Bănci și Asigurări

Companiile specializate pe retail si pe consumer finance prind radacini printre banci

26.04.2004, 00:00 66



Ca retail-ul si vanzare de credite direct in magazine prind din ce in ce mai mult teren nu mai este o noutate de mult. Si asta o arata pe langa cifrele de afaceri ale retailerilor (in special cei care vand electrocasnice, electronice sau alte bunuri de folosinta indelungata) si strategiile urmate de unii dintre marii jucatori de pe piata bancara romaneasca: infiintarea, sub o forma sau alta, a unor divizii speciale care sunt dedicate doar creditului de consum - indiferent ca acesta este vandut intr-o agentie specializata sau direct in magazin.



Gheata a fost sparta de "uriasul" Citibank care in toamna anului trecut a decis sa lanseze la apa un nou concept pe piata romaneasca: CitiFinancial - prima agentie specializata in acordarea de credite pentru persoane fizice.



Mecansimul dupa care functioneaza acest nou concept este relativ simplu: in agentiile CitiFinancial se ofera doar credite. Creditele pentru nevoi personale CitiFinancial se adreseaza, dupa cum spun oficialii bancii, persoanelor fizice angajate cu carte de munca, pensionarilor si persoanelor fizice autorizate. Imprumuturile nu necesita giranti sau alte garantii si sunt disponibile pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 23-70 ani, care au un venit minim lunar de 4,8 mil. lei. Sumele imprumutate pot varia intre 4,5 si 300 mil. lei, in functie de venitul lunar al potentialului client, iar perioadele de rambursare sunt intre sase luni si patru ani."CitiFinancial considera Romania o piata importanta si este hotarata sa isi consolideze si sa-si dezvolte pozitia in domeniul creditelor pentru persoane fizice", afirma in momentul lansarii primei agentii Wade Robison, directorul general al CitiFinancial in Romania.Creditele pot fi utilizate pentru orice destinatie, de la cheltuieli de vacanta pana la achizitionare de bunuri de larg consum, fara a fi nevoie de justificarea cheltuielilor respective prin facturi fiscale.



Exemplu americanilor a fost urmat foarte repede de francezii de la Societe Generale care au anuntat recent ca in cateva luni vor sa atace in forta piata creditului de consum. In acest sens, francezii vor veni in Romania cu divizia specializata pe credite de consum - Franfinance.





Noua entitate, detinuta 100% de Societe Generale, este specializata in domeniul creditelor de consum si are un puternic istoric in tarile din zona.



"Decizia bancii mame de a intra pe piata romaneasca si cu divizia de credite de consum a avut la baza, in mare, trei cauze. In primul rand increderea in potentialul piete romanesti si in special a retailului, respectiv a creditului de consum. Apoi, riscul destul de scazut pe segmentul creditarii achizitionarii bunurilor de consum si, nu in ultimul rand, faptul ca Romania este a doua piata din regiune, dupa Polonia, ca numar de locuitori", comenta recent pentru ZF Sorin Popa, director general adjunct al BRD, responsabil de retail.



Incepand de anul trecut volumul creditelor pentru achizitia de bunuri de consum si de folosinta indelungata a intrat pe un trend vizibil ascendent, cresterea din 2003 fiind de peste 300%. Batalia mare, si implicit castigurile, s-a dat "direct la magazin", retele de retaileri cautand tot felul de oferte de finantare pentru a atrage cat mai multi clienti.



"Infiintarea acestei societati sta la baza parteneriatului pe care BRD intentioneaza sa-l dezvolte cu Franfinance si ne va permite cresterea calitatii serviciilor in ceea ce priveste acordarea de credite direct in magazin. Acest parteneriat va facilita procesul de industrializare a acestei activitati (n.r-creditarea), caracterizata de un volum foarte important, care va necesita de asemenea implementarea unor produse specifice", a mai mentionat oficialul BRD.





Banca are in acest moment incheiate parteneriate cu mai multe retele de magazine si supermarket-uri printre acestea fiind Amadeus Group, Ana Electronic, Bricostore, Carrefour, Praktiker, Primex, Romstal, Rombiz si Romsoft.





In acest moment pe piata financiara romaneasca mai exista o afacere similara, respectiv cea dezvoltata de Credisson. Afacerea a fost pornita in 2003 de la suportul activitatii de consumer-finance a Flanco. Compania intermediaza creditarea intre banci si beneficiarul final, preluand insa si o parte din riscul creditarii. Credisson este detinuta de doua fonduri de investitii, Oresa Venture si Danube Fund, si de omul de afaceri Florin Andronescu care detine un pachet de 20% din actiuni.



Cum, dupa cum bine spunea un bancher,"piata romaneasca este caracterizata de asa zisul fenomen de turma", este de asteptat ca si alte banci sau companii sa se gandesca sa dea drumul la divizii speciale care sa se ocupe de segmentul de consumer banking.



Retelele de magazine electronice si electrocasnice au fost anul trecut printre principalii beneficiari ai dezvoltarii sistemelor de creditare pe piata romaneasca, insa in luna februarie, o data cu anuntarea intrarii in vigoare a normelor propuse de Banca Nationala a Romaniei, vanzarile au cazut dramatic. Totusi dupa cum stau lucrurile se pare ca in martie trendul ascendent s-a reluat usor.





 



Banca centrala a emis in prima parte a acestui an o serie de norme prudentiale privind creditarea persoanelor fizice. Intrate in vigoare la 1 februarie, normele limiteaza expunerea unui imprumutat la 30 - 35% din venitul net si obliga bancile sa solicite garantii sau giranti in cazul creditelor de consum. Pentru creditele imobiliare, institutiile de credit nu pot acoperi mai mult de 75% din valoarea unei locuinte. Masura a fost adoptata pe fondul temerilor FMI privind cresterea deficitului de cont curent. Expertii FMI au apreciat ca o mare parte din dezechilibrul balantei de plati este potentat de cresterea cererii interne intr-un ritm superior capacitatii de productie, fenomen sustinut in principal de creditul de consum.





 



Chiar daca ulterior (dupa 1 februarie) institutiile de credit de pe piata romaneasca au gasit din nou modalitati prin care acordau credit fara avans si fara girant oamenii nu prea au intrat in magazine, ceea ce i-a impins pe principalii jucatori de pe aceasta piata, Altex, Domo si Flanco, sa investeasca sume importante in publicitate, in incercarea de a readuce cumparatorii in magazine.



Si asta cu atat mai mult cu cat se estimeaza ca piata de electronice si electrocasnice va creste cu 10-15% anul acesta, un motor important in aceasta crestere reprezentandu-l in continuare accesibilitatea cumparatorilor la sisteme de creditare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO