Auto

Test Auto ZF: Noul Ford Mondeo, limuzina motorizată de uzina de la Craiova. Galerie FOTO

Cea de-a patra generaţie a lui Mondeo a fost şi cea mai aşteptată în Europa, mai ales că maşina este deja disponibilă de aproape doi ani în China şi Statele Unite (sub numele de Fusion, dar numai în varianta cu 4 uşi). Cu toate acestea, trebuie amintit că generaţia anterioară a fost lansată în Europa la finalul anului 2006 - începutul anului 2007, iar prima sa apariţie a fost în filmul din seria 007 James Bond Casino Royale în urmă cu 8 ani – adică exact cât reprezintă ciclul de viaţă normal al unui autoturism european. De asemenea, gama Mondeo va fi completată anul viitor de versiunea premium Vignale care va completa gama şi o va apropia de segmentul premium, tot cum şi noul Passat a ridicat nivelul în clasa medie „de volum” atât de mult încât poate reprezenta un adversar şi pentru Audi A4.

În total, din 1993 când a fost lansată prima generaţie a lui Mondeo şi până în prezent s-au produs 4,5 milioane de unităţi, iar de această dată, cea de-a patra generaţie nu va mai fi produsă la Genk în Belgia, ci la Valencia în Spania.

Istoria modelului de clasă medie al Ford este însă mai lungă decât Mondeo, americanii asamblând în Europa un astfel de model încă din anii 30. Inclusiv Ford V8 produs în acea perioadă pe Calea Florească în Bucureşti poate fi considerat un „strămoş” de-al actualului Mondeo. În plus, Sierra, modelul care a fost înlocuit de Mondeo în 1993, a fost în momentul lansării sale în 1982 era una dintre cele mai aerodinamice maşini de serie de la acea vreme.

Noul Mondeo, la fel precum rivalul său VW Passat, doreşte a fi mai aproape de segmentul premium decât a fost generaţia anterioară, motiv pentru care americanii au venit cu noi echipamente „hi-tech” precum farurile cu LED adaptive, sau centurile de siguranţă pentru cele două locuri din spate prevăzute cu airbag integrat. Acestea spre exemplu distribuie pe o suprafaţă de cinci ori mai mare presiunea aplicată de centură asupra pieptului. În plus, noul Mondeo vine şi cu o versiune cu sistem de propulsie hibrid dar şi cu o versiune cu tracţiune integrală care va fi disponibilă din primăvara anului viitor.

La exterior americanii au mizat pe un design dinamic şi elegant mizând nu numai pe tehnologii, ci şi pe imagine. Partea frontală este foarte asemănătoare cu cea a modelelor Aston Martin, pornind cu grila radiatorului de mari dimensiuni şi continuând cu blocurile optice. De asemenea aripile faţă şi capota sunt puternic profilate, întocmai cum te-ai aştepta din partea unui model sport.

Planşa de bord este complet nouă. Este simplă, elegantă şi mult mai uşor de „folosit” în condiţiile în care au dispărut complet butoanele mici ale vechiului sistem audio Sony şi au fost înlocuite cu displayul sistemului SYNC 2. Acesta are un touch screen color de 8 inci de înaltă rezoluţie şi control vocal avansat al funcţiilor audio, navigaţiei, sistemului de aer condiţionat şi telefoanelor mobile. Dar chiar şi aşa, nu poate concura de la egal la egal cu noul Passat, care nu numai că vine cu un interior mai elegant, ci şi cu materiale de o calitate superioară, cum ar fi inserţiile de lemn

Sistemul de navigaţie oferă de asemenea pentru prima dată în Europa un ecran divizat cu intersecţii detaliate, denumiri de străzi dictate, vizualizare 3D a intrărilor şi ieşirilor de pe autostrăzi şi a clădirilor, precum şi ghidul de drum Michelin. În plus, şoferii pot emite instrucţiuni de navigaţie individuale mai simple şi pot cere sistemului să redea melodiile artistului preferat printr-o simplă comandă vocală. De asemenea, sistemul „copiază” într-o anumită măsură Siri de la Apple şi spre exemplu, prin apăsarea a butonului de control vocal şi spunând  „I’m hungry” (îmi este foame) se va afişa o listă de restaurante locale cu instrucţiuni de direcţionare prin sistemul de navigaţie. Pe lângă acesta noul Mondeo vine şi cu un sistem de asistare automată a parcării, un altul de asistenţă la frânare la detecţia pietonilor sau a altor maşini. În plus, lista de echipamente este completată de volanul reglabil electric, dotare care se întâlneşte numai pe modele premium.

Atenţia americanilor acordată pasagerilor nu se rezumă numai la echipamente multimedia, ci şi la dotări mai puţin neobişnuite pentru clasa medie cum ar fi scaunele Multicontour, încălzite şi ventilate, cu reglaj în zece direcţii şi senzori care monitorizează mişcarea coloanei vertebrale la care se adaugă un sistem cu 11 perne de aer ce „masează” ocupantul pentru a reduce stresul la volan.

După modelul Passat, şi Mondeo vine cu ceasuri de bord digitale, însă doar pe jumătate – cifrele sunt clasice, dar acele au fost înlocuite cu un display digital pe care sunt afişate. În total sunt trei displayuri, dintre care unul principal în centru şi două secundare, în vitezometru, respectiv turometru. Din cel central se poate controla cu ajutorul comenzilor de pe volan toate funcţiile Sync2, de la navigaţie la climatizare sau sistemul multimedia.  

Din punct de vedere spaţiu, maşina respectă aceeaşi idee precum generaţia anterioară şi poate transporta chiar şi cinci pasageri plus bagajele acestora fără probleme, chiar şi pe distanţe mai lungi.

La fel precum în cazul noului Focus, Ford a pus accent pe reducerea zgomotului la interior, iar acum maşina este mai bine antifonată, oferind pasagerilor un confort fonic similar maşinilor premium. De asemenea, şi suspensia a fost regândită pentru a prelua mai bine denivelările fără a afecta ţinută de drum.

Ca motorizări,  americanii mizează pe două „vârfuri” de lance  - cel pe benzină de 1,5 litri EcoBoost de 160 CP produs la Craiova şi dieselul de 2,0 litri şi 150 CP, ambele cuplate la o cutie de viteze cu şase trepte. Pe lângă acestea, gama va fi completată de dieselul 2,0 litri 180 CP (ambele fiind disponibile atât cu transmisie manuală, cât şi automată Powershift cu dublu ambreiaj) cât şi de motorul EcoBoost 2,0 litri în două versiuni, de 203 CP respectiv 240 CP.

Dintre acestea am testat 1,5 litri EcoBoost 160 CP, respectiv dieselul de 2,0 litri şi 150 CP. Prima versiune este alegerea celor care doresc o limuzină sportivă, care doresc un motor mai mic şi nu sunt deranjaţi de un consum mai mare. Oficial, consumul mediu este de 6,3 litri/100 km, cel extraurban de 4,9 litri/100 km iar cel urban de 8,7 litri/100 km. În realitate, aşa cum este cazul şi motorului EcoBoost de 1,0 litri cifrele sunt cu circa 2 litri mai mari. Spre exemplu, pe un traseu montan, cu multe viraje, consumul mediu indicat de computerul de bord a fost între 10 şi 12 litri/100 km, iar în extraurban, cu un stil de condus normal, acesta a coborât spre 7 litri/100 km. Cutia de viteze cu şase trepte are o timonerie bună, cu trepte scurte ce permite reducerea şi mai mult a consumului. De partea cealaltă, dieselul consumă mai puţin, înregistrând pe un traseu similar un consum mediu de 7 litri/100 km, fiind pe serpentine la fel de plăcut la condus.

Gama noului Mondeo va fi completată anul viitor în permieră de o versiune cu tracţiune integrală ce se va lupta de la egal la egal cu gama Passat.

În România preţurile vor fi comunicate în luna decembrie, iar în decembrie-ianuarie vor veni primele maşini în showroomuri. Având în vedere ca VW Passat porneşte de la circa 22.000 de euro cu TVA, este de aşteptat ca noul Mondeo să vină cu un preţ ceva mai mic pentru a se impune în segment.

 
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.