Bănci și Asigurări

Leasingul, intre balbaieli legislative si cresterea pietei auto

30.12.2004, 00:00 19



Asteptate de mai multi ani, echipamentele industriale nu prea si-au facut loc nici in acest an intre contractele de leasing incheiate in acest an, legea fiind facuta tot de masini. Cu un volum al contractelor estimat pentru acest an de unii dintre jucatorii implicati la 1,5-1,7 miliarde de euro, leasingul din Romania incearca sa se apropie de ceea ce se intampla in Europa de Vest. Legislatia deficitara si accesul destul de greu la finantare reprezinta inca piedici importante pentru activitatea societatilor de leasing.



"Piata de leasing se afla intr-o efervescenta continua si intr-un trend crescator cu aproximativ 25% fata de anul anterior", apreciaza Claudiu Stanescu, director general al BCR Leasing, compania de profil al celei mai mari banci de pe piata romaneasca.



In aceste conditii, volumul contractelor incheiate ar putea ajunge, spun jucatorii din piata, la aproape 1,7 miliarde de euro. Din pacate, cea mai mare parte a cresterii fata de anul trecut a fost insa determinata de cresterea record a pietei auto.



"Din punct de vedere valoric, piata a evoluat in contextul previziunilor realizate in anul 2003 insa in ceea ce priveste structura acesteia inca mai constatam o reticenta din partea societatilor de leasing si finantatorilor/refinantatorilor acestora in asumarea de riscuri determinate de alte segmente de piata decat cea a autovehiculelor. Cu toate acestea, anul 2004 este anul in care a fost declansat interesul pentru finantarea pietei echipamentelor, cu preponderenta in randul societatilor subsidiare ale bancilor si fondurilor de investitii", este de parere Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).



Tocmai societatile de leasing subsidiare ale bancilor au fost anul acesta subiectul unor importante miscari pe piata. Opt dintre aceste societati, Alpha Leasing, BRD Sogelease, Finans Leasing, HVB Leasing, Piraeus Leasing, Raiffeisen Leasing, UniCredit Leasing, Volksbank Leasing, s-au reunit intr-o asociatie proprie, denumita Asociatia de Leasing Bancar.



"Membrii ALB estimeaza sa incheie anul 2004 cu (contracte de - n. red) aproximativ 500 mil. euro. Daca adaugam estimarile oficiale ale celorlalte subsidiare de leasing ale bancilor comerciale nemembre ALB probabil ca intreaga piata de leasing a <bancarilor> va incheia anul 2004 cu un volum total de aproximativ 750 - 800 mil. euro", spune Adriana Ahciarliu, secretar general al ALB.



Ea apreciaza ca analiza evolutiei pietei de leasing din Romania nu trebuie insa sa se concentreze doar pe aspectul cantitativ.



"Leasingul este un produs financiar care inca nu s-a dezvoltat ca oferta in adevarata sa amploare in piata romaneasca. Leasingul este un produs foarte flexibil si tocmai de aceea piata romaneasca prezinta un mare interes de investitie in acest domeniu din partea marilor jucatori multinationali", adauga Ahciarliu.



Cu toate acestea, leasingul ramane alternativa dominanta de finantare a pietei auto. "Structura contractului de leasing se bazeaza si pe evaluarea riscului tehnic al bunului finantat. Piata auto a oferit si inca mai ofera o zona de risc usor controlabil", conchide Ahciarliu.



Pondera mare a segmentului auto nu inseamna ca piata de leasing nu a evoluat in acest an.



"In primul rand, a inceput procesul de consolidare a pietei in detrimentul operatorilor mici. In al doilea rand, s-a inasprit competitia, ceea ce a condus la reducerea continua a dobanzilor de leasing; in ultima parte a anului am asistat chiar la un mini-razboi al preturilor generat de dorinta unor jucatori de a acapara cote suplimentare de piata", apreciaza Stefan Coroianu, director general al companiei Motoractive.



Din pacate, legislatia nu prea este de partea societatilor de leasing. "Balbaiala legislativa privind accizele aplicabile la importul vehiculelor in leasing a determinat o oarecare retinere pentru optiunea de leasing din partea unor segmente de potentiali clienti", adauga Coroianu.



Una dintre cele mai recente hotarari de Guvern, 1.840/2004, intrata in vigoare din data de 18 noiembrie 2004, prevedea ca accizele pentru autoturismele cumparate in leasing se vor aplica la intreaga valoarea de intrare, la care se adauga, dupa caz, cuantumul taxelor vamale si alte taxe speciale. Hotararea de Guvern, corelata cu alte elemente care reglementeaza in prezent cadrul legislativ pentru activitatea de leasing a facut ca o parte dintre vamesi sa interpreteze diferit elementele continute in actul legislativ, ceea ce a creat confuzie. In cele din urma Guvernul a decis suspendarea pana in luna februarie a anului viitor, precizand ca noile prevederi vor fi aplicate "doar din momentul imbunatatirii cadrului legal care reglementeaza operatiunile de leasing". ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO