Creditele bancare sau cele de la instituţiile financiare non-bancare (IFN) sunt pe ultimele locuri pe lista cu potenţiale surse de finanţare luate în calcul de companiile locale, acestea preferând să apeleze cu precădere la reinvestirea profitului, vânzarea de active sau împrumuturi de la acţionari sau furnizori pentru a-şi susţine afacerile, arată un sondaj realizat de BNR în rândul a 11.000 de companii.
„Reinvestirea profitului sau vânzarea de active din patrimoniu se menţin drept cele mai uzitate surse de finanţare a firmelor. Totodată, împrumuturile de la acţionari sau majorările de capital şi creditul comercial reprezintă surse importante de finanţare pentru firmele respondente. Produsele oferite de către bănci şi IFN-uri nu reprezintă o prioritate pentru firme, cu excepţia descoperitului de cont bancar, pentru care au optat 11% dintre companii“, scrie în sondajul BNR.
Nivelul prea ridicat al dobânzilor şi comisioanelor este dificultatea majoră invocată de companiile locale la accesarea unei finanţări bancare. Totodată, în topul dificultăţilor majore întâmpinate în accesarea unui credit firmele au amintit valoarea şi tipul garanţiei, clauzele contractuale, dar şi birocraţia.
„Firmele locale ar avea nevoie de finanţare, însă majoritatea sunt subcapitalizate pentru a accesa un credit, de aceea firmele şi băncile nu prea se întâlnesc în piaţă. Din cauza capitalizării reduse, băncile cer garanţii împovărătoare. În ceea ce priveşte dobânzile, realist vorbind, acestea nu sunt mari în prezent. În finanţarea firmelor există un cerc vicios din care se poate ieşi doar prin educaţie financiară în rândul acestora“, afirmă analistul Dragoş Cabat.
Dobânda medie pentru creditele acordate firmelor s-a situat în luna mai la circa 5% pe an.
Aproape 80% din companiile care au participat la sondajul BNR nu a aplicat pentru un credit bancar sau de la IFN, în uşoară scădere faţă de studiul anterior. Potrivit analizei produsele oferite de bănci şi IFN-uri sunt utilizate într-o măsură mai mare de către firmele din agricultură, în timp ce companiile din construcţii şi imobiliare apelează cel mai puţin la aceste tipuri de finanţare.
Bancherii pe de altă parte, au declarat în repetate rânduri că vor să atragă mai mulţi clienţi pe segmentul companiilor, în special IMM-uri, însă nu găsesc proiecte bancabile, care să poată fi finanţate.
Studiul este efectuat semestrial de BNR “n lunile martie şi septembrie şi are la bază un chestionar care este transmis unui eşantion de aproximativ 11.000 de companii nefinanciare, dintre care circa 85% sunt companii mici şi mijlocii (IMM-uri).