Auto

Test Auto ZF: Nissan Navara NP300, evoluţie spre SUV-ul universal. Galerie FOTO

Pick-upul este maşina de bază în Statele Unite, iar Ford F-Series spre exemplu este unul dintre cele mai bine vândute automobile din istorie. Tocmai din acest motiv, fiecare constructor a încercat să atace acest segment, extins nu doar la nivelul continentului American, ci la nivel mondial.

Nissan este printre cei care vor să se impună pe acest segment, iar noul Navara NP300 vine tocmai să realizeze acest lucru, printr-un confort tipic de SUV dar cu performanţe şi capacitate de transport şi tractare demne de topul off-roaderelor utilitare.

Spre deosebire de utilitarele pur-sânge, cele utilizate la transportul mărfurilor, pick-upul se află undeva la graniţa dintre vehicul utilitar şi autoturism. De ce? Pentru că majoritatea modelelor dispun atât de o versiune de bază, spartană, poate doar cu tracţiune spate, utilizată de cei ce lucrează în construcţii spre exemplu, dar şi versiuni de top, cu motoare puternice, elemente de design, cutii automate de viteze şi echipamente de confort tipice unui SUV, şi mai puţin unui vehicul utilitar. Nu trebuie uitat faptul că maşina este disponibilă cu o serie de accesorii tipice unui pickup, ce sporeşte şi mai mult utilitatea dar şi confortul maşinii.

Dar de ce ar prefera cineva un pick-up în detrimentul unui SUV? Datorită capacităţii sale de încărcare şi de tractare. Chiar şi în versiunea cu patru uşi, un pick-up poate transporta obiecte de până aproape 1,6 metri lungime, iar soluţii se găsesc pentru a transporta şi obiecte mai lungi. Spre exemplu, pentru  transportul unor încărcături mai mari, noua benă a lui Navara NP300 de pe versiunea Double Cab este cu 67 mm mai lungă faţă de vechiul model, având o lungime de 1.578 mm - cea mai mare dimensiune din segment. Pentru versiunea King Cab, bena are o lungime de 1.788 mm. 

Dincolo de performanţe, noul Navara plusează în ceea ce priveşte confortul, iar suspensia joacă un rol extrem de important aici. Spre exemplu, pentru a realiza acest obiectiv fără a compromite capabilitatea off-road a vehiculului, Nissan a conceput un sistem nou cu suspensie spate multi-link cu cinci braţe pentru versiunea Double Cab, ceea ce asigură un confort vizibil sporit în timpul călătoriei şi o manevrabilitate îmbunătăţită, fiind cu 20 de kg mai uşor decât versiunea anterioară cu arcuri lamelare. Astfel, versiunea cu patru uşi este practic un SUV ce poate transporta precum un pickup dar cu un plus de confort.   

Modelul King Cab, cel două uşi, prezintă o versiune substanţial actualizată a concepţiei arcului lamelar montat pe modelul de generaţie anterioară. Pe lângă faptul că noul arc suspendat cântăreşte cu 7 kg mai puţin decât în versiunea anterioară, acesta permite şi o îmbunătăţire cu 3,1 % a unghiului de atac al roţii din spate la versiunea King Cab, reducând în acelaşi timp şi zgomotul de rulare.  

La interior, în Double Cab, pasagerii au impresia că se află într-un SUV mai mare, singura reminiscenţă fiind direcţia – aceasta rămâne în continuare una setată pentru a oferi performanţe în off-road şi nu pe autostradă, însă nu poate fi vorba de un disconfort.

Noul Navara vine totodată cu o nouă gamă de tehnologii la bordul vehiculului. Printre noile tehnologii trebuie menţionate Around View Monitor, sistemul de asistenţă la parcare cu vedere 360 de grade, care practic oferă o imagine de sus a maşinii la efectuarea manevrelor de parcare – foarte utilă, mai ales că vorbim despre un vehicul de de peste 5,3 metri lungime şi aproape 1,9 metri lăţime şi Forward Emergency Braking (Anticiparea frânării de urgenţă), foarte util în traficul urban. Alături de acestea, noul Navara dispune de tempomat, Hill Descent Control (asistenţă la coborârea în pantă) şi Hill Start Assist (asistenţă la pornirea din rampă), precum şi acces şi pornire tip „mâini libere”, cameră video spate şi senzori de parcare.    

La interior totul a fost reproiectat, tocmai pentru acel plus de confort tipic unui SUV. Acum materialele sunt de o mai bună calitate, iar totul este proiectat pentru un plus de confort, în timp ce la generaţia anterioară era subliniat în primul rând caracterul utilitar.

Bordul a fost reproiectat în întregime, cu un aspect care creează un spaţiu mărit al habitaclului şi o atmosferă mai deschisă. Scaunele faţă cu suport pentru coloana vertebrală oferă o ergonomie îmbunătăţită, fiind proiectate cu ajutorul unei tehnologii inspirate de NASA.  Alte caracteristici includ climatizare digitală duală pentru versiunile King Cab şi Double Cab, precum şi un sistem nou de ventilare spate a cabinei şi un design nou al scaunelor spate, scopul fiind acela de a oferi pasagerilor un mediu plăcut pentru o călătorie confortabilă.

Dincolo de design şi confort, noul Navara plusează şi când vine vorba de motorizări. Vechile dCiuri de 2,5 şi 3,0 litri au fost înlocuite de un diesel nou de 2,3 litri, care este cu până la 24% mai eficient decât propulsoarele înlocuite. În plus, acesta este disponibil în două versiuni de putere, de 160 şi 190 CP, cu transmisie manuală cu şase trepte sau automată cu şapte. Versiunea vârf de gamă introduce pentru prima dată în segment tehnologia de supraalimentare dublă (twin turbo) şi asigură costuri bune de funcţionare cuplate cu reducerea semnificativă a emisiilor de CO2. 

Spre exemplu, am testat motorul de 2,3 litri şi 190 CP, cuplat la transmisia automată cu şapte trepte. Pe un parcurs mixt, am obţinut un consum mediu cuprins între 7,3 litri şi 8,3 litri/100 km, în funcţie de stilul de condus adoptat. Spre comparaţie, valori similare sunt atinse de un Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 de 110 CP. În plus, Navara în această configuraţie poate accelera de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 11 secunde, iar reprizele oferite sunt foarte bune, orice depăşire la 80-100 km/h realizându-se foarte uşor.

În ceea ce priveşte caracterul utilitar, capacitatea de remorcare şi de transport a noului NP300 Navara este îmbunătăţită. Cu o sarcină utilă care depăşeste acum o tonă, pe unele versiuni din gamă şi o capacitate impresionantă de remorcare de 3.500 kg, noul model este pregătit pentru cele mai dificile şi mai solicitante locuri de muncă sau destinaţii de agrement.  

Pentru  transportul unor încărcături mai mari, noua benă de pe versiunea Double Cab este cu 67 mm mai lungă faţă de vechiul model, având o lungime de 1.578 mm - cea mai mare dimensiune din segment. Pentru versiunea King Cab, bena are o lungime de 1.788 mm. 

Preţul de pornire este de 28.880 euro ( cu TVA) pentru versiunea Chassis King Cab, 2,3L dCi 160CP, 4X4, în timp ce un Double Cab, cu motor de 190 CP, transmisie automată, faruri LED şi toate echipamentele hi-tech ajunge la aproximativ 40.000 de euro cu TVA

 
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.