Bănci și Asigurări

CSALB: Beneficiile totale rezultate din negocierile consumatori-bănci au depăşit 1,3 mil. euro în 2020, maximul ultimilor cinci ani. Valoarea medie a beneficiilor a crescut cu 40%, până la 3.700 de euro

Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB

Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB

Autor: Cristina Bellu

03.02.2021, 14:01 112

Beneficiile totale rezultate din negocierile consumatori-bănci au depăşit 1,3 milioane de euro anul trecut, marcând cea mai bună evoluţie înregistrată în cadrul negocierilor intermediate de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) din ultimii cinci ani.

În acelaşi timp, valoarea medie a beneficiilor a crescut cu aproape 40%, până la 3.700 de euro, arată datele transmise miercuri de reprezentanţii CSALB.

În perioada raportată, numărul cererilor conforme au marcat o creştere cu aproximativ 18% în raport cu anul 2019, în timp ce numărul dosarelor, cereri acceptate de bănci/IFN spre negociere în 2020 vs 2019, a scăzut cu 14 procente. În acelaşi timp, numărul cererilor soluţionate amiabil în 2020 (direct de părţi, dar după sesizarea CSALB), a înregistrat o creştere cu 32% faţă de anul anterior.

Procentul cererilor clasate din total a scăzut la 28% în 2020, de la 31% în 2019 şi 45% în 2018.

În 2020, consumatorii au trimis către IFN-uri 576 cereri. Doar 22 de cereri s-au transformat în dosare (au fost acceptate pentru negociere). Alte 63 de cereri au fost soluţionate amiabil (fără parcurgerea procesului de conciliere).

(Sursa: CSALB)

 

Datele CSALB arată că valoarea beneficiilor obţinute din negocierile consumatori-bănci/IFN în cei cinci ani de activitate ai instituţiei a depăşit 4 milioane de euro. În condiţiile reducerii numărului de dosare şi a recordului valoric în ceea ce priveşte beneficiile obţinute anul trecut, a crescut valoarea medie a beneficiilor per dosar finalizat prin împăcarea părţilor (hotărâre). Dacă în 2019 valoarea medie/hotărâre era de 2.700 de euro, în 2020 a fost de 3.700 de euro.

69% dintre dosarele încheiate prin împăcarea părţilor au valoarea beneficiilor sub 5.000 de euro (faţă de 82% în 2019). Pentru 31% dintre dosarele încheiate prin împăcarea părţilor valoarea beneficiilor depăşeşte 5.000 de euro (faţă de 18% în 2019)

“Anul trecut, numărul cererilor adresate CSALB a crescut, iar al dosarelor a scăzut deoarece moratoriile legislative şi private au trimis consumatorii direct la bănci – aceasta fiind cea mai simpla cale de rezolvare. Pe de altă parte, în cadrul CSALB, atât beneficiile cât şi valoare medie a dosarelor au crescut, semn că avem mai multe negocieri în care băncile sunt dispuse să facă mai mari concesii consumatorilor. Sperăm ca acest trend să se consolideze  în 2021, iar exemplul băncilor deschise spre astfel de soluţii să fie luat atât de IFN-uri, cât şi de băncile mai puţin dispuse să negocieze cu clienţii lor persoane fizice”, spune Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Din datele CSALB reiese că rata de clasare în cadrul centrului, pentru tot sistemul bancar, a marcat o scădere anul trecut, la 28% faţă de 31% în 2019.

“Recomandăm consumatorilor să fie atenţi la costurile asociate amânării ratelor şi să nu înregistreze întârzieri la plată în raport cu banca., iar toate instituţiile financiar-bancare şi nebancare să aibă ca obiectiv un plafon maxim de clasare de 20%, mai ales că acest lucru ar consolida încredere consumatorilor în sistemul financiar-bancar”, concluzionează specialiştii CSALB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO