Bănci și Asigurări

Ursula von der Leyen, preşedintele Comisiei Europene, a făcut publică componenţa viitoarei Comisii Europene pentru perioada 2019-2024

Ursula von der Leyen, preşedintele Comisiei Europene

Ursula von der Leyen, preşedintele Comisiei Europene

Autor: Iulian Tenchiu , Iulian Anghel

11.09.2019, 00:08 1088

Membrii viitoarei CE mai trebuie să treacă de Parlamentul European înainte să îşi ocupe locurile în cadrul executivului UE şi să înceapă gestionarea activităţilor a căror finalitate este îndeplinirea obiectivelor setate de Ursula von der Leyen pentru următorii cinci ani.

Rovana Plumb, fost minis­tru al transporturilor şi al educaţiei, va reprezenta România în calitate de comisar european, care va gestiona portofoliul Transporturi în următorii cinci an în cadrul Comisiei Europene. Ursula von der Leyen, preşe­din­tele ales al Comisiei Europene, a publicat marţi componenţa şi structura viitoarei Comisii Europene. Noua struc­tură va conţine opt vicepreşedinţi executivi şi cinci vicepreşedinţi şi 26 de comi­sari.

„Această echipă va defini calea europeană: vom acţiona cu hotă­râre împotriva schimbărilor clima­tice, ne vom consolida parteneria­tul cu Statele Unite, ne vom defini relaţiile cu o Chină mai autonomă şi vom fi un vecin fiabil, de exemplu pentru Africa. Comisia mea va fi o comisie geopolitică dedicată politicilor durabile şi doresc ca Uniunea Europeană să fie gardianul multila­teralismului, pentru că ştim că suntem mai puternici realizând împreu­nă ceea ce nu putem face singuri“, a declarat Ursula von der Leyen.

Noua Comisie Europeană va guverna Uniunea Europeană, în perioada 2019-2024, o perioadă destul de dificilă din toate punctele de vedere, pentru că Europa este prinsă între două evenimente politice majore, Brexitul şi Războiul Comercial. Aceste două evenimente privesc direct Europa, şi iar efectele lor trebuie gestionate cu maximă competenţă. Mai mult decât atât, schimbările climatice, digitalizarea, protejarea spiritului european, sunt alte probleme de care noua Comisie trebuie să se îngrijească pentru a asigura stabilitatea şi viitorul Comunităţii Europene. Membrii viitoarei CE mai trebuie să treacă de Parlamentul European înainte să îşi ocupe locurile în cadrul executivului UE şi să înceapă gestionarea activităţilor a căror finalitate este îndeplinirea obiectivelor setate de Ursula von der Leyen pentru următorii cinci ani. Audierea comisarilor nominalizaţi va avea loc între 30 septembrie şi 8 octombrie, iar după această etapă Consiliul European, format din şefii de stat sau de guvern ai statelor membre UE, va trece la numirea formală a Comisiei.

 

Rovana Plumb

Rovana Plumb

 

Rovana Plumb, şefă peste „transporturile“ Uniunii Europene. Se umple România de autostrăzi?

COMENTARIU, Iulian Anghel

„Transportul ajută oamenii, serviciile şi bunurile să circule liber în Uniune. Conectează oameni din di­ferite regiuni şi ţări şi ne apropie. Ce­re­rea pentru transport continuă să crească pe măsură ce economiile şi societăţile noastre devin mai integrate. Acest lucru creează noi inovaţii şi opor­tunităţi de investiţii, dar declanşează şi noi provocări.“

Este un fragment dintr-o scrisoare pe care preşedinta aleasă a Comisiei Europene Ursula von der Leyen i-a transmis-o comisarului desemnat Rovana Plumb care ar urma să ocupe fotoliul de comisar european pentru transporturi. Parlamentul European va decide în final, dar este ciudat puţin că România a solicitat portofoliul transporturilor, după ce a avut portofoliul Dezvoltării Regionale (ocupat de Corina Creţu, acum europarlamentar). Pentru că banii DG Transporturi sunt gestionaţi în cea mai mare parte de DG Regio. Iar Corina Creţu, titulara portofoliului, zicea la acea vreme: nu vreţi să faceţi autostrada Unirii Suceava – Tg-Mureş cu banii UE? Nu! - zicea guver­nul din care făcea parte şi doam­na Plumb. Noi facem în parteneriat-public privat, banii UE sunt puţini, iar procedurile ne încurcă. Nimeni nu ştie în România cum se face un parte­neriat-public privat la o valoare atât de mare, dar mai bine PPP decât cu birocraţii de la Bruxelles. 1,6 miliarde de euro subvenţii de la UE a pierdut România în exerciţiul finaciar 2007-2014, majoritatea pe zona de infras­truc­­tură. Iar trenurile continuă să cir­cule în România cu 45 km la oră.

„Sarcina dumneavoastră în urmă­to­rii cinci ani este să vă asiguraţi că trans­portul european este suste­nabil, si­gur, rezonabil ca preţ şi accesibil“, îi trans­mite viitorul preşe­dinte al Co­mi­siei „ministrului“ pentru trans­por­turi.

Poate o ieşi ceva. România este în UE, deci sarcina doamnei Plumb este să se asigure că transportul european este sustenabil, sigur şi rezonabil ca preţ. Iar România face parte din UE. Deci dna Plumb va trebui să se asigure că CFR are vagoane suficiente şi că nu uită oamenii prin gări, cum face de câţiva ani. Să se ocupe de gările în paragină din România. Să se asigure că un serviciu public precum CFR rămâne un serviciu public, nu o batjocură. Să se asigure că şi în România, alături de toţi ceilalţi cetăţeni ai UE poţi călători decent pe autostrăzi şi nu la preţuri exorbitante şi să nu faci cinci ore de la Braşov la Bucureşti pentu nici 200 de kilometri. Şi nu am ajuns la capătul scrisorii.

„Pentru a ne asigura că avem un sector al transporturilor adecvat pentru o economie modernă, digitală şi curată, ar trebui să propuneţi o strategie cuprinzătoare pentru o mobilitate sustenabilă şi inteligentă. Ca parte a acestui lucru, ar trebui să vă concentraţi pe creşterea adoptării combustibililor sustenabili şi alternativi pentru transportul rutier, maritim şi aerian“, îi mai spune viitoarea şefă a Comisiei Europene, ministrului ei pe transporturi.

Aici e provocarea cea mai tare pentru un fost ministru al mediului care şi-a înmatriculat bolidul pe motorină în Bulgaria ca să nu mai plătească taxe aici: să-şi cumpere o maşină electrică pentru „creşterea adoptării combustibililor sustenabili şi alternativi pentru transportul rutier“.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO