Bănci și Asigurări

Scaderea dobanzilor la lei a dus creditul de consum la peste 6 mld. euro

Scaderea dobanzilor la lei a dus creditul de consum la peste 6 mld. euro

Click pentru imaginea marita

06.07.2006, 18:30 15

Romanii au luat credite de consum de peste sase miliarde de euro (21,58 mld. lei) pana la sfarsitul lunii mai, potrivit datelor bancii centrale, soldul total inregistrand o crestere de 30% fata de inceputul anului.
Cand vine vorba de credite de consum, leul este rege, cu o pondere de aproape 73% din totalul sumelor acordate de banci. Fata de ianuarie 2006, pozitia leului ca moneda de credit s-a imbunatatit cu trei puncte procentuale, in conditiile dinamicii rapide a creditarii in ansamblu. De altfel, incepand din martie, creditul in moneda nationala a ajuns in sfarsit sa detina o pondere de peste 50% in totalul imprumuturilor, dupa ani de zile de suprematie a valutei.
Incurajarea creditului in lei a fost si unul din obiectivele urmarite de banca centrala pentru reducerea riscului potential la nivelul sistemului bancar si usurarea transmiterii impulsurilor de politica monetara. Asa ca BNR s-a bucurat la inceput ca scaderea abrupta a dobanzilor pe care a provocat-o anul trecut a adus leul intr-o pozitie cat de cat competitiva cu oferta de credite in valuta. A venit insa vestea majorarii substantiale a deficitului bugetar, care ar putea arunca in economie echivalentul a 1,8 mld. euro, asa ca BNR a imbratisat rapid principiul de genul "ce-i prea mult strica" si a majorat cota de rezerve minime obligatorii in lei pana la 20% din sursele atrase de banci, asigurandu-se astfel ca aproximativ 600 de milioane de euro nu vor ajunge la clientii bancilor prin credite, ci vor sta la banca centrala.
In timp ce creditul de consum total a urcat cu 30% in perioada ianuarie-mai 2006, finantarile in lei au crescut chiar mai repede, inregistrand un salt de 36%. Comparatia este cu atat mai spectaculoasa in cazul raportarii la situatia din mai 2005, chiar daca baza era destul de scazuta: creditul de consum s-a dublat, in timp ce componenta sa in lei a crescut de 2,3 ori. Inventivitatea pietei bancare joaca insa feste statisticii pentru ca in multe cazuri creditelor de consum le sunt asimilate si asa-numitele credite pentru nevoi personale nenominalizate, care sunt folosite inclusiv pentru cumparari sau construirea de locuinte.
Oricum, cresterea creditului in lei in ansamblu are ca motor principal scaderea substantiala a dobanzilor la creditele in moneda nationala, de la o medie de aproape 19% in mai 2005 la 13,3% in mai 2006.
Concurenta pe piata a inceput sa-si spuna cuvantul si asa se face ca bancile incearca pe cat posibil sa evite reveniri ale dobanzilor, preferand sa mai subtieze din costuri.
Astfel, chiar daca dobanda medie la creditele noi in lei pentru persoane fizice urcase in martie la 14,2%, dupa majorarea de dobanda operata de BNR in februarie, in aprilie dobanda a coborat la 13,5%. Una din explicatii - promotiile de Pasti, insa tendinta a continuat in luna mai, cand dobanda medie a ajuns la 13,3%. Ramane de vazut cum vor reactiona bancile la noile masuri luate de BNR si care vizeaza direct creditul in lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO