Auto

Test Auto ZF: Ford Focus facelift 1,5 EcoBoost 180 CP, accent pe tehnologie. Galerie FOTO

Foto: Mihai Dăscălescu

Foto: Mihai Dăscălescu

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

16.01.2015, 14:23 3733

Noul Focus reprezintă o adevărată „gură de oxigen” în materie de tehnologie pentru clasa compactă în acest moment, într-o perioadă în care singura noutate în clasa sa a fost în 2012, atunci când a fost lansată cea de-al şaptea generaţie a Volkswagen Golf. Cu toate că vine la patru ani de când a fost lansat modelul anterior, americanii au realizat un o îmbunătăţire majoră a modelului: avem noi motorizări mai economice şi mai performante, două dintre care sunt produse la Craiova, o parte frontală redesenată aproape integral şi un nou interior, de asemenea, îmbunătăţit foarte mult în raport cu modelul anterior. Principala noutate a noului Focus este că foloseşte pentru prima dată în Europa sistemul de infotainment SYNC 2, sistemul de conectivitate avansat al Ford. Miza noului model este una majoră - 12 mil. unităţi s-au vândut din 1998 şi până în prezent, iar în 2012, 2013 şi primul semestru din 2014 an a fost desemnat cel mai bine vândut automobil din lume.

Modelul testat în acest caz arată că Focus poate fi echipat cu cele mai noi tehnologii şi echipamente atât în materie de confort, cât şi de siguranţă. La capitolul confort, mai ales pe timp de iarnă, trebuie menţionat volanul încălzit, alături de scaunele încălzite şi parbrizul încălzit, parte a pachetului de iarnă, care costă 500 de euro. Dacă scaunele încălzite reprezintă un plus de confort în dimineţile reci, volanul încălzit poate determina pe lângă confort, cât şi un grad mai ridicat de siguranţă, deoarece determină pe cel de la volan să ţină ambele mâini pe acesta. În plus, parbrizul încălzit este probabil cea mai utilă dotare pe timp de iarnă deoarece permite dezaburirea parbrizului în doar câteva secunde, iar dezgheţarea acestuia nu se va mai face cu ventilaţia la maxim sau cu racleta, ci mult mai elegant.

În ceea ce priveşte siguranţa, nu vorbim acum doar de cea pasivă sau activă, ci şi de alertele pe care le poate oferi şoferului maşina. Pachetul Driver Assistant (1.150 de euro) ce include System Active City Stop, sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem de avertizare şi asistenţă la păstrarea benzii de circulaţie. Dacă la prima vedere un şofer nu a avea nevoie de aceste sisteme dacă respectă regulile de circulaţie, în realitate, mai ales în traficul din România, orice astfel de sistem reprezintă o reducere a şanselor de producere a unui accident.  Spre exemplu, atunci când dai cu spatele pentru a ieşi dintr-o parcare amplasată pe marginea unui drum. Cel de la volan nu are întotdeauna vizibilitatea necesară pentru a efectua această manevră în siguranţă, iar o fracţiune de secundă de neatenţie poate costa foarte mult. Din acest motiv, cu ajutorul acestor sisteme, Focus te poate atenţiona nu doar că vine o maşină pe care tu nu o vezi, ci şi din ce direcţie vine acea maşină. La fel, contează foarte mult atenţionarea legată de prezenţa unei alte maşini în unghiul mort – spre exemplu, într-un sens giratoriu, când eşti pe prima bandă nu întotdeauna vezi maşina de pe banda a doua, dacă stă în spate, iar dacă închizi virajul mai mult decât trebuie, un accident este iminent. Din nou, simpla avertizare că există acel automobil pe care cel de la volan nu-l vede este foarte importantă pentru siguranţă. Spre deosebire de alte automobile care doar atenţionează şoferul de părăsire a benzii de rulare fără semnalizare, sistemul Ford, încă de la modelul lansat în 2010 şi intervine asupra direcţiei şi corectează, astfel încât maşina să nu părăsească banda. Dacă şoferul nu reacţionează şi maşina schimbă din nou banda pentru a doua oară fără semnalizare, atunci sistemul doar avertizează dar nu intervine. În plus, tot sistemul de senzori prezintă o imagine de 360 de grade în jurul maşinii ce ajută la parcare. Desigur, senzorii pot fi foarte sensibili, iar în aceste situaţii oglinzile pot fi mult mai utile, mai ales în spaţiile strâmte.

Tot pentru a veni ajutorul şoferului, Ford a echipat atât noul Focus cât şi noul Mondeo cu sistemul Active Park Assist, sistem de asistenţă activă la parcare, atât perpendiculară cât şi laterală. Sistemul este parte a pachetului Titanium Premium alături de anvelopele pe 17 inchi, geamuri fumurii, sistemul keyless entry, senzor de lumină şi de ploaie, oglindă helopmată, sistem follow-me home cu stingere întârziată a farurilor la parcare, sistem SYNC 2 cu navigaţie şi display de 8  inchi şi nouă difuzoare ce costă 3.500 de euro cu TVA.

Sistemul de navigaţie oferă de asemenea pentru prima dată în Europa un ecran divizat cu intersecţii detaliate, denumiri de străzi dictate, vizualizare 3D a intrărilor şi ieşirilor de pe autostrăzi şi a clădirilor, precum şi ghidul de drum Michelin. în plus, şoferii pot emite instrucţiuni de navigaţie individuale mai simple şi pot cere sistemului să redea melodiile artistului preferat printr-o simplă comandă vocală. De asemenea, sistemul „copiază” într-o anumită măsură Siri de la Apple şi spre exemplu, prin apăsarea a butonului de control vocal şi spunând  „I’m hungry” (îmi este foame) se va afişa o listă de restaurante locale cu instrucţiuni de direcţionare prin sistemul de navigaţie. Foarte important este şi sistemul de faruri adaptive cu xenon, care oferă un răspuns foarte propt oricărei schimbări de direcţie, astfel încât vizibilitatea să fie la un nivel ridicat în orice condiţii.

Sistemul de parcare poate fi foarte util mai ales pentru începători, sau pentru cei care nu vor să se mai „streseze” cu parcarea maşinii. Cum funcţionează? se apasă butonul de parcare, după care se rulează încet până când maşina detectează un loc suficient de mare pentru a o putea parca. După care, cel de la volan cuplează marşarierul şi controlează ambreiajul şi acceleraţia – aici este recomandată utilizarea doar a ambreiajului pentru o mai mare precizie, iar la indicaţiile sistemului, cel de la volan poate comuta şi în treapta întâi pentru a finaliza manevrele.

Planşa de bord este complet nouă şi aminteşte de cea de pe noul Mondeo. Este simplă, elegantă şi mult mai uşor de „folosit” în condiţiile în care au dispărut complet butoanele mici ale vechiului sistem audio Sony şi au fost înlocuite cu displayul sistemului SYNC 2. Acesta are un touch screen color de 8 inci de înaltă rezoluţie şi control vocal avansat al funcţiilor audio, navigaţiei, sistemului de aer condiţionat şi telefoanelor mobile.

Calitarea materialelor utilizate la interior a fost de asemenea îmbunătăţită, la fel şi izolarea fonică prin utilizarea unor noi materiale fonoabsorbate. Mai mult, senzaţia oferită este chiar similară cu cea din modelele premium, în condiţiile în care chiar şi la 130 km/h în interior zgomotul este unul redus.

În ceea ce priveşte spaţiile de depozitare, cnsola de depozitare centrală reproiectată oferă mai mult spaţiu şi o nouă cotieră cu glisare incorporată. în consola reglabilă pot fi puse mai multe tipuri de sticle cu capacitatea de a ţine în mod simultan o sticlă de apă de 1 litru şi o cutie de 0,33 litri.

Ce uimeşte acum la Ford nu este doar acest sistem, ci şi atenţia la detaliu. Spre exemplu, atunci când sunt deschise portierele faţă, un mecanism din interiorul portierei amplasează rapid pe rama exterioară a acesteia o protecţie de cauciuc precum un cheder pentru a proteja atât vopseaua portierei de pe margine, cât şi maşina celui parcat lângă. Astfel de detalii sunt foarte bine venite iar modul de acţionare este exemplificat în pozele din galeria foto. În plus, dintr-un buton amplasat pe plafon, în apropierea suportului de ochelari, se poate schimba culoarea iluminării din habitaclu, de la alb, la galben, albastru sau roşu.

Al doilea punct forte al maşinii este motorul – 1,5 litri turbo benzină EcoBoost produs la Craiova. Acesta dezvoltă 180 CP la 6.000 rpm şi un cuplu motor de 240 Nm încă de la 1.600 rpm. Oficial maşina accelerează de la 0 la 100 km/h în 8,6 secunde şi are un consum mediu de 5,9 litri/100 km, unul urban de 8,0 litri şi unul extraurban de 4,7 litri/100 km. Realitatea este însă puţin diferită. Motorul este unul foarte distractiv de condus. Dacă cel de 1,0 litri pune accent pe economie, cel de 1,5 litri pune accent pe senzaţii. Urcă rapid în ture până la 6.000 rpm iar „coloana sonoră” a evacuării este demnă de o maşină sport de peste 200 CP, iar performanţele te duc cu gândul la o versiune ST. Cutia de viteze este scurtă şi precisă, astfel încât rularea pe un traseu montan cu multe viraje este una foarte distractivă, atât de distractivă încât poate convinge şoferul să nu mai opteze pentru un diesel, ci pentru o benzină turbo. Dar, având în vedere că motorul are numai 1,5 litri, puterea de 180 CP îşi cere tributul. Desigur, în extraurban se poate atinge un consum de 4,7 litri/100 km, dar trebuie rulat cu 80-90 km/h, fără depăşiri cu acelerări puternice şi anticipat orice încetinire. Spre exemplu, între Comarnic şi Bucureşti, pe autostrada A3 de la Ploieşti, am atins un consum mediu de 5,2 litri/100 km. Mers într-un ritm mai alert, cu viteza maximă legală, pe acelaşi traseu, consumul a crescut spre 7,5 litri/100 km, respectiv 8 litri/100 km cu 130 km/h pe autostradă. Dacă se adoptă un stil de condus mai sportiv, atunci consumul creşte uşor spre 10-12 litri/100 km. Pe de altă parte, dacă în extraurban şoferul se poate apropia de valorile oficiale, în urban este mult mai dificil. Spre exemplu, nici în traficul lejer de dupa 10.00 din Capitală, consumul nu scade sub 8 litri/100 km, iar în traficul aglomerat de dimineaţă computerul de bord indică o valoare medie cuprinsă între 10 şi 11 litri/100 km. La prima vedere toate aceste valori par mari, mai ales pentru un motor de 1,5 litri, însă acest motor oferă o putere accesibilă anterior doar motoarelor de 2,0 litri benzină aspirate, iar consumul oficial al acestora pentru mediul urban pornea de la 10-12 litri/100 km şi nefiind supraalimentate, nu mai ofereau un cuplu puternic de la turaţii joase, iar pentru că erau de capacitate mare, plăteau o asigurare RCA şi un impozit anual semnificativ mai mari.

În ceea ce priveşte preţul, modelul testat cu toate echipamentele enumerate mai sus este de 26.725 de euro cu TVA preţ de listă, în condiţiile în care preţul de pornire pentru 1,5 EcoBoost 180 CP este de 19.450 de euro cu TVA,difrenţa fiind reprezentată de valoarea opţionalelor. Dar, acelaşi model este disponibil acum cu un discount de 4.075 de euro din preţul cu TVA, astfel încât preţul scade la 22.650 de euro cu TVA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO