Bănci și Asigurări

Biroul Asiguratorilor de Autovehicule avertizează că proiectul de modificare a legislaţiei RCA nu înlătură complet pericolul continuării procedurii de infrigement

Biroul Asiguratorilor de Autovehicule avertizează că...

Autor: Claudia Medrega

31.08.2020, 00:00 92

Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR) consideră că proiectul legislativ iniţiat de Ministerul Finanţelor privind modificarea legii RCA asigură o transpunere mai corectă a dispoziţiilor unor directive europene, însă avertizează că unele prevederi nu sunt conforme cu legislaţia europeană, astfel că nu este înlăturat în totalitate riscul continuării procedurii de infringement împotriva României.

“Unele prevederi din proiectul de ordonanţă de urgenţă al Guvernului care vizează modificarea legii 132/2017 nu sunt conforme cu aquis-ul comunitar”, a transmis BAAR. Ministerul Finanţelor a publicat, pe 18 august, un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care se modifică Legea RCA pentru a corecta încălcările semnalate de Comisia Europeană. Conform proiectului, plafonul de 25% al cheltuielilor care pot fi incluse de asigurători în prima poliţei RCA ar putea fi abrogat, ceea ce ar putea duce la o creştere a preţurilor la poliţele RCA.

Una dintre problemele proiectului aduse în discuţie de BAAR vizează reglementarea privind factorul N şi asiguratul cu risc ridicat, în forma propusă prin proiectul de ordonanţă, susţinând că aceasta contravine în continuare dispoziţiilor legislaţiei europene. “Reglementarea în continuare a unui plafon (nivel) maximal al primei de asigurare, ca rezultat al înmulţirii factorului fix N cu tariful de primă de referinţă, peste care asigurătorii nu pot vinde poliţe de asigurare RCA, situează respectiva reglementare în afara legislaţiei europene şi a Tratatului de Funcţionare a UE.”

O altă problemă identificată de BAAR pe care o ridică modificările referitoare la reglementarea factorului N, de ordin tehnic, de această data, este aceea a imposibilităţii de aplicare în practică.

“Mai precis, individualizarea primei pentru fiecare vehicul vizat nu se poate realiza prin intermediul unui factor N variabil, determinat individual pentru fiecare vehicul în parte, cum propune proiectul, ci doar prin intermediul tarifului de referinţăcare se raportează la caracteristicile tehnice ale vehiculului, încadrarea acestuia într-un anume segment de risc şi într-o anumită clasă de bonus-malus corespunzătoare”.

Totodată, BAAR mai susţine că proiectul pentru modificarea legii RCA transferă către BAAR responsabilităţi care ar trebui să revină unor autorităţi publice întrucât acestea au capacitatea legală de a le aduce la îndeplinire în raport cu asigurătorii RCA, cu posibilitatea aplicării de sancţiuni administrative. BAAR propune alinierea modului de funcţionare a legislaţiei RCA la cea europeană prin introducerea conceptului de despăgubire şi renunţarea la conceptul de reparaţie, precum şi introducerea conceptului de valoare de referinţă a despăgubirii şi a unei definiţii pentru preţul de referinţă al reparaţiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO