Bănci și Asigurări

Polonia este cuprinsă de război, dar unul al preţurilor dus de retaileri şi de lanţurile mari de magazine. Bătălia promoţiilor influenţează orice, de la inflaţie la pensii şi viitorul băcăniilor mici

Cel mai recent sondaj de opinie realizat de Open Research arată că 42% din cumpărătorii polonezi caută activ oferte promoţionale şi oportunităţi. Unu din cinci polonezi cumpără ce găseşte mai ieftin. Loialitatea faţă de un brand este de domeniul trecutului.

Cel mai recent sondaj de opinie realizat de Open Research arată că 42% din cumpărătorii polonezi caută activ oferte promoţionale şi oportunităţi. Unu din cinci polonezi cumpără ce găseşte mai ieftin. Loialitatea faţă de un brand este de domeniul trecutului.

Autor: Bogdan Cojocaru

14.04.2024, 21:28 598

După ce au fost năuciţi de ratele record la credite şi de o inflaţie cum nu s-a mai văzut de generaţii, polonezii sunt martori la ceea ce mulţi nu credeau să mai apuce: un război al preţurilor dus de marii retaileri. Iar acesta se intensifică, în el intrând şi alţi comercianţi, care îşi atacă concurenţii frontal. Un exemplu este lanţul de supermarketuri Delikatesy Centrum. Acesta a lansat o campanie de reduceri ce-i vizează pe clienţii cu carduri de loialitate de la giganţii specializaţi în discounturi Biedronka şi Lidl.

Banca centrală urmăreşte cu interes războiul deoarece luptându-se între ei, retailerii fac ceea ce instituţia se chinuie de doi ani să facă, să aducă inflaţia sub control. Guvernul, de asemenea, răsuflă uşurat deoarece concurenţa acerbă din retail anulează efectele de scumpire ale reintroducerii TVA la alimente.

Inflaţia are efecte negative pentru politicieni în alegeri. Pe 21 aprilie este a doua rundă de alegeri locale. Dar mai ales consumatorii ar trebui să se bucure de războiul preţurilor. Însă nu toată lumea sărbătoreşte. Analiştii atrag atenţia că în această cursă a preţurilor pensionarii sunt cei care pot avea cel mai mult de pierdut. Dacă inflaţia încetineşte mai rapid decât a prevăzut guvernul, pensiile vor fi majorare mai puţin când va veni vremea indexării. În plus, de pierdut au şi magazinele mici. În sector în general datoriile sunt mari.    

Lanţul de magazine Delikatesy Centrum a lansat săptămâna trecută sub numele „Preţurile nu sunt proprietatea nimănui“ o companie prin care oferă acces la promoţiile sale atât participanţilor la programul propriu de loialitate, cât şi deţinătorilor de carduri de loialitate la Biedronka şi Lidl, cei doi giganţi care au pornit iniţial unul contra celuilalt războiul preţurilor. Discounturile de la Delikatesy sunt calculate în funcţie de preţurile medii ale concurenţei din luna martie. Compania a fost intens mediatizată, inclusiv prin promovarea pe 1.400 de panouri publicitare şi prin reclame la radio, televiziune şi în presa scrisă şi digitală. În prima zi, peste 100.000 de clienţi au profitat de promoţii.

Presa poloneză scrie că ceea ce a făcut Delikatesy Centrum nu are precedent pe piaţa locală şi demonstrează că nu doar magazinele specializate pe discounturi au puterea de a face preţurile atractive, ci şi supermarketurile. Campania Delikatesy, lanţ cu peste 1.400 de puncte de vânzare, multe în franciză, a fost limitată la o săptămână şi la doar o repriză de cumpărături. Însă The Warsaw Voice aminteşte că războiul preţurilor se intensifică, în linie cu aşteptările consumatorilor, în condiţiile în care inflaţia generală încă se simte. Cel mai recent sondaj de opinie realizat de Open Research arată că 42% din cumpărători caută activ oferte promoţionale şi oportunităţi.

Unu din cinci polonezi cumpără ce găseşte mai ieftin. Loialitatea faţă de un brand este de domeniul trecutului. Lidl şi Biedronka sunt în război de câteva luni prin campanii în care fiecare încearcă să convingă lumea că are cele mai mici preţuri.  Strategiile la care recurg devin complexe, ceea ce înseamnă complicaţii pentru angajaţi.

Complicaţii sunt şi pentru pensionari, cei care ar trebui să fie primii care se bucură de campaniile promoţionale, mai ales că guvernul a reintrodus de la 1 aprilie TVA la alimente, inversând măsura aplicată de guvernul anterior pentru a proteja populaţia de inflaţia alimentară în cadrul a ceea ce a numit scut antiinflaţie.

Potrivit analiştilor de la Credit Agricole, citaţi de Fakt, dacă inflaţia încetineşte mai mult decât a prevăzut guvernul din cauza războiului preţurilor, indexarea pensiilor va fi mult mai modestă decât creşterea de 12% de anul acesta. Analiştii de la Credit Agricole au remarcat că marile lanţuri de discount, inclusiv Lidl şi Aldi, au absorbit până acum majorarea TVA şi au anunţat că în aprilie nu vor scumpi alimentele. Aceste companii acoperă 40% din piaţa de profil din Polonia. Însă ceilalţi jucători au inclus TVA majorată în totalitate în preţuri. În mai este de aşteptat ca TVA majorată de la zero la 5% să se reflecte în preţurile tuturor magazinelor. Acest lucru nu înseamnă că se întorc vremurile cu inflaţie record. Economiştii cred că preţurile alimentelor vor creşte anul acesta cu 3%, o nimica toată în comparaţie cu explozia de 15,4% de anul trecut. Totuşi, inflaţia, oricât de mică, dacă este pozitivă înseamnă scumpiri, impactul cel mai mare simţindu-l cei cu veniturile cele mai mici.

 Guvernul estimează un efect al TVA asupra inflaţiei de până la un punct procentual şi un efect asupra bugetului de stat mai mult decât binevenit. În aceste condiţii, războiul preţurilor dintre marii comercianţi de alimente joacă un rol central în planurile guvernului, în cele ale băncii centrale, în viitorul pensiilor şi în tendinţele sărăciei şi ale veniturilor persoanelor cu credite. Înrăutăţeşte situaţia magazinelor mici şi mijlocii, împovărate de datorii şi lovite şi de reintroducerea TVA. Acestea nu pot concura la preţuri cu marii discounteri. De remarcat este că liderii pieţei, Biedronka (Buburuză în traducere din poloneză) şi Lidl au proprietari străini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO