Bănci și Asigurări

Brokerii au planuri să depăşească 50% din piaţa asigurărilor

Autor: Ciprian Botea, Adrian Dumitrache

21.03.2014, 00:04 212
Companiile de brokeraj vor ajunge anul acesta să intermedieze peste jumătate din vânzările de poliţe de asigurare, pe fondul creşterii cererii de servicii de consultanţă, estimează Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR – asociaţia brokerilor de asiguare. Piaţa de brokeraj a ajuns anul trecut la 47% din volumul primelor subscrise de asigurătorii locali.

„Cererea de servicii de consultanţă din partea clienţiilor s-a amplificat în ultimii ani şi, în acest context, avansul brokerilor şi al gradului de intermediere s-a văzut în cifrele din ultimii ani“, a spus Andriescu la conferinţa anuală a brokerilor de asigurare.

Cele aproximativ 600 de companii de brokeraj de pe piaţa locală au intermediat anul trecut prime cu o valoare cumulată de 3,9 miliarde de lei (880 mil. euro), cu aproape 8% peste nivelul din anul anterior. Gradul de intermediere a crescut cu trei puncte procentuale anul trecut, în condiţiile în care afacerile companiilor de asigurări au stagnat.

Piaţa asigurărilor s-a ridicat anul trecut la 8,3 miliarde de lei (1,9 mld. euro), fiind cu numai 34 milioane de lei peste nivelul din 2012, potrivit datelor autorităţii de supraveghere financiară (ASF). Asigu­rările generale au crescut cu un procent, în timp ce veniturile din vânzarea de poliţe de viaţă s-au prăbu­şit cu 8%.

Cea mai mare parte a primelor intermediate de brokeri sunt din poliţe de asigurări generale, respectiv aproape 3,8 miliarde de lei anul trecut. Brokerii sunt foarte puţin prezenţi în zona asigurărilor de viaţă, cu prime intermediate de numai 105 milioane de lei în 2013. Brokerii au câştigat vizibil teren în perioada de criză, deşi piaţa asigurărilor s-a restrâns, gradul de intermediere urcând cu circa 15 puncte pro­centuale faţă de 2008, ultimul an de boom economic. Bogdan Andriescu mai spune că anul 2013 a adus o depreciere a relaţiei dintre brokeri şi asigurători. „Există asigurători care au căutat să găsească în brokeri motivul pentru rezultatele mai puţin bune şi au luat decizii surprinzătoare.“

Asigurătorii au fost nevoiţi să renunţe la o parte din reţelele proprii de vânzare în ultimii ani, această industrie traversând o perioadă dură de restructurare, în condiţiile în care afacerile au fost mai mici, iar tot mai mulţi clienţi au renunţat să mai meargă direct într-o sucursală şi s-au orientat către brokeri pentru a primi o ofertă comparativă şi pentru a avea o putere mai mare de negociere.

Companiile de brokeraj au raportat anul trecut venituri totale de 773 milioane de lei (175 mil. euro), în creştere cu 6,5% faţă de 2012, potrivit datelor ASF. ASF nu a publicat şi date defalcate privind sursele de venit, dar în mod obişnuit brokerii câştigă cei mai mulţi bani (peste 90% din total) din negocierea contractelor de asigurare.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.03.2014

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO