Auto

Test Auto ZF: Ford Puma 1,0 EcoBoost Hybrid 125 CP Titanium X – Maşina pe care uzina din Craiova o aşteaptă de 12 ani

Test Auto ZF: Ford Puma 1,0 EcoBoost Hybrid 125 CP...

Autor: Bogdan Alecu

27.01.2020, 09:00 10012

Ford Puma este maşina pe care uzina de la Craiova o aşteaptă din septembrie 2007 când a fost semnat contractul dintre statul român şi americani. Vine pe un segment în creştere puternică, cu cele mai noi tehnologii implementate de Ford –în momentul lansării este cel mai avansat model din portofoliul americanilor – şi este unul încăpător şi cu un portbagaj suficient de spaţios pentru o familie chiar şi cu patru membri.

Competiţia în segmentul SUV-urilor mici este una tot mai puternică, motiv pentru care tot mai mulţi constructori decid că este loc chiar pentru două modele pe acesta. Este cazul celor de la Volkswagen, Mazda şi acum Ford.

Americanii au intrat pe segment în 2015 cu versiunea anterioară a lui EcoSport, cu noul EcoSport în 2017 şi acum cu noul Puma – Puma care doreşte a reinventa complet segmentul SUV-urilor mici.

Puma este produsă exclusiv la Craiova de Ford în acest moment şi urmează a fi comercializată pe piaţa europeană. Din 2007 încoace, este primul model Ford complet nou, proiectat de la zero pentru Europa şi lansat în producţie exclusiv la Craiova.

Ford Puma vine cu o serie de noutăţi – este primul automobil hibrid produs în România, primul care primeşte 5 stele la noile teste EuroNCAP (primul automobil produs în România care a primit 5 stele a fost B-Max în 2012) şi primul care vine cu noua transmisie automată de la Ford cu 7 trepte. Dintre toate însă, probabil cea mai spectaculoasă noutate este faptul că Puma integrează sistemele de condus autonom de la Fiesta şi vine şi cu sistemul de comunicare inteligent între maşini. Modelul de 125 CP fără sistem hibrid şi cu transmisie automată poate veni cu tempomat adaptiv ce permite mersul autonom în coloană şi păstrarea distanţei faţă de cel din faţă (cel de la volan este însă obligat şi prin lege şi de sistem să ţină o mână pe volan). Materialele utilizate sunt de calitate bună şi foarte bună, calitatea finisărilor este de asemenea la înălţime.

De asemenea, faţă de Fiesta, cotiera este mult mai înaltă, însă nu este reglabilă pe înălţime sau lungime, dar chiar şi aşa, este confortabilă.

Potrivit experţilor, Puma are platformă comună cu Fiesta, dar şi prezintă elemente comune cu EcoSport, cel de-al doilea SUV asamblat la Craiova. Însă este o maşină diferită de cele două.

Spre exemplu în Puma, poziţia de condus este mai înaltă decât în Fiesta, este mai lată, mai înaltă şi mai lungă şi are şi un ampatament mai mare – pentru a avea un interior mai spaţios. Şi în plus, portbagajul a ajuns la 456 de litri - în versiunea maximă.

Printre noutăţi se numără copertina portbagajului integrată în hayon, astfel încât accesul la spaţiul de depozitare este mai facil.

Datorită spaţiului denumit "Megabox", în acesta poate fi depozitat un obiect cu o înălţime de un metru şi o greutate de cel multt 70 kg. "Cutia este realizată dintr-un material compozit, pentru a reduce greutatea, iar acesta dispune şi de un dop pentru a permite depozitarea obiectelor murdare, iar spaţiul poate fi spălat fără probleme.

O altă noutate este motorul de 1,0 litri 155 CP EcoBoost Hybrid cu un cuplu motor de 240 Nm, despre care americanii spun că oferă performanţe similare cu motoare de 1,5 litri de la concurenţă, dar cu un consum cu 15% mai mic.

Am testat motorul în versiunea ST Line X – linie de echipare care vine şi cu o serie de setări sportive – inclusiv cu o gardă la sol mai mică, o suspensie întărită şi o direcţie mai fermă, dincolo de pachetul estetic.

Este mult mai plăcut de condus, direcţia mai fermă, iar motorul mai economic – totul în comparaţie cu versiunea Titanium X 1,0 EcoBoost Hybrid 125 CP. Contrar "tradiţiei" în timpul testului motorul de 155 CP s-a dovedit a fi mai economic decât cel de 125 CP. Explicaţia este una simplă, deoarece în cazul celui de 155 CP sistemul hibrid este mai puternic şi oferă cuplul motor necesar la turaţii joase, punând mai puţină presiune pe turbină. Pe un traseu montan, cu acelaşi stil de condus, am obţinut un consum mediu de circa 6-6,5 litri/100 km cu motorul de 155 CP şi de 7,5 litri cu cel de 125 CP. Motorul de 155 CP primeşte din partea componentei electrice 50 Nm cuplu motor, iar acesta oferă un plus de 10 km/h faţă de un motor simplu. Bateria sistemului este ampalsată în spate şi  este răcită cu aer. Intrarea în funcţiune a sistemului hibrid este evidenţiată pe tabloul de bord fie printr-o baterie – atunci când este încărcată - la frânare, sau printr-o turbină în momentul accelerării.

În ceea ce priveşte tehnologia, primul şi cel mai vizibil element este tabloul de bord complet digital, reprezentat de un display de 12,3 inchi cu o grafică foarte bună şi animaţii atunci când se schimbă modul de condus.

Spaţiul? Cu toate că vorbim despre un model de clasă mică, fie el şi un SUV, modelul oferă suficient spaţiu atât pentru locurile faţă cât şi spate. Spre exemplu, cineva de 1,8-1,85 metri înălţime poate lua loc fără probleme pe locurile faţă şi spate. În faţă spre exemplu există decupat în plafon un spaţiu pentru a oferi mai mult loc la cap, în timp ce în spate – având în vedere silueta de SUV coupe spaţiul este la limită, însă doar cei peste 1,9 metri înălţime vor avea mici dificultăţi. În ceea ce priveşte portbagajul, datorită Megabox acesta poate acomoda mult mai multe bagaje decât ar părea la prima vedere.

În cazul versiunii Titanium X, imaginea merge către latura practică, cu arcele roţilor din material plastic nevopsit, pentru a accentua imaginea de SUV.

Dar merge în off-road? Da, dar în limite – nu există şi nu este anunţată o versiune cu tracţiune integrală există un mod Trail alături de Slippery, dincolo de Normal, Eco şi Sport. În modul Sport maşina se "întăreşte" şi răspunde mai rapid acceleraţiei, în modul Eco automobilul devine mai "calm", iar în modul Slippery tracţiunea este optimizată pentru drum alunecos – plecări din noroi, pietriş, nisip, zăpadă sau gheaţă - şi da, funcţionează şi ajută foarte mult. Modul Trail – care opreşte şi controlul tracţiunii, pentru un răspuns corespunzător pe teren alunecos.

În ceea ce priveşte designul, trebuie specificat în primul rând că Puma are un Cx de 0,29 şi este la fel de aerodinamic precum un Mercedes-Benz GLA. În ceea ce priveşte liniile sale, Puma este din nou pentru clasa mică ce era primul Puma în anii 90 – cea mai spectaculoasă apariţie. În plus, maşina este proiectată pentru ca designul să rămână unul modern chiar şi peste patru sau opt ani.

Puma are o sarcină utilă de 565 kg, ceea ce înseamnă că luând în calcul o greutate medie de 75 kg per pasager, tot mai pot fi transportate bagaje de 190 kg, dincolo de cei cinci ocupanţi, foarte mult pentru o maşină de clasă mică.

Tot în ceea ce priveşte tehnologia, maşina dispune de tempomat adaptiv cu sistem de asistenţă a vitezei – adică sistemul primeşte informaţii de la semnele rutiere şi navigaţie pentru a respecta legea. În plus, modelul cu transmisia automată cu 7 trepte – disponibilă din luna mai – va dispune de sistemul Stop&Go, care centrează maşina pe banda de rulare, păstrează distanţa faţă de cel din faţă şi permite condusul autonom în coloană - desigur, în timp ce şoferul ţine mâna pe volan – element specificat şi în legislaţie.

Un alt sistem este Local Hazard – prin conexiunea la net sunt trimise informaţii către cloud – cloud la care au acces multe dintre automobilele de noile generaţii. Cum funcţionează? sistemul detectează un incident la maşină, precum o frână puternică sau activarea avariilor sau un mesaj postat de un alt conducător auto – practic, un sistem similar cu Waze, dar integrat în automobil.

Dincolo de inovaţii, Puma vine şi cu elemente practice. Spre exemplu kitul pentru repararea unei pene la roată este amplasat sub scaunul pasagerului, nu în portbagaj – cu ce e util dacă este amplasat sub bagaje? Roata de rezervă este opţională şi este amplasată în Megabox unde ocupă jumătate din spaţiu.
Printre alte noutăţi se numără husele detaşabile pentru scaune, foarte utile în cazul familiilor cu copii mici.

Tot de anul acesta Puma va fi disponibilă şi într-o versiune Vignale – este pentru prima dată când cei de la Ford vin să producă în România linia premium a mărcii. Vignale va costa 2.000 de euro în plus faţă de ST Line X.

În ceea ce priveşte preţul de achiziţie, preţul de listă pentru Puma pleacă de la 20.250 de euro cu TVA, însă pentru preţul real de tranzacţie trebuie verificate ofertele dealerilor. Odată cu lansarea cei de la Ford România promovează şi un sistem de finanţare realizat alături de Unicredit Leasing, cu o rată lunară de 730 de lei pe lună, timp de 5 ani şi avans de 50%.

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO