Bănci și Asigurări

Legea datoriei publice pune ordine intre Finante si BNR

20.05.2004, 00:00 31



Posibilitatea finantarii directe a bugetului de stat de catre Banca Nationala a Romaniei va fi interzisa in mod expres, potrivit unui proiect de lege privind datoria publica.



Armonizarea legislatiei romanesti privind datoria publica este impusa de angajamentele pe care Romania si le-a asumat in timpul negocierilor pentru capitolul 11 - "Uniunea Economica si Monetara" si capitolul 4 - "Libera circulatie a capitalului". Prin proiectul de lege se prevede explicit interzicerea finantarii directe a statului de catre banca centrala. Astfel, Ministerul Finantelor Publice nu poate imprumuta fonduri in numele statului, in mod direct, de la Banca Nationala a Romaniei; platile in lei aferente serviciului datoriei publice in valuta vor fi facute catre Banca Nationala a Romaniei in aceeasi zi cu plata in valuta; Ministerul Finantelor Publice este autorizat ca pentru operatiunile delegate catre Banca Nationala a Romaniei sau catre alte institutii financiare sa plateasca anumite comisioane.



Garantarea independentei depline a bancii centrale este asigurata prin modificarea prevederii din vechea lege in baza careia sarcina administrarii rezervei valutare era comuna - Ministerul Finantelor Publice si Banca Nationala a Romaniei - atributiile ramanand astfel doar in competenta Bancii Nationale a Romaniei. De asemenea, este prevazuta eliminarea oricaror restrictii privind operatiunile de capital si platile intre Statele Membre si intre acestea si statele terte a fost realizata prin eliminarea prevederii potrivit careia transferul de resurse valutare catre beneficiarii finali va fi operat numai dupa obtinerea acordului Ministerului Finantelor Publice privind obiectivul de investitii si a avizului Comitetului Interministerial de Garantii.



Implicarea financiara a statului in economia reala prin acordarea de garantii de stat pentru finantarea anumitor proiecte promovate de catre agentii economici urmeaza a fi trecuta in coordonarea Guvernului, ca strategie, pe de o parte, si a Comitetului Interministerial de Garantii, pe de alta parte. Astfel, acordarea oricarei garantii de stat pentru agentii economici se va face doar in cazul in care va exista emisa in acest sens o hotarare a Guvernului. In acelasi timp, analizarea situatiei economico-financiare a agentilor economici solicitanti de garantie de stat se va face de catre un organ specializat in acest sens - Comitetul Interministerial de Garantii - ale carui atributii vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului.



In legislatia actuala problema imprumuturilor directe contractate de catre Ministerul Finantelor Publice si subamprumutate beneficiarilor finali nu este reglementata. Un exemplu in acest sens il reprezinta faptul ca, in cazul in care unul dintre beneficiarii finali nu isi onora obligatiile din acordul subsidiar de imprumut, Ministerul Finantelor Publice nu avea reglementata o sursa de plata a obligatiilor la extern, fapt ce putea conduce la declararea incapacitatii de plata a Romaniei, cu consecinte foarte greu de prevazut. Prin reglementarile aduse de actul normativ, pentru aceste obligatii se reglementeaza sursa platii, eliminand astfel necesitatea parcurgerii procedurii de legiferare pentru cazuri punctuale. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO