Auto

​Test Auto ZF: Opel Astra – Revoluţie în clasa compactă

Opel Astra K

Opel Astra K

Autor: Corina Mirea, Drive Test

05.10.2015, 13:51 4175

Când o companie are în spate o istorie de peste 100 de ani în fabricarea de maşini, iar modelul său emblematic ajunge la a unsprezecea generaţie aceasta fie ajunge să nu mai prezinte nici un secret pentru consumatorii săi, fie aproape că reuşeşte să se reinventeze cu fiecare variantă care iese din linia de producţie.

Întâi prezent la salonul auto de la Frankfurt, de la jumătatea lunii septembrie, cel mai nou model Opel Astra reuşeşte, cel puţin teoretic, să se distanţeze aproape complet de predecesorul său şi să se poziţioneze la punctul de cotitură al clasei compacte din portofoliul producătorului german.

A unsprezecea generaţie a celui mai vândut model al Opel – Astra (inclusiv Kadett) – care a fost cumpărat în peste 24 de milioane de exemplare până în prezent, urmează trendul global din industria auto, însă vine şi cu câteva noutăţi la nivel de clasă C.

Asemeni tot mai multor producători care au scos din linia de fabricare noi modele, Opel a ales să construiască un K, a cincea generaţie de Astra, vizibil mai uşor decât varianta anterioară. În funcţie de echipare, Opel Astra K, disponibil pe piaţa locală din luna noiembrie, are cu 120 până la 200 de kg mai puţin. Numai din caroserie s-a tăiat peste 20% din greutate, sistemul de evacuare a presupus o scădere de 25%, iar reconfigurarea şasiului a dus la scăderea masei cu încă 50 kg. Cu alte cuvinte, modelul este mai eficient din punctul de vedere al stabilităţii şi al cursivităţii, dar şi mai compact, dimensiunile sale fiind reduse cu 50 mm în lungime, 5 milimetri în lăţime şi cu 25 mm în înălţime.

Noile dimensiuni şi conceptul după care Opel şi-a ghidat construcţia – agilitate îmbunătăţită şi confort crescut – s-a resimţit din plin pe şosea.

Într-un periplu pe drumurile care duc de la Viena (Austria) la Bratislava (Slovacia), un traseu care nu durează decât vreo oră, dar şi pe şoselele care trec prin şi înconjoară metropola slovacă, cursa cu noul Opel Astra te duce cu gândul la un zbor cu avionul.

Primul model testat a fost motorul turbo ECOTEC de 1,6 litri pe benzină, care dezvoltă 200 CP şi un cuplu de 300 Nm (prin activarea funcţiei de amplificare). Pentru o compactă, varianta depaşeşte aşteptările, acceleraţia este cât se poate de promptă şi de cursă lungă, maşina este lipsită de zgomote nelalocul lor atât în momentul accelerării, cât şi în cazul în care este supra sau subturată. Practic, vorbim despre o variantă care răspunde instantaneu la comenzi, poate prea repede în unele cazuri, mai ales pentru cărora le place ca direcţia să le opună puţină rezistenţă. Motorul de 1.6 litri este cel mai puternic din gama pe benzină a Opel Astra K accelerează, în medie, de la 80 la 120 km/h, în treapta a cincea, în 7,5 secunde, iar viteza maximă a acestuia este de 235 km/h (date preliminare). Astfel, varianta de 200 de cp are un „feeling” cu adevărat sportiv şi este cel mai puternic motor al K.

Opel Astra vine în cinci variante pe benzină şi trei diesel.

Nivelul de bază al motorizării pe benzină este dat de versiunea de 1.0 litri, care dezvoltă 105 CP, variantă ce este completată apoi de un motor de 1.4 litri, cu 125 cp şi 150 de cp. În plaja diesel, Opel Astra K are aceleaşi cilindree - între 1.0 litri şi 1.6 litri, care dezvoltă puteri de 95, 110 şi 136 de cai-putere.

La o primă testare, varianta pe benzină de 1.4 litri, care are 150 de cai, este raportul ideal între puterea din gama superioară a Astra K (diferenţa de 50 de cp între acest motor şi cel de 1.6 l/200 cp fiind aproape insesizabilă) şi agilitatea pe care o are un model mai uşor. Face faţă atât curselor lungi, pe drumuri sinuoase sau de anduranţă, cât şi deplasării în oraş. Consumul mixt al Opel Astra K variază între 3,4 litri pe suta de kilometri şi 5,9 litri/100 km (pentru varianta 1.6 CDTI - 110 CP - cu sistem Start/Stop şi 1.6 ECOTEC Turbo cu injecţie directă -200 CP- cu sistem Start/Stop).

Având în vedere structura drumurilor dintre Viena şi Bratislava, dar şi a celor din şi de lângă capitala slovacă, suspensiile Astra K nu au arătat tot ce pot, însă puţinele zone greu practicabile nu au pus probleme – şoferul şi pasagerii resimt la un nivel minim disconfort în cazul unor denivelări, spre exemplu.

Pe lângă design-ul mult mai fluid, mai atractiv al noii generaţii de Opel Astra şi făcând excepţie de cursivitatea pe care modelul o are, de spaţiul crescut în habitaclu de care dispune (cu 35 de milimetri în plus la picioare şi cu 25 în zona superioară a şoferului) şi de interconectivitatea puternică (sistem compatibil cu iOS şi Android, care are propriul “asistent” uman la capătul firului şi care poate localiza şi controla de la distanţă maşina) cea mai mare surpriză a venit din zona sistemului de iluminare.

Opel Astra K este prima compactă care transpune iluminarea inteligentă (varianta selectivă) din zona superioară în cea a maşinilor de volum.

Într-un test pe timp de noapte, sistemul cu matrice cu LED-uri IntelliLux LED oferă un adevărat spectacol de lumini. Noua generaţie de sisteme de iluminare permite conducerea cu fază lungă, fără orbire în afara localităţilor.

Sistemul este compus din segmente de 16 LED-uri – opt pe fiecare parte a autovehiculului – şi adaptează automat şi în mod continuu lungimea şi distribuţia fasciculului luminos la fiecare situaţie din trafic. Adică, atunci când camera întâlneşte alte surse de lumină de la autovehiculele care se deplasează din sens opus sau din faţă, lumina le „ocoleşte”, astfel încât ceilalţi participanţi la trafic să nu fie deranjaţi. Lumina se mută în mare parte în direcţia în care merge autovehiculul şi fie luminează preponderent porţiunea de drum liberă din lateral, fie pe cea din faţă. Raza de bătaie a sistemului de iluminare permite o vizibilitate foarte bună pe sensul de mers, dar şi în părţile laterale, care în general reprezintă o sursă de pericol în cazul în care unele drumuri (cum sunt multe din România) sunt intens circulate şi de alt tip de vehicule.  

Pe lângă sistemul de iluminare, care este o noutate pentru clasa compactă, Opel Astra care mai dispune şi de asistent pentru recunoaşterea indicatoarelor rutiere, de un sistem de avertizare privind părăsirea benzii de circulaţie care este completat de menţinerea benzii de circulaţie cu corectare automată a manevrelor, în cazul în care şoferul părăseşte accidental banda de circulaţie, dar şi de asistent pentru monitorizarea unghiului mort lateral (pe o rază de 3 metri, de fiecare parte a autovehiculului, maşinile care ajung în unghiul mort sunt avertizate printr-o pictogramă portocalie amplasată pe oglinzile laterale). Toate aceste măsuri de siguranţă pe care Opel a pariat cu noul său Astra sunt discrete, nu sperie şoferul, ci îl ghidează fluid, fără mişcări bruşte către zona de siguranţă.

Opel Astra K „se bate” astfel cu modele precum VW Golf, Ford Focus, Skoda Octavia, Peugeot 308, Seat Leon, Renault Megane, Toyota Auris, Hyundai i30, Kia Cee‘d, Citroën C4, Mazda 3, Honda Civic, Audi A3, BMW seria 1 şi Mercedes Clasa A. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO