Autostrazi

Cât costă pe hârtie cele zece autostrăzi pe care guvernul vrea să le construiască în următorii 15 ani. Cel mai scump tronson costă 16 milioane de euro pe kilometru

Cât costă pe hârtie cele zece autostrăzi pe care...

Autor: Andreea Neferu

04.03.2015, 00:06 1409
Costul mediu de construcţie a celor 1.300 de kilometri de autostrăzi prevăzuţi în master planul general de transport, documentul care stabileşte priorităţile României în materie de transport până în 2030, se ridică la aproape 11 milioane de euro pe kilometru, potrivit calculelor ZF pe baza datelor din ultima variantă a acestui document, care a fost aprobată de guvern.

Costul acestora s-ar putea reduce însă cu 20-30% după ce se vor organiza licitaţiile de construcţie, având în vedere că preţul este un criteriu important în selecţia câştigătorului unei astfel de licitaţii, iar companiile de construcţii ofertează, în general, costuri sub cele estimate de autorităţi.

Spre exemplu, în cazul autostrăzii Sebeş - Turda (70 de kilometri), a cărei construcţie a început anul trecut, costul estimat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru construcţie era de 554 de milioane de euro, însă în cele din urmă contractele pentru cele patru tronsoane ale acestei autostrăzi au fost semnate pentru un total de 445 de milioane de euro, adică în minus cu 20% faţă de estimările CNADNR.

Astfel, la un cost mediu de 11 milioane de euro pe kilometru pentru cei 1.300 de kilometri de autostrăzi cuprinşi în master planul general de transport, după licitaţii s-ar putea ajunge la 7,7 - 8,6 milioane de euro pe kilometru, potrivit estimărilor ZF.

Printre autostrăzile incluse în master planul general de transport se numără şi câteva şosele care vor traversa muntele şi al căror cost va fi, în mod evident, mai mare. Cea mai scumpă autostradă va fi Târgu-Mureş - Târgu-Neamţ, care va trece Carpaţii Orientali şi va avea un cost mediu estimat de 16 mil. euro pe kilometru. Şi autostrada Sibiu - Piteşti, care va trece prin Carpaţii Meridionali, pe Valea Oltului, este estimată să coste peste 14 milioane de euro pe kilometru.

Pe de altă parte, cea mai ieftină şosea va fi între Bacău şi Paş­cani, care se află într-o zonă de dealuri. Costul acesteia se va ridica la 6 milioane de euro pe kilometru, potrivit estimărilor din master plan.

După Revoluţie, costul mediu de construcţie al autostrăzilor a variat de la 3,5 milioane de euro/kilometru, cum este cazul şoselei Arad - Ti­mişoara, la 23 mil. euro, aşa cum s-a întâmplat la Gilău - Câmpia Turzii, tronson ce face parte din Auto­s­trada Transilvania.

Diferen­ţele de costuri în construcţia unor dru­muri sunt generate în principal de relieful pe care este realizată o auto­stradă, dar şi de numărul de lucrări de artă (poduri, podeţe, tune­luri, viaducte etc.) ce apar pe şo­seaua respectivă. Potrivit standardelor de cost adoptate în urmă cu câţiva ani de Ministerul Transporturilor, construcţia unui kilometru de autostradă nu trebuie să depăşească 3,8 mil. euro la câmpie, 4,9 milioane de euro la deal şi 6,1 milioane de euro la munte. Aceste costuri nu includ însă lucrările de artă. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO