Creşterea zonei euro a încetinit la cel mai slab ritm din ultimii mai mult de doi ani la începutul trimestrului patru în condiţiile în care sectorul manufacturier a avut de suferit de pe urma temerilor în creştere privind comerţul mondial, relatează Bloomberg.
Nivelul sub aşteptări al indicatorului PMI (indicele compozit al zonei euro pentru sectorul manufacturier şi servicii) survine pe fondul unei escaladări a războiului comercial dintre SUA şi China, al disputei din ce în ce mai aprinse privitoare la datoriile Italiei, al negocierilor blocate pentru Brexit şi al perspectivei înăspririi constante a condiţiilor financiare.
Ultimele date vor stârni probabil îngrijorare la nivelul Băncii Centrale Europene, aşteptată să-şi încheie programul de achiziţii de obligaţiuni în mai puţin de trei luni.
„Economia zonei euro suferă clar de pe urma nesiguranţei create de războiul comercial şi a încetinirii creşterii economice la nivel mondial“, a declarat Jan von Gerick din cadrul Nordea, pentru Reuters. „Datele PMI slabe cresc fără îndoială riscurile la adresa perspectivelor de creştere a zonei euro“.
Indicele compozit PMI al IHS Markit a scăzut la 52,7 în octombrie de la 54,1 în septembrie. Nivelul s-a situat sub toate estimările incluse într-un sondaj Bloomberg, deşi a indicat o creştere trimestrială de 0,3%.
Cel mai pronunţat declin a fost înregistrat de sectorul manufacturier, unde creşterea a fost cea mai slabă din decembrie 2014.
În Germania, cea mai mare economie a zonei euro, creşterea fabricilor a încetinit pronunţat, iar indicele compozit, care include serviciile, a atins cel mai scăzut nivel din mai mult de trei ani.
Reacţia pieţei a fost clară, moneda euro atingând cel mai scăzut nivel din două luni.
Producătorii francezi au indicat sectorul auto drept factorul din spatele diminuării producţiei. Executivii au raportat o contracţie a producţiei, indicele sectorului atingând un minim pe 28 de luni.
Sectorul francez al serviciilor a părut însă să se redreseze după un septembrie modest, potrivit Financial Times. Sectorul a consemnat cea mai alertă creştere a activităţii de business pentru patru luni în octombrie.
La nivelul sectorului manufacturier al zonei euro, slăbiciunea poate reflecta probleme legate de industria auto, unde producţia este afectată de introducerea de noi teste de emisii, deşi unele companii resimt de asemenea impactul turbulenţelor de pe pieţele emergente.
Chris Williamson, economist-şef al IHS Markit, arată însă că încetinirea se generalizează şi că ameninţarea războiului comercial „a întunecat mediul economic Mondial şi a condus la o aversiune în creştere faţă de riscuri“.