursa suma“, afirmă Vladimir Kalinov.