Caută doar în titlu
Vezi galeria foto
(8 poze)
Auto

Test Auto ZF: Ford Focus Active Wagon 2.0 EcoBlue 150 CP Aut. 8 trepte: Crossover după clasica reţetă

Motorul diesel pare o apariţie tot mai rar întâlnită în cazul modelelor noi, însă chiar şi acum, acesta rămâne o opţiune pentru cei care doresc un automobil puternic, economic şi optim pentru drumuri lungi. În plus, când este vorba de un crossover spaţios, dieselul pare în continuare o alegere optimă, mai ales cuplat la o cutie de viteze automată.

Odată cu noua generaţie de Focus, lansată în 2018, americanii au venit şi cu versiunea Active regăsită până în acel moment doar pe Fiesta. Acum gama Ford include Fiesta, Focus, EcoSport, toate trei cu versiuni "Active" în cazul autoturismelor şi Tourneo Active la vehicule comerciale pentru transport persoane.

Cu ce vine Active în plus? Vine cu bandouri laterale amplasate pe arcele roţilor, praguri speciale şi spoilere faţă şi spate cu inspiraţie off-road. La interior avem o tapiţerie specială şi două noi moduri de condus – Slippery, pentru drumuri acoperite cu gheaţă şi Trail, pentru macadam – pe lângă Normal, Eco şi Sport. În plus, garda la sol este mai mare.

Versiunea Active este disponibilă atât pentru Wagon – modelul testat, cât şi pentru hatchul în cinci uşi.

Cui i se adresează? Celui care doreşte un break spaţios, sportiv şi care crede că un SUV nu este chiar ce îi trebuie. Iar în Europa acest tip de crossover a avut succes încă de la lansarea lui Volvo XC70 în anii 90, urmat de Audi A6 Allroad.

Cine are nevoie de un portbagaj încăpător cel mai bine optează pentru vesiunea break – Wagon, iar cine doreşte gardă la sol mai mare – cu 3 cm în cazul de faţă (faţă de Titanium sau Trend, în timp ce ST Line are o gardă la sol cu 2 cm mai mică decât acestea), poate alege versiunea Active.

Focus Active Wagon vine astfel să mulţumească atât pe cei care doresc un automobil mai înalt, dar nu sunt pregătiţi să facă trecerea la un SUV şi vor să iasă în afara asfaltului, dar fără să se aventureze pe trasee mai dificile.

În plus, Focus Wagon are un portbagaj forte încăpător, de 608 litri şi plusează cu două elemente importante în materie de spaţiu şi sunt deja comparabile cu maşini de clasă medie – laţimea habitaclului şi spaţiul destinat picioarelor pasagerilor din spate, elemente foarte importante mai ales la un drum lung

Ce impresionează cel mai mult însă este motorul – 2,0 EcoBlue, 150 CP, cu AdBlue pentru a respecta normele Euro6d. În 2021 un astfel de propulsor pare "din secolul trecut", în condiţiile în care acum în prim-plan sunt motorizările hibride sau electrice. Dar situaţia este diferită în teren. Motorul poate oferi un consum sub 5 litri/100 km în modul normal şi datorită cuplului motor de 370 Nm disponibil între 2.000 şi 2.500 rpm are rezerve impresionante de putere. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 9,5 secunde, însă forţa este dezvăluită atunci când se accelerează de la 90 la 130 km/h spre exemplu la intrarea pe autostradă.

Motorul este cuplat la noua transmisie automată cu opt trepte, cu schimbător sub forma unui comutator rotativ discret, amplasat pe consola dintre scaune. Cutia schimbă rapid treptele, iar la kick-down nu dezamăgeşte, însă în traficul urban mai există ezitări în funcţie de viteza de deplasare.

În plus, modelul testat dispunea de head-up display sub forma unui ecran transparent amplasat în spatele volanului. Pe acesta sunt afişate viteza, banda de rulare şi semnalizarea apropierii de banda continuă sau discontinuă şi cel mai recent indicator rutier. În plus, maşina având transmisie automată, maşina poate fi pornită prin intermediul aplicaţiei FordPass şi alături de tempomatul adaptiv dispune şi de modul "pilot adaptiv", astfel încât în aglomeraţie sau pe autostradă maşina se poate deplasa singură - dar cu obligaţia ca cel de la volan să ţină mâinile pe volan. Iar senzorul se asigură că şi când nu este activat pilotul automat, cel de la volan ţine corect mâinile pe volan "la nouă şi un sfert".

Tot o soluţie practică o reprezintă sistemul Door Edge Protector, lansat odată cu generaţia anterioară - când este deschisă portiera, automat este "montată" şi o protecţie pentru margine – soluţie foarte utilă în parcările strâmte.

La aceasta se adaugă portbagajul cu deschidere automată, prin buton dar şi cu ajutorul unui senzor amplasat sub bara spate. Astfel, atunci când cineva are ambele mâini ocupate, poate deschide sau închide mult mai uşor hayonul. În portbagaj sunt amplasate două lămpi, astfel încât există mai multă lumină decât în versiunea hatch, care are o singură lampă, iar bancheta spate poate fi rabatată cu ajutorul a două pârghii. Aici singurul minus îl reprezintă lipsa unor "agăţătoare" pentru centurile de siguranţă care să le securizeze pentru ca atunci când ridici bancheta să nu rămână sub aceasta.

Sistemul de infotainment este Sync 3, ajuns la versiunea 3.4 cu suport pentru Android Auto şi Apple Car Play.

Modelul testat era echipat cu farurile din gama de mijloc – cele cu LED cu faza lungă automată. Peste acestea sunt farurile LED adaptive, care menţin faza lungă şi atunci când vin maşini de pe sensul opus de mers, prin controlarea razei de lumină prin conuri de umbră. Având în vedere preţul de peste 30.000 de euro, merită un upgrade la faruri, mai ales că maşina este una destinată şi drumurilor lungi.

Preţul de listă pentru modelul testat era de 33.750 de euro cu TVA, din care opţionalele reprezintă 6.450 de euro, printre acestea regăsindu-se şi plafonul panoramic cu trapă de mari dimensiuni, care costă 1.300 de euro, iar farurile full LED autoadaptive mai costă 1.000 de euro. "Obligatoriu" la Ford, adică trebuie selectat de pe lista de opţionale, este pachetul iarnă care vine cu parbriz încălzit, scaune încălzite şi volan încălzit. Alături de opţiunea de pornire a motorului de la distanţă vor face plecările pe timp de iarnă ceva mai plăcute.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.