Bănci și Asigurări

SocGen: Scumpim creditele ca sa profitam de situatie

25.09.2008, 18:23 30

 

Filialele Societe Generale din Europa Centrala si de Est, intre care si BRD, majoreaza dobanzile la credite nu pentru ca ar exista dificultati de finantare la nivelul grupului, ci pentru a profita in mod pragmatic de conjunctura creata de presiunea sub care se afla unii concurenti, afirma Jean-Louis Mattei, seful diviziei internationale de retail a SocGen.

"Majoram dobanzile, desi nu avem dificultati in grup. O facem pentru ca unii competitori au anumite probleme si scumpesc creditele si in aceste conditii nu vad de ce nu am profita de situatie", a declarat Mattei.
In acelasi timp, el spune ca filialele din Cehia - KB si BRD, de exemplu, sunt foarte lichide si ca atare nu exista o presiune de majorare si a dobanzilor la depozitele atrase.
Totusi, Mattei sustine ca Societe Generale pune mare pret pe depozitele atrase de la clientii persoane fizice, considerandu-le cele mai stabile surse de finantare, urmate de cele ale IMM-urilor, mai ales in contextul crizei financiare internationale.
"La nivelul diviziei internationale ne bazam pe depozitele atrase si in general pe resurse pe termen mediu si lung, de tipul celor acordate de institutii ca IFC si BERD. Nu vrem 'hot money' in bilantul nostru." In pofida noilor restrictii la creditare introduse de BNR si de alte banci din regiune, dar si a crizei financiare internationale, Mattei afirma ca Societe Generale nu anticipeaza in niciun caz vreo scadere dramatica a pietelor din Europa Centrala si de Est.
"Stim ca bancile centrale incearca sa controleze inflatia, stim ca sunt preocupate de cresterea creditului in valuta si le intelegem abordarea. Nici chiar in conditiile crizei nu cred ca va urma o scadere puternica, ci doar o incetinire, de la ritmuri de crestere foarte inalte; cresterea economiilor din regiune nu se va opri si nici cresterea pietelor bancare."
In plus, Mattei considera ca fiecare tara trebuie analizata individual, pentru ca exista situatii locale foarte diferite.
"Noi evaluam si impactul crizei de la tara la tara. Nu putem aplica niste viziuni globale pur teoretice. Suntem foarte increzatori in evolutia Europei Centrale si de Est, chiar daca nu vom mai vedea cresteri ale creditului cu 50%, ca in Romania. Si o crestere de 20-25% este foarte confortabila si nu suntem ingrijorati."
Seful diviziei internationale de retail a SocGen sustine ca BRD se pozitioneaza deja ca lider al pietei bancare romanesti, in primul rand dupa dimensiunea retelei, dar si a cotei de piata castigate pe mai multe produse. "BCR inca beneficiaza de avansul acumulat in anii in care lucra mult cu companii de stat." El a aratat ca la jumatatea anului BRD avea 879 de sucursale si agentii si 8.361 de angajati, extinderea retelei fiind spectaculoasa in ultimii patru ani. Saptamana aceasta, BCR a ajuns la 600 de unitati.
Patrick Gelin, presedintele BRD, estimeaza ca viteza creditului ar putea scadea de la ritmuri de 40-50% la 20-30%, insa considera normala o asemenea ajustare si afirma ca o crestere foarte rapida nici nu putea dura in timp.
In acelasi timp, el chiar saluta decizia BNR de a introduce noi masuri de temperare a creditului, chiar daca admite ca acestea "vin impotriva interesului pe termen scurt al bancilor". Referindu-se la relaxarea din 2007, cand BNR a lasat bancile sa dea credite dupa norme proprii, Gelin spune ca regreta faptul ca unii jucatori au exagerat si si-au asumat riscuri mari.
"BRD a ramas prudenta, am folosit teste de stres pe portofoliu, iar acum cand ne uitam ce cost al riscului avem noi si ce cifre publica BNR la nivelul sistemului bancar vedem o diferenta mare si aceasta arata ca unele banci au exagerat cu riscul si ca BNR are dreptate sa intervina."
Pe langa majorarea numarului de clienti, Jean-Louis Mattei afirma ca o prioritate a diviziei internationale de retail ramane cresterea numarului de produse vandute unui client.
"Pietele din Europa Centrala si de Est vor deveni din ce in ce mai sofisticate si va trebui an de an sa crestem numarul de produse pe client. In Cehia, care este deja o piata matura, media este de 5 produse, fata de 8 in Franta, dar in rest media este de numai 3 sau mai putin."
In plina criza financiara internationala, oficialii Societe Generale sustin ca grupul rezista foarte bine, mentinandu-se pe locul 11 in topul european al bancilor cu cele mai mari capitalizari, cu 38 mld. euro. UBS a coborat de pe 3 pe 10, iar Barclays de pe 7 pe 9, insa Intesa Sanpaolo a urcat de pe 6 pe 4, cu 49 mld. euro, iar UniCredit de pe 8 pe 5, cu 47 mld. euro.

Severin Cabannes, deputy CEO al Societe Generale, afirma ca grupul monitorizeaza gradul de indatorare al clientilor si ca nu intrevede pericole. De asemenea, a remarcat ca indatorarea in Europa Centrala este inca redusa. In acelasi timp, el admite ca a devenit mult mai greu pentru banci sa stranga capital de pe piata.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO