Bănci și Asigurări

Bancile nu se grabesc cu serviciul direct debit

05.09.2006, 18:03 38

Raiffeisen Bank a anuntat lansarea unui nou serviciu care permite plata facturilor catre furnizorii de utilitati - debitul direct interbancar, prin care clientii pot plati automat toate facturile catre furnizori, chiar daca au cont deschis la alta banca decat furnizorul.
La inceputul anului, Citibank a anuntat in premiera pentru piata locala oferirea serviciilor de debit direct, fiind urmata la cateva luni de Banca Transilvania. Mai multe banci din sistem ofera de altfel servicii de debit direct, printre care BCR, BRD si ABN Amro, insa nu le-au promovat pana acum. In general, pentru acest serviciu nu se percep comisioane clientului platitor, banca incasand un comision agreat cu furnizorul. De altfel, convingerea furnizorilor sa apeleze la un astfel de sistem este cea mai mare provocare.
Serviciul de debit direct a devenit posibil odata cu intrarea in functiune a SENT, componenta sistemului electronic de plati care asigura compensarea multilaterala a platilor de mica valoare transmise intre participanti.
Pe site-ul Transfond, administratorul sistemului de plati, se arata ca "desi facilitatea de compensare si decontare a instructiunilor de debitare directa interbancare este disponibila in SENT, se constata o retinere a clientilor de a utiliza acest serviciu", mentionandu-se ca societatea se va stradui sa-l promoveze. Cu toate acestea, Transfond nu poate spune cate banci sunt inregistrate in prezent pentru a derula astfel de operatiuni, invocand clauze de confidentialitate din contractele semnate cu participantii. Reprezentantii Transfond au spus pentru ZF doar ca mai multe banci s-au inregistrat, unele fiind in perioada de teste.
Serviciul de Direct Debit permite practic plata facturilor (sau a contravalorii oricaror servicii/produse/rate, cu caracter de repetabilitate) automat de catre banca la cererea beneficiarului (furnizorul sau prestatorul de servicii) din contul clientului. Singura conditie este semnarea unor documente speciale, cu furnizorul de servicii si cu banca. Clientii nu mai sunt nevoiti sa stea la coada la punctele de incasare, nici macar sa transmita instructiuni bancii, in timp ce furnizorul isi asigura o colectare mai ieftina a creantelor asupra debitorilor.
Reprezentantii Raiffeisen spun ca, prin intermediul serviciului de debit direct intrabancar, lansat in urma cu patru ani, 55.000 de clienti isi platesc in prezent facturile, catre 155 de furnizori. Debitul direct intrabancar presupune ca atat clientul, cat si furnizorul sa aiba conturi deschise la aceeasi banca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO