Bănci și Asigurări

Conferinţă ZF de fiscalitate. Întrebările celor din business pentru Ministerul Finanţelor

Conferinţă ZF de fiscalitate. Întrebările celor din...

Autor: Adelina Mihai

11.02.2019, 00:05 209

Ce pot face companiile dacă sunt încadrate de către Fisc, din greşeală, la o altă clasă de risc?

Încadrarea companiilor într-o anumită clasă de risc de către inspectorii Fiscului, o procedură care ar urma să devină transparentă în curând, este unul dintre cele mai dezbătute subiecte în rândul consultanţilor fiscali, care nu ştiu ce se va întâmpla atunci când noua legislaţie va fi pusă în aplicare.

„Până recent, analiza de risc pe baza căreia ANAF întocmea planurile de inspecţie fiscală şi selectarea perioadelor supuse inspecţiei sau soluţiona cereri ale contribuabilului cu sau fără inspecţie, inclusiv în cazul rambursărilor de TVA, era netransparentă. Există o excepţie: sunt menţionate expres criteriile pentru încadrare la risc fiscal mic al debitorilor care pot solicita eşalonări la plată pe 12 luni în condiţii speciale (cu garanţii reduse). În scurt timp, criteriile de încadrare urmează să devină transparente şi încadrările în clase de risc vor fi utilizate în multe alte proceduri de administrare fiscală, urmând a fi detaliate într-un Ordin ANAF, aşa cum prevede Legea 30/2019, prin care s-a introdus în Codul fiscal clasificarea  contribuabililor în trei clase principale de risc (mic, mediu şi ridicat), fiecare împărţită în subclase“, explică un consultant fiscal.

Analiza de risc urmează a fi efectuată periodic, iar rezultatul său (clasa de risc stabilită) va fi publicat pe site-ul ANAF.

„Legea prevede că modul de stabilire a riscului şi a clasei/subclasei de risc fiscal nu poate fi contestat de către contribuabili.  (...) Dacă există erori în situaţia de fapt luată în considerare la stabilirea clasei de risc în situaţii individuale ori se produc erori materiale, contribuabilii afectaţi ar trebui să aibă cale de remediu, fiindcă efectul acestora este deosebit de grav“, a adăugat consultantul fiscal.

Aceasta este una dintre dilemele consultanţilor la care vor răspunde experţii din cadrul Ministerului de Finanţe care vor veni joi, 14 februarie, la conferinţa „Modificările Codului fiscal: răspunsuri pentru antreprenori“, organizată de ZF în parteneriat cu compania Servicii Premium Tax în Bucureşti.

 

Ce întrebări au experţii în fiscalitate pentru oficialii Ministerului de Finanţe:

♦ Înţelegem că modul de stabilire a clasei de risc (criteriile, impactul clasificării în procedurile de administrare fiscală) nu este atacabil, însă ne întrebăm dacă punerea ei în aplicare este? Mai precis, în opinia reprezentanţilor Ministerului de Finanţe, este decizia de încadrare a unui contribuabil într-o clasă de risc fiscal un act administrativ fiscal (“act emis de organul fiscal în exercitarea atribuţiilor de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale, pentru stabilirea unei situaţii individuale şi în scopul de a produce efecte juridice fată de cel căruia îi este adresat”)? Dacă există erori în situaţia de fapt luată în considerare la stabilirea clasei de risc în situaţii individuale ori se produc erori materiale, contribuabilii afectaţi ar trebui să aibă cale de remediu, fiindcă efectul acestora este deosebit de grav.

♦ Baza de calcul pentru cerinţele de capital în sistemul de Pensii Pilonul II este la nivelul contribuţiilor anuale pentru fiecare fond de pensii?

♦ Noua taxă percepută de la titularii de licenţe în domeniul energiei electrice în cuantum de 2% din cifra de afaceri realizată de aceştia în 2018 sau 2019? Ce se întâmplă cu cei care au anul fiscal diferit de anul financiar?

♦ Raportat la alineatul (1) al articolului 66 din OUG nr. 114/2018, cum urmează a se aprecia/calcula 80% din cifra de afaceri totală, la companiile care, pe lângă codurile CAEN enumerate la litera (a), punctul (ii), mai desfăşoară şi alte activităţi şi/sau au contracte complexe care presupun şi altceva decât activităţile CAEN enumerate la litera (a), punctul (ii)? Ar trebui ca societatea contribuabil să emită decizii interne de încadrare şi defalcare a veniturilor pe clase CAEN? În acest caz, care ar fi documentul intern care ar avea autoritate sau forţă juridică, în sensul legii? Din punct de vedere contabil, veniturile nu se recunosc pe clase CAEN.

adelina.mihai@zf.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO