Bănci și Asigurări

Băncile monitorizează mai atent situaţia financiară a clienţilor după explozia restanţelor

Băncile au trimis în primul trimestru 441.000 de solicitări la Biroul de Credit pentru a afla informaţii despre situaţia financiară a clienţilor pe care i-au împrumutat în trecut, numărul rapoartelor de monitorizare fiind cu 60% peste nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Rapoartele de monitorizare au însumat astfel un sfert din totalul solicitărilor trimise de bancheri la Biroul de Credit, instituţia care colectează date despre creditele acordate persoanelor fizice.

Numărul total de rapoarte emise de instituţie în primele trei luni s-a ridicat la aproape 1,68 de milioane.

Băncile, care anterior solicitau în mare parte informaţii despre clienţii potenţiali în procesul de aprobare a dosarului de credit, au început să-şi monitorizeze mai atent portofoliile în perioada de criză, folosind rapoartele de la Biroul de Credit pentru a afla informaţii despre clienţii existenţi indiferent dacă aceştia au sau nu probleme cu plata creditelor.

Astfel, dacă un restanţier nu îşi onorează datoriile nici către alţi creditori, banca poate lua decizia de a trece la colectarea creanţei respective, în timp ce dacă un debitor are un comportament de plată bun, poate deveni potenţial client şi pentru alte produse ale băncii.

Biroul de Credit, în sistemul căruia participă 35 de bănci şi 21 de IFN-uri, care transmit informaţii negative despre creditele restante şi informaţii pozitive privind soldul total şi numărul creditelor, a început în criză să monitorizeze separat rapoartele emise la solicitarea băncilor de a afla informaţii despre clienţii potenţiali şi respectiv despre clienţii existenţi.

Bancherii au început să se uite mai atent la clienţii din portofoliu după explozia creditelor neperformante în perioada de criză pentru a vedea ce şanse are să-şi revină un client care a intrat în „default“. Mulţi clienţi au credite la două sau mai multe bănci şi în momentul în care un creditor solicită date despre un astfel de client află şi situaţia conturilor deschise la celelalte bănci.

Anul trecut, băncile au solicitat instituţiei aproximativ 2,4 milioane de rapoarte de monitorizare în condiţiile în care sunt luni în care numărul solicitărilor atinge un vârf. De exemplu, în august 2012 a fost atins un vârf de circa 418.000 de monitorizări.

Biroul de Credit deţine date despre 3,2 milioane de credite de consum, 2,4 milioane de carduri de credit şi aproape 260.000 de credite ipotecare. Din datele agregate de BNR, aproape un milion dintre aceste conturi înregistrau restanţe mai mari de 30 de zile.

Numărul restanţierilor se ridica la aproape 700.000 de persoane, valoarea cumulată a întârzierilor la plată fiind de 2,3 miliarde de euro. Cea mai mare parte a creditelor restante sunt întârzieri la plată mai mari de 90 de zile, trecute de bănci în categoria pierdere şi provizionate integral.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.