Bănci și Asigurări

Ambiţia italienilor de la Generali este să ajungă la 10% din piaţa românească a asigurărilor

Ambiţia italienilor de la Generali este să ajungă la 10% din piaţa românească a asigurărilor

Autor: Ciprian Valentin Botea

06.09.2011, 00:07 565

Generali România, compania rezultată în urma fuziunii Ardaf cu Generali Asigurări, deţine în prezent o cotă de piaţă de 6,7% pe baza primelor subscrise de cele două companii în primul semestru din 2011 şi ocupă locul şapte pe piaţă. Generali era a opta companie de asigurări după volumul primelor brute subscrise la sfârşitul lunii iunie, în timp ce Ardaf ocupa locul 11 pe piaţă.

"Prin această fuziune am urmărit să creăm un jucător puternic şi unul dintre principalii asigurători de pe piaţa românească. Monitorizăm toate pieţele emergente şi grupul ţinteşte să-şi crească prezenţa pe aceste pieţe prin fuziuni şi achiziţii. În România, mai avem însă de lucrat la această fuziune, chiar dacă analizăm toate oportunităţile care apar", a spus Gianluca Colocci, membru al comitetului executiv al Generali PPF.

Afacerile din Europa Centrală şi de Est ale grupului Generali sunt deţinute printr-un joint-venture cu fondul de investiţii ceh PPF. Colocci, care este şi responsabil pentru fuziuni şi achiziţii în cadrul grupului, spune că România se numără printre pieţele strategice ale Generali datorită perspectivelor macroeconomice bune şi gradului scăzut de penetrare a asigurărilor.

Generali are o prezenţă modestă pe piaţa din România comparativ cu alte pieţe din regiune, deţinând o cotă de piaţă mai mare în ţări precum Rusia, Ungaria, Cehia sau Slovacia. Generali şi Ardaf au subscris în perioada ianuarie-iunie prime cumulate de 266 milioane de lei (circa 64 mil. euro), dintr-o piaţă totală de peste 4 miliarde de lei.

Operaţiunile din România ale Generali sunt conduse din această săptămână de Adrian Marin, fostul director general adjunct al Generali Asigurări. Marie Kovarova, care a condus Generali Asigurări în ultimii trei ani şi care a coordonat proiectul de fuziune a celor două companii, va ocupa o poziţie de membru al comitetului executiv al Generali PPF. Marin, 41 de ani, lucrează de 15 ani în cadrul Generali. "Ne concentrăm în continuare pe asigurări de viaţă şi non-auto, dar nu vom neglija nici segmentul asigurărilor auto. Fiecare brand îşi va vinde produsele proprii. Vom avea aceleaşi tarife pentru acelaşi tip de produse cu aceleaşi acoperiri", a declarat Adrian Marin, directorul general al noii companii.

Deşi Ardaf dispare oficial din acte, toate poliţele fiind emise de Generali România, brandul şi reţeaua teritorială vor fi păstrate. Cele două mărci se adresează unor baze de clienţi diferite, Generali fiind concentrată mai mult pe segmentul corporate.

"Am decis să păstrăm brandurile după ce am făcut un studiu de piaţă care ne-a ară­tat că cele două companii au baze de cli­enţi diferite. Vorbim de două branduri cu notorietate şi două companii cu produse com­plementare", a precizat Kovarova. Ea a mai adăugat că grupul ţinteşte, pe termen lung, o cotă de piaţă de 10% pe toate pieţele emergente, inclusiv România, dar că urmă­reşte în primul rând o creştere profitabilă a afacerilor. Procesul de fuziune se va finaliza în apro­ximativ un an, spun oficialii companiei, care nu au dorit însă să precizeze suma exactă investită în cadrul acestui proces. Pen­tru promovarea celor două branduri sub umbrela noii companii s-au alocat însă 3 mil. euro.

Generali şi Ardaf aveau împreună 230 de sucursale şi agenţii şi circa 1.000 de angajaţi la jumătatea acestui an. Marin spune că deocamdată nu există un plan de restucturare, dar admite că ar putea exista unităţi care trebuie eficientizate.

Ardaf: De la Dacia Felix la Generali

Compania Ardaf are o istorie de aproape 20 de ani pe piaţa românească, fiind înfiiinţată în 1992 de fosta bancă Dacia Felix, intrată în faliment la sfârşitul anilor '90, ca o companie de asigurare a creditelor. Brandul Ardaf apare însă abia în 1996 pe fondul încercărilor companiei de a-şi reduce dependenţa de banca-mamă. Ardaf a fost listată pe piaţa Rasdaq în urmă cu nouă ani, iar între 2002 şi 2007 a fost controlată de omul de afaceri Ovidiu Tender. Asigurătorul a intrat în portofoliul fondului de investiţii ceh PPF la începutul anului 2007 prin intermediul unei tranzacţii derulate pe piaţa Rasdaq, evaluată la peste 30 mil. euro.

Compania ocupa la jumătatea acestui an locul 14 în piaţa asigurărilor, cu subscrieri de 65 de milioane de lei în primele şase luni. Ardaf a avut pierderi de zeci de milioane de lei în ultimii ani, din cauza expunerii puternice pe asigurările de răspundere civilă auto (RCA), reuşind să treacă pe profit abia în 2010. Asigurătorul a absorbit începând din această lună Generali Asigurări, iar numele noii companii a fost schimbat în Generali România. Brandul Ardaf nu dispare însă definitiv, numele fiind păstrat în continuare pe faţada celor peste 230 de sucursale şi agenţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO