Bănci și Asigurări

GfK: Situaţia economică din România este mai bună decât atitudinea consumatorilor

GfK: Situaţia economică din România este mai bună...

Autor: Roxana Rosu

20.10.2016, 16:50 565
Economia României este înfloritoare, Produsul intern brut a crescut cu aproximativ 6 procente în al doilea trimestru faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, totuşi consumatorii sunt sceptici în ceea ce priveşte următoarele câteva luni si nu exclud posibilitatea unui declin economic in urmatoarele luni, sunt concluziile unui sondaj realizat de GfK.
 
”Aşteptările economice au scăzut cu 3 puncte din luna iunie, ajungând la 1,2 puncte în septembrie. Cu un an în urmă, indicatorul arăta 18,5 puncte în plus”.
 
Creşterea economică puternică reduce ratele şomajului şi, prin urmare, creşte venitul. De asemenea, românii sunt de părere că nu se va schimba nimic în următoarele luni. Aşteptările privind venitul erau la 20,8 puncte în luna septembrie, într-o creştere cu 2,3 puncte faţă de luna iunie.
 
Potrivit GfK, redresarea economică îmbunătăţeşte puţin câte puţin atitudinea consumatorilor români. Aflată la 2,3 puncte în luna septembrie, tendinţa de cumpărare este doar puţin mai ridicată decât valoarea medie pe termen lung de 0 puncte, dar aceasta a atins 5,4 puncte în luna iulie, cea mai ridicată valoare din octombrie 2008. Totuşi, valorile acestor indicatori arată în mod clar că majoritatea copleşitoare a populaţiei îşi permite în continuare să cumpere numai articolele esenţiale pentru traiul zilnic. Produsele şi serviciile cu o valoare ridicată rămân în continuare în afara posibilităţii de cumpărare a majorităţii consumatorilor.
 
La nivel european, aşteptările economice şi cele privind veniturile, dar şi indicatorii privind tendinţa de cumpărare nu au evoluat uniform, per total, climatul de consum pentru EU28 scăzând de la 13,1 puncte la 12,3 puncte din iunie până în septembrie 2016.
 
Începutul celui de-al treilea trimestru a fost marcat de decizia Marii Britanii de a părăsi UE de la sfârşitul lunii iunie. În aproape toate ţările europene şi, bineînţeles, în special în Marea Britanie, încrederea consumatorilor şi mai ale aşteptările economice au scăzut, în unele cazuri chiar în mod dramatic. Climatul de consum pentru EU28 a scăzut de la 13,1 puncte în iunie la 10,0 puncte în iulie. Până în luna septembrie a crescut înapoi la 12,3 puncte. În august, discuţiile despre Brexit îşi pierduseră deja mult din intensitate în întreaga Europă. Au predominat alte teme specifice ţărilor. Implicaţiile Brexit-ului asupra stării consumatorilor europeni vor putea fi prevăzute cu certitudine numai după începerea negocierilor efective în apropiere de momentul ieşirii Marii Britanii.
 
”În termeni economici, Europa are o evoluţie pozitivă. Aproape toate ţările raportează o creştere economică, în unele cazuri chiar la un nivel impresionant. Acest lucru este reflectat şi de datele privitoare la şomaj. În majoritatea ţărilor, procentul angajărilor este în creştere, iar cel al şomajului este în scădere”.
 
Totuşi, aceste aspecte pozitive nu conduc la o creştere fundamentală în ceea ce priveşte aşteptările economice şi privind veniturile din rândul consumatorilor. De asemenea, nici tendinţa de cumpărare nu a fost întotdeauna în concordanţă cu dezvoltarea economică generală din fiecare ţară. În prezent par să joace un rol important alte probleme specifice ţărilor, dar şi factori psihologici generali şi incertitudini fundamentale, precum continuarea războiului din Siria, atacurile teroriste din Franţa şi Germania, creşterea popularităţii partidelor de extremă dreapta la alegeri şi în sondaje şi viitoarele alegeri prezidenţiale din S.U.A.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO