Bănci și Asigurări

Seful UniCredit Leasing: Nu am mai vazut o crestere atat de brusca a dobanzilor

Seful UniCredit Leasing: Nu am mai vazut o crestere atat de brusca a dobanzilor

Septimiu Postelnicu, directorul general al UniCredit Leasing Corporation: Intreg anul 2008 va sta sub semnul unei oarecare volatilitati. Daca vom inregistra o scadere a costurilor de refinantare, vom ajusta imediat dobanzile, dar nu cred ca acest lucru se va intampla in curand. Cred ca scumpirea finantarilor va continua.

28.02.2008, 20:21 23

Dobanda medie pentru finantarile in leasing a crescut cu aproape 2 puncte procentuale in primele doua luni ale acestui an, de la 7% in decembrie 2006 la circa 8,5% in prezent, iar in martie ar putea trece de 9%, afirma Septimiu Postelnicu, directorul general al UniCredit Leasing Corporation, cea mai mare companie de pe piata de profil.
"N-am mai vazut in niciun moment al pietei de leasing, care functioneaza de 11 ani, o miscare atat de brusca a dobanzilor. Daca se va pastra contextul international, in vara dobanda medie de pe piata ar putea ajunge la 10%", spune Postelnicu.
Majoritatea finantarilor in leasing sunt acordate in euro, scumpirea lor fiind cauzata de criza de lichiditati de pe pietele internationale, care duce la cresterea costurilor de refinantare ale companiilor de leasing.
"Banii se scumpesc la nivel international si incercam sa ne acoperim pierderile generate de scumpirea refinantarilor prin cresterea dobanzilor. Nu avem cum sa le deducem din profit, pentru ca si fara aceste costuri suplimentare profiturile companiilor de leasing sunt la niveluri reduse", explica seful UniCredit Leasing.
Companiile de leasing urmeaza astfel tendinta stabilita de banci, care au aplicat majorari de dobanzi pentru creditele in euro, dar si pentru cele in lei.
"In ultima perioada s-au aliniat preturile finantarilor in leasing cu cele ale altor tipuri de finantari, pentru ca toti ne refinantam din aceleasi surse", spune Postelnicu.
UniCredit Leasing va majora dobanzile doar pentru clientii noi, cei care au incheiat contracte inaintea luarii acestei masuri urmand sa plateasca dobanzile stabilite initial.
"Intreg anul 2008 va sta sub semnul unei oarecare volatilitati. Daca vom inregistra o scadere a costurilor de refinantare, vom ajusta imediat dobanzile, dar nu cred ca acest lucru se va intampla in curand. Cred ca scumpirea finantarilor va continua", spune Postelnicu.
Chiar daca majorarea costurilor de refinantare este transferata in dobanzile platite de clienti, aceasta poate afecta profiturile companiilor de leasing, din cauza perioadei de timp dintre scumpirea refinantarilor si cresterea dobanzilor practicate de companiile de leasing.
"Exista o presiune asupra marjei de profit. Daca in anii trecuti am reusit sa ne respectam tintele de profit, ramane de vazut cat de usor va fi acest lucru in 2008", afirma directorul general al UniCredit Leasing.
El considera ca pe termen lung majorarea dobanzilor ar putea imbunatati calitatea portofoliilor companiilor de leasing.
"Teoretic, vor accesa finantari doar clientii care au venituri suficiente si sunt siguri ca le pot rambursa. Ma astept ca portofoliul de clienti noi din 2008 sa aiba un comportament de plata mai bun."
Seful UniCredit Leasing spune ca, de fapt, lucrul care a dus la cresterea numarului de intarzieri la plata si de restante in ultima perioada a fost aprecierea euro, in conditiile in care majoritatea celor care au contractat finantari in leasing inregistreaza venituri in lei.
La UniCredit Leasing, numarul clientilor care intarzie sa plateasca ratele si al celor cu mai multe rate restante a crescut cu aproape 15% in ultimele doua luni.
Postelnicu afirma ca 2008 va fi cel mai complex an pentru companiile de leasing, care vor fi nevoite sa gaseasca noi modalitati de a se diferentia de concurenti, in conditiile in care preturile nu mai pot sa scada din cauza scumpirii refinantarilor.
"Pe de o parte, in 2008 trebuie sa ne axam pe alte linii de business decat leasingul auto, care isi va incetini cresterea, iar pe de alta parte nu mai suntem presati sa vindem prin pret. Pentru a se diferentia, companiile de leasing trebuie sa mearga fie pe servicii mai bune pentru clienti, fie sa se specializeze pe nise de piata. Specializarea va lua locul vanzarii prin pret pentru o parte din jucatori, mai ales pentru cei mici si medii", considera seful UniCredit Leasing.
Piata finantarilor in leasing ar putea ajunge anul acesta la 5,5 mld. euro, dupa ce in 2007 a trecut de 4,5 mld. euro, estimeaza Postelnicu. Majoritatea finantarilor acordate sunt utilizate pentru achizitia de autovehicule, insa in urmatorii cativa ani leasingul pentru echipamente si cel imobiliar vor inregistra cresteri semnificative.
"Leasingul a devenit o industrie pentru clientii corporate. Suntem un instrument care se adreseaza companiilor, un motor de finantare a investitiilor si mai putin a consumului", spune Postelnicu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO