Bănci și Asigurări

Seful BRD: Nu ma astept ca dobanzile la lei sa scada pana in primul semestru al anului viitor

Seful BRD: Nu ma astept ca dobanzile la lei sa scada pana in primul semestru al anului viitor

Patrick Gelin nu se asteapta ca BNR sa modifice conditiile de creditare in lunile urmatoare

16.10.2006, 18:09 24

Piata de retail va ramane concentrata pe produsele de creditare, oferite la nivelurile actuale de dobanzi, spune Patrick Gelin, presedinte BRD, a doua banca din sistem.
Gelin nu se asteapta la scaderi de dobanzi in lunile urmatoare, mizand mai degraba pe stabilitate, daca si BNR va mentine actualele conditii monetare.
"Ma astept ca, pana in primul semestru al anului viitor, dobanzile la lei sa fie stabile; nu cred ca vom mai vedea scaderi. Dar totul depinde de BNR", a declarat Gelin intr-un interviu acordat ZF. El spune ca acum "sentimentul" este ca autoritatea monetara isi va mentine neschimbata politica monetara.
In ultima luna, bancile au ridicat dobanzile la lei, atat la depozite cat si la credite. Confruntandu-se cu o cerere mai mare de lei din cauza politicii monetare mai restrictive a BNR, bancherii au fost nevoiti sa plateasca mai mult la depozite, dar pentru a-si pastra marjele de castig, au ridicat si dobanzile la credite.
"Intelept ar fi ca BNR sa mentina conditiile de politica monetara. BNR nu poate sa ia o decizie dupa numai doua luni cu inflatie scazuta. Trebuie sa ai o serie de luni bune, iar cand trend-ul este sustenabil faci o miscare. Nici din punct de vedere psihologic nu este bine sa ai oscilatii sus-jos ale dobanzii", apreciaza Gelin.
In schimb, la euro am putea sa vedem o crestere a costurilor la credite, "intr-o masura mai mare sau mai mica", pe fondul intaririi politicii monetare a Bancii Centrale Europene.
Creditele, in special cele de consum, vor ramane motorul pietei de retail, in conditiile in care cererile clientilor sunt inca putin diversificate, iar pentru banci, acestea sunt cele mai profitabile produse. "Piata va ramane orientata pe produse simple, pentru ca si nevoile sunt simple. Competitia este pe 'consumer credits', pe produse de baza. Dezvoltarile viitoare vor fi legate de produse de economisire pe termen mediu si lung", spune Gelin. In opinia lui, nu exista inca piata pentru produsele de nisa, astfel ca acestea nu reusesc sa aduca venituri semnificative bancilor. Spre exemplu, castigurile obtinute de banci din atragerea de depozite sunt mici, iar pentru carduri, un alt produs considerat de baza pe retail, "nu este cerere suficienta". Nici fondurile de investitii, un domeniu in care mai multe grupuri bancare au decis deja sa se implice, nu reusesc sa atraga sume importante de la clienti, desi acestea aduc, cel putin teoretic, un randament mai bun decat depozitele clasice. In prezent, investitiile in fonduri reprezinta mai putin de 1% din activele financiare ale populatiei.
Desi de la inceputul anului viitor bancile straine vor putea sa intre pe piata locala fara sa mai fie nevoite sa obtina autorizarea BNR, Gelin nu anticipeaza un val de noi jucatori.
"Nu cred ca bancile straine vor intra pe zona retail. Daca vrei sa faci retail profitabil, trebuie sa ai retea, iar dezvoltarea acesteia dureaza mult", considera presedintele BRD-SocGen. Pe de alta parte, el apreciaza ca in cazul corporatiilor mari, unde este mai probabil ca marii jucatori straini sa aiba interese, nu este profitabil sa acorzi numai finantari. Astfel, marii clienti pot deveni profitabili pentru o banca numai prin vanzarea de produse cu valoare adaugata. Pe piata locala, cel mai des sunt oferite la pachet, pe langa finantari, produse pentru salariatii companiilor. Gelin spune ca o banca locala nu poate sa coboare cu dobanda la credit la o marja de mai putin de 1,5% peste EURIBOR fara sa intre pe pierderi, din cauza costurilor semnificative cu rezervele minime. Aceasta face ca segmentul finantarii marilor companii sa fie destul de putin atractiv.
De altfel, la BRD, aproape 90% din afacerile cu persoane juridice provin din segmentul intreprinderilor mici si mijlocii. Numarul acestor clienti depaseste 100.000, iar seful bancii spune ca segmentul IMM a adus o buna parte din cresterea recenta a activelor.
Gelin spune ca nu are in plan achizitii, iar BRD va continua sa creasca organic. Planurile de expansiune raman insa o necunoscuta, in conditiile in care presedintele bancii noteaza doar ca extinderea va fi "pragmatica", adica vor fi deschise unitati numai daca acestea pot fi profitabile.
Anul acesta BRD a deschis "aproape 200" de unitati, astfel ca a depasit recent nivelul de 500 de unitati. Cu acestea, banca a trecut pe locul doi in topul jucatorilor cu retele extinse, depasind BCR. Investitiile in dezvoltarea retelei, la care se adauga si costurile cu angajarea a aproape 1.000 de oameni care sa opereze noile unitati au pus presiune pe profit. BRD isi va prezenta rezultatele pe primele noua luni pe 14 noiembrie, potrivit calendarului trimis Bursei de la Bucuresti, unde sunt listate actiunile bancii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO