Auto

Test Auto ZF: Ford EcoSport 1,5 EcoBlue AWD, ST Line. Partea II: Cum se descurcă la drum lung SUV-ul de Craiova?

.

.

Autor: Bogdan Alecu

07.03.2019, 14:51 1307

Ford EcoSport, în generaţia produsă la Craiova, este disponibil începând cu vara anului trecut şi în versiune cu tracţiune integrală de tip All-Wheel-Drive – AWD – un sistem de tracţiune 4x4 simplu, fără diferenţial central blocabil, care însă reuşeşte să trimită putere exact către roata care are nevoie. Din acest motiv, caracterul subvirator al maşinii este diminuat considerabil în comparaţie cu versiunea doar cu tracţiune faţă, iar pe teren acoperit cu gheaţă şi zăpadă, sistemul AWD face diferenţa.

De ce ar avea nevoie un automobil de 4 metri lungime de 4x4? Aceasta pare a fi întrebarea, mai ales în condiţiile în care europenii cumpără crossovere şi SUV-uri mici în proporţie foarte mare numai în versiunea cu tracţiune faţă.

Răspunsul este unul simplu – faptul ca are doar patru metri lungime nu înseamnă doar că este o maşină de oraş, iar cine nu are nevoie de foarte mult spaţiu nu are de ce să opteze pentru o maşină mai grea şi implicit pentru un consum mai ridicat.

Ajută tracţiunea integrală la drum lung? Ajută dacă drumul este acoperit cu polei sau zăpadă, altfel sistemul AWD va direcţiona puterea către roata sau roţile cu ce mai bună aderenţă. Faptul ca România nu are autostrăzi ci (prea) multe drumuri cu o singură bandă pe sens, sunt situaţii în care cel de la volan trebuie să efectueze manevre bruşte pentru a evita căruţe, biciclişti sau animale prezente pe carosabil – şi versiunea 4x2 poate efectua fără probleme un test al „elanului”, însă din nou, tracţiunea integrală are un cuvânt de spus aici.

Spre deosebire de Dacia Duster, SUV-ul produs la Mioveni, la EcoSport nu se poate selecta modul de tracţiune – 4x4 sau numai tracţiune faţă şi nici nu se poate bloca diferenţialul pentru o distribuţie egală 50/50 între punţi. Pe de altă parte, nu trebuie ignorat fapul că în această formulă EcoSport are o gardă la sol de 16 centimetri, mai mică din cauza sistemelor 4x4 şi a motorului diesel, însă asta nu înseamnă că nu poate ieşi în afara asfaltului.

Cine are o casă pe un drum de ţară, la deal sau munte şi iarna va parcurge un traseu mai lung în afara asfaltului, atunci sistemul AWD va fi o investiţei înţeleaptă, mai ales că vine şi cu scut faţă. Dacă doriţi ceva extra, există deja şi scuturi metalice realizate special pentru EcoSport.

Tot de apreciat la EcoSport sunt farurile. Fără îndoială, pentru o maşină ce poate fi cumpărată prin Rabla cu 12.000 de euro, sunt printre cele mai bune faruri de pe piaţă, iar acestea pot fi comparate fără probleme cu cele ale maşinilor din segmentul premium. Nu sunt xenon şi nici LED, doar halogen cu lupă şi reglaj manual pe înălţime, însă pot fi comparate fără probleme cu cele cu xenon.

În ceea ce priveşte suportul, cei de la Ford au lansat şi în România aplicaţia FordPass – momentan nu sunt disponibile toate facilităţile, însă prin aceasta sistemul de navigaţie poate lua informaţii legate de trafic, iar posesorul va şti tot timpul cât combustibil mai are în rezervor. Pe de altă parte, sistemul Android Auto (care funcţionează cel mai bine alături de un smartphone cu mufă USB-C, nu MicroUSB). Astfel la drum lung veţi primi pe Waze cele mai noi actualizări iar telefonul nu se va încinge în razele soarelui.

Consumul? Cu toate că discutăm de un diesel, între acesta şi motorul EcoBoost de 1,0 litri şi 140 CP nu sunt diferenţe semnificative, cu toate că trebuie subliniat că în cazul dieselului discutăm despre o maşină 4x4 cu o greutate mai mare. Spre exemplu, la drum lung, consumul mediu are în continuare o valoare de circa 5,5 – 6 litri/100 km în funcţie de traseu şi stil de condus. Diferenţa este în traficul din Bucureşti - în condiţii de iarnă, cu scaun încălzit, volan încălzit, parbriz încălzit şi trafic bară la bară, atunci consumul urcă spre 8,3 litri/100 km. Aici trebuie să fie calculat bine cât de mult se va merge în oraş cu maşina. Nu trebuie uitat că aceasta dispune  de DPF – filtru de particule – şi respectă normele de poluare Euro 6.2, cele mai dure în momentul de faţă. O exploatare necorespunzătoare în oraş va duce la degradarea filtrului de particule. Dar aici vorbim de o problemă întâlnită la toate dieselurile de ultimă generaţie. Avantaj în cazul lui EcoSport este că pe 1,5 diesel nu are şi rezervor de AdBlue cum are Dacia Duster 1,5 dCi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO