ZF Bankers, cel mai important eveniment anual dedicat industriei bancare din România, ajuns la a noua ediţie, revine pe piaţă la mijlocul lunii iulie – 14-15 – având ca subiect de discuţie impactul acestei crize asupra economiei, companiilor şi clienţilor de retail şi modul cum băncile din România vor traversa această perioadă: cât de mult sau de puţin vor fi afectate, cum se vor schimba modelele de business sau cum se va accelera digitalizarea şi care vor fi câştigătorii.
Spre deosebire de criza de acum un deceniu, care a lăsat urme adânci în sistemul bancar – creditele neperformante au ajuns la 30%- băncile sunt acum mult mai bine pregătite, expunerea externă faţă de grupurile-mamă este mult mai redusă sau chiar deloc, portofoliul de credite nu mai este atât de expus pe valută (mai puţin de 30% este expunerea pe valută faţă de 70% acum 10 ani), băncile au mai multe depozite decât credite acordate, cursul leu/euro este mult mai stabil (în 2008-2009 cursul a crescut cu 30% în şase luni, iar acum a crescut cu doar 1% în trei luni), iar dobânzile la lei sunt infinit mai mici (dobânda medie la credite este de 6,5% faţă de 15-18% acum un deceniu).
Având în vedere că în ultimii 10 ani finanţarea în România a trecut de pe euro pe lei, BNR a devenit cel mai important factor de stabilitate pe piaţa monetară prin injecţiile de lichiditate realizate, care au redus tensiunile dintre bănci sau dintre bănci şi stat de pe piaţa titlurilor de stat.
BNR a redus dobânzile de pe piaţa interbancară, ceea ce se reflectă în scăderea ratelor lunare la credite, iar promisiunea este că acest trend de scădere va continua.
Închiderea economiei din martie, aprilie, mai a accelerat procesele de digitalizare a operaţiunilor bancare, un trend care va continua în încercarea băncilor de a-şi reduce costurile, de a-şi diminua prezenţa fizică şi mai ales de a ţine pasul cu noii jucători gen Revolut cu peste 1 milion de clienţi români, care încep să capete audienţă tot mai mare în rândul clienţilor de retail.
Dar atâta timp cât aceşti operatori veniţi dinspre tehnologie nu dau credite, unde este adevăratul business, băncile nu au de ce să îşi facă griji.
Cine va câştiga teren în această criză, cine vrea şi poate să câştige teren este o altă întrebare. Pentru că a câştiga cote de piaţă acum înseamnă asumarea unor riscuri mai mari în condiţiile în care afacerile, companiile bancabile şi creditele sigure sunt limitate şi deja securizate.
Programul IMM Invest cu garanţii date de stat de 15 mld. lei va ţine pe linie creditarea şi îi va aduce o uşoară creştere. Mai rămâne de văzut dacă proiectele de investiţii la care s-au angajat companiile din acest program vor avea rezultate pozitive astfel încât aceste finanţări să nu ajungă apoi credite neperformante şi să înceapă apoi o luptă între bănci şi Fondul de Garantare.
Economia României nu are în această criză o problemă de lichiditate, mai ales pe valută, ci de cerere, care a scăzut cu 30% şi de model de business – investiţiile străine nu mai vin, învestiţiile private ale companiilor sunt în stand-by, iar investiţiile statului sunt pe hârtie şi mai trebuie timp ca să devină o realitate de impact.
Principalii bancheri din România, consultanţii, avocaţi şi analişti vor încerca să creioneze la ZF Bankers 2020 imaginea actuală a sistemului bancar, care este impactul crizei în economie şi mai ales să discute cum va fi revenirea economică şi în cât timp.