Bănci și Asigurări

Companiile de pensii private au investit peste 200 mil. euro doar in capitalul social

Companiile de pensii private au investit peste 200 mil. euro doar in capitalul social

Click pentru imaginea intreaga

20.03.2008, 15:37 12

Cele 18 companii de pensii private obligatorii (pilonul II) au investit in ultimele 7-8 luni peste 200 de milioane de euro numai in capitalul social al firmelor respective, potrivit datelor centralizate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), pe baza informatiilor de la Registrul Comertului.
ING Fond de Pensii, liderul pietei de profil, este si compania cu cel mai mare capital social, de aproape 63 de milioane de euro, adica 31% din capitalul social total investit de cele 18 fonduri.
Pe locurile urmatoare in topul celor mai capitalizate companii de pensii se afla Interamerican (29,4 mil. euro), Aviva (19,5 mil. euro) si BCR (13,5 mil. euro). Totalul la nivelul pietei este de peste 746 de milioane de lei (201,7 mil. euro).
Investitiile totale ale companiilor de pensii au fost insa mult mai mari decat cheltuielile cu capitalul social, potrivit jucatorilor de pe piata. Acestia estimeaza ca investitiile totale pentru atragerea celor 4,2 milioane de clienti au fost de circa 500-600 de milioane de euro.
Marea majoritate a companiilor de pensii nu si-au finantat cheltuielile totale doar prin capital social, ci si prin capitaluri de rezerva, aduse la societate prin prime de emisiune, odata cu majorarile de capital.
Unele companii au avut un raport de 1 la 5 sau chiar 1 la 7 intre capitalul social subscris si varsat la societatea de pensii si investitia totala (finantata atat prin capital social, cat si prin capitaluri de lucru si de rezerva).
"Pentru companiile mari de pensii private, costurile totale au fost de circa 150 de euro pe participant, iar pentru restul, mai degraba spre 100 de euro pe participant", estimeaza Ioan Vreme, director general la Generali Fond de Pensii, a treia companie din top. In aceste conditii, investitiile totale pentru atragerea clientilor sunt estimate intre 500 si 600 de milioane de euro.
Si alte companii de pensii din top au opinii asemanatoare privind investitiile totale de pe piata. Shah Rouf, directorul general al grupului Aviva in Romania, estimeaza ca fondurile mari (primele 5-6 din top) au cheltuit intre 10 si 30 de milioane de euro pentru a atrage fiecare 100.000 de clienti.
El considera ca majoritatea tranzactiilor cu portofolii de clienti din perioada urmatoare se vor face la un pret pe participant de peste 150 de euro. Aviva ocupa locul patru in topul companiilor de pensii private obligatorii.
Crinu Andanut, director general al Allianz-Tiriac Pensii Private (locul doi pe piata), estimeaza ca fiecare participant valoreaza acum intre 150 si 200 de euro, acesta fiind pretul cel mai probabil cu care se vor vinde fondurile mici de pensii de pe piata.
In cele patru luni de aderare initiala la fondurile de pensii private, companiile de administrare au majorat aproape continuu comisioanele platite agentilor de marketing. Aceasta a fost cauza principala a cresterii cheltuielilor de atragere a clientilor, impreuna cu participarea mult peste asteptari la fondurile de pensii.
Alte cheltuieli importante au fost legate de promovarea fondurilor, costurile legate de campaniile publicitare pentru pensiile private obligatorii fiind estimate de piata la 20-25 de milioane de euro.
De asemenea, cheltuielile administrative si operationale au reprezentat o pondere importanta in totalul investitiilor realizate de fondurile de pensii.
In Polonia, stat in care pensiile obligatorii au fost introduse in anul 1999, cheltuielile initiale ale celor 21 de fonduri de pensii au fost de circa 370 de milioane de euro, pentru atragerea unui numar de circa 10,4 milioane de clienti, potrivit datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere a Pietelor Financiare din Polonia (KNF). Datele arata ca investitia medie pentru atragerea unui client a fost de circa 35 de euro in cadrul campaniei de aderare initiala la pensiile obligatorii din Polonia.
De asemenea, aceeasi sursa arata ca in Polonia peste 30% din cheltuielile initiale de atragere a clientilor au fost costuri de achizitie (comisioanele platite agentilor de marketing), circa 30% au fost costuri de promovare (publicitate), inca 30% au fost cheltuieli operationale si de administrare, iar aproximativ 10% au fost rezerve si contributii la fondul de garantare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO