Bănci și Asigurări

Compania de Factoring: Ne dublam afacerile la anul si ajungem la o cota de piata de 10%-15%

Compania de Factoring: Ne dublam afacerile la anul si ajungem la o cota de piata de 10%-15%

Valentin Chirca, directorul general al Companiei de Factoring

22.11.2007, 22:41 59

"Momentan piata de factoring este prea mica pentru a permite intrarea unor jucatori importanti, desi este in crestere rapida", spune Valentin Chirca, directorul general al Companiei de Factoring, un jucator specializat pe acest segment care si-a inceput activitatea in urma cu un an.
Piata locala de factoring, estimata la 1,1 miliarde de euro pentru anul acesta, este dominata inca de bancile comerciale, care ofera si astfel de servicii. Desi pe piata opereaza si cativa jucatori independenti, acestia sunt de dimensiuni reduse. In toamna trecuta, doua grupuri financiare internationale - olandezii de la ING si austriecii de la InterMarket Bank - au decis totusi sa creeze jucatori specializati.
Compania de Factoring este detinuta de InterMarket, unul dintre cei mai importanti jucatori pe factoring in Austria, in parteneriat cu Banca Transilvania, fiind inca de la inceputul activitatii in toamna trecuta membra a Factors Chain International, una dintre cele mai mari organizatii de profil la nivel mondial. Chirca spune ca, pana la sfarsitul anului, Compania de Factoring va ajunge la operatiuni de 115 milioane de euro, fata de un nivel planificat de 110 milioane de euro. Pentru anul viitor este programata cel putin o dublare a cifrei de afaceri.
In 2007, compania estimeaza un profit de 500.000 de euro, la capitaluri de 2 mil. euro.
"Vom face o majorare semnificativa de capital, cel mai probabil in primul trimestru al anului 2008. Ca intermediere de fonduri, factoringul este o activitate rentabila, dar este nevoie de capital", spune Chirca. El estimeaza ca piata de factoring va urca la 1,7 miliarde de euro in 2008, iar compania pe care o conduce vizeaza o cota de 10%-15%. Momentan, piata de factoring este dominata de bancile mari - BRD-SocGen si BCR.
Compania de Factoring se adreseaza in special firmelor de dimensiuni mici si medii, care pot sa isi finanteze afacerile prin scontarea facturilor. Peste 95% din clienti sunt firme cu cifre de afaceri anuale mai mici de zece milioane de euro, in timp ce numai 4% sunt companii de talie medie.
De altfel, factoringul are avantajul pentru companiile mici ca finantarile pot fi obtinute pe baza facturilor, nefiind solicitate garantii reale, care in general nici nu sunt disponibile in acest stadiu de dezvoltare. Portofoliul de clienti al companiei va ajunge la 100.000 de firme pana la sfarsitul acestui an.
Seful Companiei de Factoring spune ca majoritatea clientilor cer inca produse simple, prin care sa obtina doar finantarea facturilor de incasat, fara sa apeleze la servicii de management al debitorilor sau asigurarea riscului de neplata. Circa 60% din afacerile companiei sunt generate de operatiunile de factoring intern, desi in ultimele doua trimestre a crescut rapid si factoringul extern (de export si de import).
O firma cu o cifra de afaceri de un milion de euro poate sa obtina un plafon de finantare de circa 200.000 de euro, spune Chirca. Stabilirea plafonului de finantare se face prin estimarea vanzarilor din anul urmator.
Dupa stabilirea plafonului de finantare, firma poate sa sconteze facturi in contul liniei de credit acordate. In prima etapa, clientul primeste 80% din valoarea facturii (din care se deduce un comision de utilizare).
Dupa incasarea facturii, firma de factoring plateste clientului si restul de 20%, din care se deduc celelalte costuri ale serviciului (partea cea mai importanta fiind reprezentata de dobanda perceputa pentru suma imprumutata).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO