Bănci și Asigurări

Eximbank: Exportatorii ar trebui sa mearga catre pietele emergente, unde marjele sunt mai mari

Eximbank: Exportatorii ar trebui sa mearga catre pietele emergente, unde marjele sunt mai mari

Carmen Radu, presedinte Eximbank: "In tara avem o problema, pentru ca nu ne cunosc clientii. In viitorul apropiat vom derula o campanie publicitara, in special prin intermediul presei locale."

10.07.2007, 17:16 159

Exportatorii romani ar trebui sa se orienteze catre pietele emergente, unde concurenta este mai mica si pot obtine profituri mai mari, spune Carmen Radu, presedintele Eximbank.
"Incercam sa ne convingem clientii sa mearga pe pietele emergente sau pe nise de piata, pentru ca nu te poti bate cu experienta si tehnologia acumulate de statele dezvoltate", a aratat intr-un interviu acordat ZF Carmen Radu. Eximbank este o banca de stat, specialiazata in oferirea de finantari, garantii si asigurari pentru sustinerea activitatilor de export.
Majoritatea exporturilor romanesti sunt directionate in prezent catre pietele din spatiul comunitar, unde concurenta puternica face ca marjele de castig sa fie foarte inguste. In plus, aprecierea leului in fata euro diliueza castigurile exportatorilor. In aceste conditii, produsele de asigurare si garantii oferite de Eximbank sunt percepute ca fiind scumpe, spune Radu.
Multi exportatori au fost nevoiti in ultimii ani sa isi diminueze activitatea sau chiar sa se reorienteze catre piata interna, in conditiile in care aprecierea leului le-a erodat competitivitatea pe pietele externe. Pe pietele emergente, unde marjele de castig sunt mai mari, dar si riscurile sunt mai importante, perceptia asupra oportunitatii asigurarii exporturilor ar fi alta, considera presedintele Eximbank.
Incepand de anul trecut, Eximbank a incheiat parteneriate cu bancile comerciale, in cadrul carora ofera garantii pentru creditele contractate de companiile cu activitati de export, dar si asigurari pentru riscurile presupuse de astfel de operatiuni. Practic, exportatorii pot obtine cu garantii din partea statului credite pentru a-si finanta exporturile pe piete cu un grad de risc mai ridicat.
Totusi, cel mai accesat produs al Eximbank ramane subventionarea dobanzii la creditele contractate. In 2005 banca a fost nevoita sa-si restructureze portofoliul de produse, intrucat majoritatea acestora intrau sub incidenta reglementarilor privind ajutorul de stat.
Acum, Eximbank poate oferi subventionari de dobanda numai pentru creditele contractate de firme mici si mijlocii in lei, pentru sustinerea investitiilor in tehnologii, in protectia mediului, in cresterea competitivitatii IMM-urilor, cercetare si dezvoltare sau calificarea fortei de munca.
Eximbank poate oferi in contul statului garantii pentru IMM, acoperind pana la 80% din principal pentru creditele contractate. In cazul exporturilor, banca asigura pana la 85% din riscurile aferente, inclusiv pentru investitiile firmelor locale pe piete straine.
Radu spune ca pregateste produse pentru asigurarea riscului valutar in cazul creditelor contractate de exportatori. Produsul, numit tehnic "mecanism de stabilizare a dobanzii la creditele pe termen mediu si lung" (CIRR) permite fixarea cursului la nivelul de la momentul incheierii contractului de imprumut. Fluctuatiile de curs sunt acoperite ulterior prin decontari intre stat si banca comerciala care a acordat creditul.
Pe de alta parte, Radu noteaza insa ca asteptarile pietei sunt dinamice, iar exportatorii cer produse noi, in functie de nevoile care apar.
Eximbank lucreaza acum si la produse pentru acoperirea riscurilor valutare pe termen scurt (hedging), desi astfel de produse ofera si bancile comerciale. Exportatorii considera insa ca oferta de produse de hedging a bancilor comerciale este costisitoare.
In alta ordine de idei, presedintele Eximbank spune ca in viitor vor fi dezvoltate si produse pentru oferirea de cofinantari pentru fondurile structurale.
Desi parteneriatele cu bancile comerciale au adus mai multi clienti pentru produsele Eximbank, Radu spune ca la nivel national exportatorii nu cunosc produsele bancii. "In tara avem o problema, pentru ca nu ne cunosc clientii. In viitorul apropiat vom derula o campanie publicitara, in special prin intermediul presei locale", explica Radu.
Eximbank opereaza o retea teritoriala redusa, de numai sapte sucursale. Banca se bazeaza pentru distribuirea produselor pe parteneriatele cu bancile comerciale. De altfel, parteneriatele permit alinierea metodelor de analiza a dosarelor si a cerintelor de documentatie, astfel incat sa fie redus timpul de acordare a garantiilor sau a asigurarilor. Pe de alta parte, Eximbank a acordat unor banci cu care are incheiate parteneriate si linii de credit, pentru sustinerea finantarii IMM-urilor.
La inceputul anului trecut, statul a operat o infuzie de capital importanta la Eximbank, de 180 de milioane de euro, pentru a deveni mai activa in sustinerea exportatorilor.
In prezent, banca are un capital social de 759 de milioane de lei (echivalentul a 243 de milioane de euro).
Eximbank se bazeaza pe parteneriatele cu bancile comerciale pentru a-si vinde produsele, in lipsa unei retele extinse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO