Bănci și Asigurări

Transportatorii adresează 13 întrebări ASF-ului, la care aşteaptă răspuns de 5 luni

Transportatorii adresează 13 întrebări ASF-ului, la...

Autor: Ştefan Stan

17.04.2016, 15:25 413

Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România solicită ASF să vină cu răspunsuri publice clare şi la o serie de întrebări care să aducă lumină în privinţa crizei RCA, potrivit unui anunţ al asociaţiei.

”Deşi înfiinţată pentru supravegherea pieţei de asigurări şi apărarea intereselor clienţilor, ASF nu demonstrează că îşi îndeplineşte rolul, nu controlează, nu supraveghează asigurările RCA  şi se încurcă în propriile cifre raportate. Din declaraţiile Preşedintelui, ASF nu cunoaşte daunalitatea produsă de vehiculele comerciale în ultimii ani, dar este de acord cu creşterea tarifelor de prima RCA şi cu peste 300%”, spun transportatorii.

 

Întrebările adresate de transportatori ASF-ului:

1. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, cheltuielile de administrare pe segmentul RCA au scăzut cu un punct procentual, de la 39% în 2014, la 38% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu peste 300%?

2. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, influenţa pe tariful de primă RCA din creşterea pe reasigurare pentru îndeplinirea condiţiilor Solvency II este de maximum 1%. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu 300% ?

3. Conform raportului întocmit de doamna deputat Andreea Paul, frecvenţa daunei a scăzut în ultimii ani cu 36%, de la 11% în 2010, la 7% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu 300%?

4. Conform raportului Consiliului Concurenţei, despăgubirea medie plătită pe RCA în anul 2014 faţă de 2013 a crescut cu 9%, din care, despăgubirea medie plătită pe RCA pentru vătămări corporale a crescut cu 7%, în timp ce despăgubirea medie plătită pe RCA pentru daune materiale a crescut cu 4%. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu 300%?

5. Conform raportului Consiliului Concurenţei, gradul de cuprindere în asigurarea RCA  a vehiculelor comerciale a scăzut în ultimii 4 ani de la 59% la un alarmant 51%. Cum consideră ASF că va creşte acest indicator în condiţiile în care asigurătorii oferă prime de asigurare RCA insuportabile economic în tarifele de transport?

6. Potrivit datelor din raportul ASF, în 2015 s-au încheiat 5.191.915 de contracte RCA, iar prima medie RCA a fost de 657 de lei. Din totalul acestor contracte, 5% au generat daune, iar dauna medie plătită a fost de 7.106 lei. Înseamnă că la fiecare 20 de contracte încheiate, pentru unul dintre acestea s-a plătit o daună, adică, în medie, s-au încasat 13.140 de lei şi s-au achitat 7.106 lei. De ce diferenţa, de 46%, nu ajunge pentru gestionarea sistemului de asigurări?

7. Conform raportului Consiliului Concurenţei, asigurările RCA reprezintă 66% din asigurările auto. De ce au o pondere aşa de mare în activitatea asigurătorilor dacă reprezintă un produs care aduce mari pierderi conform declaraţiilor acestora?

8. De ce ASF refuză să includă în noul proiect de lege RCA un sistem de calcul al tarifelor de primă  RCA clar, pe bază de elemente de cost general acceptate de către asigurător, asigurat şi ASF? Adoptarea unui astfel de sistem care să ofere transparenţa necesară ar afecta interesele ASF şi ale asigurătorilor? Dacă nu, de ce nu este prevăzut în proiectul de lege?

9. Conform noului proiect de lege RCA, penalităţile de întârziere pentru plata despăgubirii sunt de 0,09% pe zi de întârziere, faţă de 0,2% în prezent. De ce ASF doreşte reducerea acestor penalităţi la jumătate dacă în 2015 au fost peste 11.500 de petiţii din partea asiguraţilor împotriva companiilor de asigurări pentru neplata daunelor în termen?

10. Conform noului proiect de lege RCA, un asigurat poate aştepta peste 100 de zile plata despăgubirii de la asigurător. De ce ASF doreşte să protejeze asigurătorii impunând acest termen de plată, corelat cu reducerea penalităţilor de întârziere la plata despăgubirilor?

11. Conform noului proiect de lege RCA, asiguratul este obligat să furnizeze date istorice asigurătorului iar asigurătorul poate modifica tariful de primă după încheierea poliţei dacă asiguratul a omis să transmită o parte din aceste informaţii. De ce ASF doreşte să pună în sarcina asiguratului o procedură care îl priveşte exclusiv pe asigurător şi sistemul de raportare CEDAM?

12. De ce ASF este bugetat din comisioane primite de la asigurători? Cum este asigurată imparţialitatea acestei instituţii în condiţiile în care odată cu creşterea nejustificată a primelor RCA creşte atât bugetul ASF, cât şi salariile angajaţilor?

13. ASF nu a răspuns la aceste întrebări timp de 5 luni, ceea ce demonstrează faptul că instituţia a generat criza RCA, o întreţine prin discuţii interminabile şi diversioniste numai în interesul asigurătorilor în dauna intereselor asiguraţilor. De ce nu îşi prezintă demisia conducerea ASF pentru a lăsa locul unei echipe competente?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO