Bănci și Asigurări

Mirajul RCA-ului obligatoriu schimba clasamentul in piata

08.03.2001, 00:00 20



Cea mai cunoscuta si utilizata asigurare din Romania, de raspundere civila auto(RCA), atrage din ce in ce mai multi jucatori pe piata, care mizand pe obligativitatea acestui tip de asigurari, o utilizeaza si ca vehicul pentru vanzarea altor produse sau pentru impunerea numelui companiei pe piata.

Primele incasate din RCA au fost in 2000, conform estimarilor, chiar incomplete, ale Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania, , de doua ori mai mari decat in 1999.

Fata de 495 miliarde lei in 1999, (exclusiv Asirom, care nu furnizat datele pe 2000, deci nu poate fi luata in calcul pentru comparatie), incasarile au crescut in 2000 la 998 miliarde lei, adica o crestere peste rata inflatiei cu care au fost indexate primele.

In afara de Asirom, care si anul acesta este probabil sa fie pe primul loc, cei mai puternici jucatori de pe aceste segment de piata sunt Astra, cu incasari de 215 miliarde lei in 2000 si Ardaf, cu 172 miliarde lei incasari, astfel incat primele trei companii au ramas in formatiei identica.

Insarile Ardaf n-au crescut in ritmul intregului sector, asa incat compania a mai pierdut din piata.

"Avand in vedere ca sunt tot mai multe societati autorizate sa incheie asigurari RCA, este normal sa resimtim o usoara scadere a cotei de piata", a declarat pentru Ziarul Financiar Monica Dragu, director de marketing dezvoltare la ARDAF.

Ea spune ca piata romaneasca a asigurarilor non-viata "traieste practic din RCA - o pseudo-asigurare, daca ne gandim ca se incheie prin obligarea oamenilor sa se asigure". "Cred ca, din pacate, RCA va ramane si in 2001 tipul de asigurare cu ponderea cea mai mare", a afirmat Monica Dragu.

ARDAF nu este insa dispusa sa aloce politelor RCA costuri de achizitie prea mari, numai de dragul mentinerii locului al treilea pe acest segment de piata.

Deja unii intermediari din Bucuresti s-au orientat spre alte societati, care ofera comisioane mai generoase, insa ARDAF nu este ingrijorata, incercand sa-si diversifice portofoliul de produse pentru a atrage alte surse de venituri.

Potrivit unor date preliminare, campania RCA din aceasta iarna nu a reusit sa atraga prea multi clienti, existand judete in care s-au asigurat sub 30% din posesorii de autoturisme.

Miscarile puternice de trupe vin insa de la locul patru in jos. Unita, cu incasari de doar 100 miliarde lei, trece de pe locul patru pe locul sase, facand loc unor companii private care vin puternic din urma: Omniasig, Allianz Asigurari si Grup As.

"Cresterea de peste cinci ori a primelor incasate in 2000 la acest tip de asiguarre de catre compani noastra se explica, de fapt, prin faptul ca 1999 a fost un an experimental, in care n-am vandut decat cateva sute de polite, iar abia in 2000 am intrat in paine", explica Robert Mirea, directorul departamentului auto din cadrul companiei Allian-?iriac.

Pentru acest an, Mirea se asteapta la incasari din asigurarile RCA de 5 miliaone $ (circa 150 miliarde lei), dar nu considera acest domeniu unul pe care compania sa se axeze in viitor. "Este destul de pagubos acest sector", spune el.

Rata daunei in domeniul asigurarilor RCA este de circa 55%, in medie pe intreaga piata, mai mult decat in alte domenii. In aceste conditii, cresterea in viitor a acestui sector va depinde nu atat de profitabilitate, cat de dorinta companiilor de a-si face cunoscut numele, avand in vedere grtadul de necunoastere a acestei afaceri in Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO