Bănci și Asigurări

Garanti: Am cheltuit 1,2 milioane de euro pentru lansarea Bonus Card

Garanti: Am cheltuit 1,2 milioane de euro pentru lansarea Bonus Card

Ilgaz Kaya, directorul departamentului carduri la Garanti Bank: Avem o problema de acceptare in Romania. Comerciantii mari au inceput sa accepte carduri, dar raman multe locuri in care poti sa platesti doar cu numerar. Utilizarea cardurilor de credit va creste doar in masura in care se dezvolta si reteaua de acceptare.

03.09.2008, 14:20 89

In prezent banca a ajuns sa aiba in portofoliu peste 12.000 de carduri cu cip, cu o valoare cumulata a liniilor de credit acordate de 7,5 milioane de euro.
"Vindem lunar intre 1.500 si 2.000 de carduri de credit. In iulie si august am vazut o incetinire a activitatii, dar vom recupera din septembrie", spune Ilgaz Kaya, directorul departamentului carduri in Garanti Bank. Din limitele aprobate, clientii au tras finantari de 2,5 milioane de euro.
"Avem o problema de acceptare in Romania. Comerciantii mari au inceput sa accepte carduri, dar raman multe locuri in care poti sa platesti doar cu numerar", subliniaza Kaya, care spune ca este nevoie ca toate bancile sa colaboreze pentru dezvoltarea retelei.
El spune ca utilizarea cardurilor de credit va creste doar in masura in care se dezvolta si reteaua de acceptare. Potrivit datelor publicate de Visa, la sfarsitul anului trecut in Romania erau instalate peste 46.000 de POS-uri la comercianti.
BNR nu mai publica date privind piata cardurilor, iar bancile si organizatiile de plata au limitat de asemenea informatiile despre aceste afaceri. In aceste conditii, statistici exacte privind numarul de carduri, tipul si utilizarea lor nu sunt disponibile.
Potrivit estimarilor din piata, circa 10 milioane de carduri sunt active, majoritatea fiind de debit. Studiile arata ca in general cardurile de debit - pe care multi angajati isi incaseaza salariul - sunt utilizate pentru retragerea de numerar de la bancomate, fiind utilizate rar pentru plati la comercianti.
Kaya spune ca in prezent se concentreaza tocmai pe prelucrarea datelor privind utilizarea cardurilor proprii si tiparele comportamentale ale clientilor, pentru a-si adapta produsele la cerintele pietei locale.
"In prezent lucram la baza de clienti, pentru a gasi solutii prin care sa le acoperim nevoile. Vom avea campanii personalizate, dupa modelul utilizat deja in Turcia", spune el. Garanti a lansat carduri inteligente (cu cip), devenind al treilea jucator de pe piata cu o astfel de oferta.
Cardurile au atasat si un program de bonusuri, clientii colectand puncte de fiecare data cand utilizeaza cardul la cumparaturi. Punctele pot fi transformate imediat in lichiditati si utilizate pentru cumparaturi. Cardul mai ofera si posibilitatea de a plati produsele achizitionate de la comerciantii parteneri in rate cu dobanda zero sau contractarea unui credit de consum cu o dobanda mai mica decat cea perceputa la linia de credit revolving.
Garanti, controlata de grupul turc Dogus si americanii de la GE Money, a lansat anul trecut o ofensiva pe piata de retail locala, dupa ce timp de mai multi ani fusese concentrata pe partea de corporate. Kaya spune ca in cadrul acestei strategii, cardul de credit ocupa un loc important.
"Avem planuri sa construim pachete de produse de retail, care sa inglobeze credite de consum si Bonus Card, la preturi competitive."
Kaya promite ca pana in primul trimestru al anului urmator va lansa si produse de plata contactless, Garanti fiind specializata in astfel de solutii in Turcia. Aceasta tehnologie permite realizarea platilor de mica valoare intr-un timp foarte scurt, cipul comunicand cu aparatul acceptator prin unde radio. Practic nu mai este necesara trecerea fizica a cardului prin POS si autorizarea tranzactiei de catre client, totul fiind procesat automat. Astfel de facilitati vor fi oferite atat pe carduri, cat si pe alte obiecte promotionale, de exemplu ceasuri.
Banca lucreaza deja la un proiect pilot alaturi de un comerciant, insa Kaya nu a dat mai multe detalii. Ulterior platile contatless ar putea fi extinse la nivel national, insa principala problema este lipsa retelei de acceptare pentru astfel de carduri. Garanti, primul jucator care anunta astfel de proiecte pe plan local, analizeaza si posibilitatea de a colabora cu autoritatile locale pentru proiecte privind transportul in comun. Un astfel de proiect a fost implementat in Londra. Turcia este de asemenea una dintre cele mai avansate piete din punctul de vedere al utilizarii platilor contactless.
"Piata romaneasca este dinamica si foarte deschisa fata de noile tehnologii", considera seful departamentului de carduri de la Garanti. Banca a inceput de anul trecut sa dezvolte si o retea de acceptare la plata a cardurilor, avand instalate peste 1.300 de POS-uri la comercianti.
Turcii mizeaza pe tehnologii inovative pentru a atrage clienti, avand in domeniul cardurilor pe langa tehnologia cu cip si programul flexibil de bonusuri, o platforma de internet "puternica", dar si bancomate cu functionalitate extinsa, inclusiv pe partea de acceptare de numerar.

Garanti aplica pentru licenta bancara locala
Garanti Bank a aplicat pentru obtinerea unei licente bancare pe piata locala, in conditiile in care acum functioneaza ca subsidiara a Garanti Bank Olanda, o alta subsidiara a grupului turc. Kaya spune ca procesul este in desfasurare, insa pana acum s-a dovedit "foarte laborios". In aceste conditii, Garanti a inceput sa aplice reglementarile BNR, inclusiv pe cele privind creditarea populatiei, care tin de supravegherea prudentiala. Banca opereaza o retea de 39 de unitati, inca una urmand sa fie inaugurata in curand. Acest nivel era insa planificat pentru decembrie trecut, iar in 2008 reteaua ar fi trebuit sa ajunga la 80 de unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO