Auto

Vanzarile de masini romanesti asteapta prima de casare pentru a-si relua cresterea

27.04.2006, 00:00 16

Vanzarile de masini de import au intrat in al optulea an de crestere continua, depasind ca volum pentru prima data in istorie vanzarile de masini romanesti. Dacia si Daewoo asteapta a doua etapa a programului primelor de casare pentru a reveni pe un trend ascendent.

Vanzarile de masini noi au crescut in primul trimestru al anului cu 4%, pana la aproape 59.000 de unitati. Daca importurile au ajuns la 30.000 de unitati, in crestere cu 40% fata de anul precedent, masinile romanesti au scazut pentru prima data in ultimii 6 ani.

Pe de o parte, in cazul Daewoo, scaderea vanzarilor din primul trimestru nu surprinde aproape deloc, dupa ce incertitudinile legate de viitorul fabricii facusera ca marca produsa la Craiova sa inregistreze un regres al vanzarilor si in 2005, cel mai bun de pana acum al pietei auto.

Surprinzatoare pare insa scaderea vanzarilor pentru Dacia, producatorul local care tocmai anuntase pentru anul trecut primul profit de la venirea Renault ca actionar in 1999.

"Daca analizam vanzarile inregistrate de Dacia in primele trei luni ale anului 2006 pe piata interna, trebuie sa tinem cont de doi factori. Pe de o parte, perioada la care ne raportam (primul trimestru al 2005) a fost una exceptionala pentru vanzarile Dacia, iar un asemenea rezultat este dificil de egalat intr-un context in care am avut, spre exemplu, mai putine zile de vanzari in 2006 (aceeasi perioada). Pe de alta parte, in momentul de fata asistam la un fenomen de asteptare din partea clientilor legat de lansarea unei noi etape a programului Remat, crede Jean Michel Sicre, director comercial al Dacia.

El anticipa inca de la inceputul anului o scadere a vanzarilor pe piata locala, dupa ce anul trecut producatorul local reusise o crestere de peste 70%.

"Trebuie precizat totusi ca aceste rezultate (scaderea din primul trimestru - n. red.) au fost mai mult decat compensate de evolutia excelenta la export, unde livrarile Dacia au atins un nivel comparabil cu cel inregistrat pe intregul an 2004 (peste 16.000 de unitati)", completeaza Sicre.

Astfel, daca pe piata locala Dacia a vandut aproape 25.000 de masini, livrarile la export au trecut de 16.000 de unitati. Pe lista tarilor unde Dacia inregistreaza cele mai mari exporturi se afla Franta, cu aproape 5.500 de unitati, Spania (1.600), Turcia (1.500) sau Algeria (1.300).

Lansarea in acest an a unei noi etape a programului de innoire a parcului auto ar putea aduce un nou impuls pentru cresterea vanzarilor de automobile produse in Romania. Dacia a fost principalul beneficiar al programului derulat pe parcursul anului trecut, care a oferit o prima de 3.000 de lei pentru achizitionarea unui automobil nou in schimbul retragerii din circulatie a unor masini mai vechi de 12 ani.

Din cele aproximativ 15.000 de automobile noi achizitionate prin sistemul primelor de casare, mai mult de jumatate au fost reprezentate de marca Dacia.

Importurile au fost insa in ultimii ani principalul motor de crestere al pietei auto. Practic, in ultimii opt ani volumul de masini noi de import vandute la nivelul unui an a crescut de aproximativ 20 de ori.

Ritmul de crestere s-a accelerat in ultimii ani pe fondul cresterii puterii de cumparare.

In plus, deprecierea monedei unice europene a determinat o ieftinire a masinilor de import in raport cu cele produse local. Constienti de momentul foarte bun pe care il traversa piata auto, importatorii au derulat in ultimii doi ani promotii aproape permanente, comunicate foarte agresiv pe toate suporturile media. Aceasta a determinat o data in plus o crestere a interesului pentru automobilele de import, rezultatele de vanzari depasind cu mult estimarile jucatorilor din piata.

Pe segmentul marcilor de autoturisme de import conduce marca Skoda, care a urcat o pozitie, cu vanzari in crestere cu aproape 64%, pana la 3.967 de unitati. Constructorul ceh a reusit sa depaseasca liderul ultimilor cinci ani - Renault, care a raportat o majorare de 1%, pana la 3.664 de unitati.

Volkswagen se mentine la fel ca si anul trecut pe locul al treilea, cu 2.887 de masini comercializate, nivel corespunzator unei cresteri de 25,2%.

O alta marca germana, Opel, a urcat o treapta pana pe locul al patrulea cu cea mai mare crestere de pe acest segment (+148,2%), pana la 2.169 de unitati.

Pe cea de-a cincea pozitie, in coborare cu un loc fata de primul trimestru din 2005, se plaseaza Peugeot cu 2.034 de masini vandute si o crestere de 3,9%.

Chiar daca in topul marcilor de import au avut loc modificari, Renault Clio Symbol a ramas modelul cu cel mai mare succes de piata in primul trimestru, cu 2.247 de masini vandute si o crestere de aproape 21%.

Pozitia secunda in clasamentul vanzarilor este ocupata de Skoda Octavia Tour care a urcat de pe cea de-a zecea pozitie, ocupata in intervalul similar al anului trecut, dupa ce vanzarile s-au majorat cu 233,2%, la 1.586 de unitati.

Skoda Octavia Tour reprezinta de fapt generatia anterioara de Skoda Octavia, pe care producatorul ceh a decis sa o vanda in paralele cu generatia actuala. Noua Octavia ocupa locul trei cu aproape 1.200 de masini vandute.

O situatie similara se petrece cu Opel Astra Classic, adica generatia anterioara a modelului Opel Astra. Cu 1.000 de unitati vandute in primul trimestru, Astra Classic ocupa locul patru intre modelele de import, depasind printre altele modele precum Skoda Fabia sau Renault Megane (modelul situat pe locul doi anul trecut).

Evolutia din primele trei luni ale anului (crestere in ansamblu a pietei auto de doar 4%) confirma in buna masura estimarile jucatorilor din domeniu privind temperarea ritmului de crestere a pietei.

Practic, tot mai multi jucatori cred ca explozia din ultimii cinci ani, care a permis o triplare a vanzarilor totale de automobile, este aproape de sfarsit, mai ales ca vanzarile de autoturisme noi au atins un prag psihologic.

Cu un autoturism nou la fiecare 100 de locuitori, Romania este aproape de nivelele din Ungaria, unde se vinde un autoturism nou la 54 de locuitori, Republica Ceha (unul la 78) si sta chiar mai bine ca Polonia (unul la 153 de locuitori).

Pe de alta parte, gradul redus de motorizare din Romania (penultimul loc din Europa dupa Albania) si vechimea parcului auto din Romania (varsta medie foarte ridicata, de 13,5 ani, la care de obicei se caseaza masinile in Europa de Vest) indica un important potential de crestere al pietei locale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO