Auto

Test Auto ZF: Dacia Spring – Soluţie electrică de buget

Dacia Spring

Autor: Bogdan Alecu

31.03.2021, 08:33 3547

Automobilul electric a fost proiectat pentru a reduce poluarea în marile aglomerări urbane, iar ulterior, pe măsură ce bateriile au crescut în capacitate acestea au devenit alegerea practică şi în cazul călătoriilor lungi.

Pentru a cuceri o cotă şi mai mare de piaţă din zona electricelor, Grupul Renault a decis în 2020 ca şi Dacia să aibă propriul automobil electric în gamă. Era necesar un automobil accesibil, practic, cu o autonomie bună - adică peste 200 km şi ieftin – cel mai ieftin, mai exact.

Aşa a pornit conceptul Dacia Spring. Soluţia identificată rapid a fost ca Grupul Renault să importe în Europa modelul Renault K-ZE proiectat pentru şi fabricat în China pentru piaţa europeană sub marca Dacia.

Spring este primul automobil fabricat sub marca Dacia produs în China. În plus, Maşina nu este produsă de Grupul Renault, ci de Dongfeng-Nissan într-o uzină care produce şi Renault City K-ZE, Venucia E30 şi Dongfeng Fengguang E1 – acestea trei fiind produse pentru piaţa chineză.

Dar cum merge?

Spring este un automobil proiectat pentru oraş sau cel mult pentru zonele metropolitane, zone unde viteza de deplasare nu trece de 90 – 100 km/h, de unde şi motorul de numai 45 CP, adică o valoare mai slabă decât vechea Dacie 1300. Dar – şi un foarte important DAR – motorul electric are un avantaj enorm – cuplul de 125 Nm este disponibil de la zero. În plus, greutatea maşinii este de numai 970 Kg în ciuda bateriei de 27,4 kWh – amplasată sub bancheta spate. Astfel, cu toate că cifrele oficiale indică o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în circa 19 secunde, maşina se simte mult mai dinamică. Chiar şi depăşirea unui camion care circulă cu 80-90 km/h poate fi făcută uşor – iar acest lucru nu poate fi spus de la volanul unui Logan cu motor de 75 CP. Pe de altă parte, tocmai pentru că discutăm de un automobil îngust – de 1,77 metri, înalt de 1,51 metri şi cu o gardă la sol generoasă, de 151 mm, Spring nu este cea mai stabilă maşină la viteze de peste 100 km/h. Atunci când este depăşit pragul de 110 km/h maşina se simte uşor instabilă, iar în viraje maşina stă corect, având în vedere dimensiunile sale, cu menţiunea că acestea nu trebuie abordate sportiv.

Oficial autonomia este de 230 km în extraurban şi de puţin peste 300 km în urban. Chiar şi mers într-un mod mai puţin economic, fie cu aerul condiţionat pornit, fie cu încălzirea pornită, cu sistemul audio pornit, autonomia nu a scăzut sub 200 km "cu un plin". În traficul din Bucureşti cel mai probabil autonomia va urca spre 300 km datorită opririlor dese prin care bateria este încărcată.

Dar aici vorbim despre o maşină de oraş, un automobil care ar permite rularea timp de 5-6 zile în trafic urban fără reîncărcare.

Încărcarea se poate face fie de la o priză rapidă, dedicată, în cel mult o oră şi jumătate, sau în 14 ore dacă bateria este alimentată cu 2300W de la o priză casnică. Dacă spre exemplu posesorul locuieşte la casă, o poate lăsa peste noapte la încărcat şi în fiecare zi va avea dimineaţă maşina gata de drum. Pe de altă parte, în premieră Spring va putea fi "controlată" şi printr-o aplicaţie de pe telefonul mobil, iar maşina va putea fi inclusiv "precondiţionată", astfel încât dimineaţa pe timp de iarnă maşina se va încălzi utilizând energie electrică din reţea înainte de plecare sau se va răci pe timp de vară.

Când vine vorba de siguranţă, Grupul Renault aminteşte că maşina are 6 airbaguri, inclusiv cortină, şasiul este ranforsat şi există un sistem cu radar pentru frânzarea de urgenţă. De asemenea, ei au subliniat că Spring nu este proiectat pentru 4 sau 5 stele la EuroNCAP. Nu s-a pronunţat cifra de 3 stele, maşina nefiind încă testată, însă modelele Dacia au fost proiectate până acum pentru un standard de trei stele.

Designul lui Spring este unul dintre cele mai reuşite din clasa mini-electric. Este şi singurul crossover din segment şi arată foarte similar cu Renault City K-ZE.

În premieră pentru un model Dacia, în partea din faţă blocurile optice sunt împărţite în două - sus unde ne-am fi aşteptat să găsim farurile, sunt luminile de zi cu LED şi semnalizarea iar la mijloc sunt amplasate farurile cu proiectoare pentru fază scurtă şi lungă - soluţie pe care o mai regăsim la unele SUV-uri ale Hyundai. Jantele sunt pe 14 inchi – iar anvelopele sunt 165/70 R14, cele mai mici utilizate de un model Dacia în ultimii 16 ani, de la ieşirea din producţie a modelului Solenza în 2005. Dacă în cazul lui BMW i3, care a optat tot pentru roţi înguste, de 155, dar pe jante de 19 inchi pentru a compensa, în cazul lui Spring s-a optat pentru o soluţie practică - anvelope înguste, pentru eficienţă şi jante mici, pentru un cost redus.

"Ştirea" este că Spring are o gardă la sol de 151 mm. Foarte practică atunci când vorbim de accesul în maşină sau dacă cel de la volan ar putea dori să urce o bordură

Tot pentru eficienţă Spring dispune de un singur ştergător, iar părţile laterale sunt protejate de bandouri mari de plastic ce amintesc de "kitul" de off-road de pe Duster. Acestea sunt utile în parcările mallurilor sau supermarketurilor.

La interior designul utilizat aminteşte pe de-o parte de Logan 2, datorită volanului şi planşei centrale. Totul este practic – suprafeţe din plastic tare, uşor de curăţat. Dar şi ieftin - în premieră pentru un model Dacia, volanul nu este reglabil nici pe înălţime, nici pe adâncime; poţi regla numai scaunul – nu şi pe înălţime – şi oglinzile. De asemenea nu există satelit de comandă pe volan, iar posturile radio sau melodiile pot fi schimbate doar din meniul MediaNav, la fel ca şi volumul.

La test acum este disponibilă numai versiunea Business, destinată flotelor şi companiilor de car sharing, motiv pentru care la interior scaunele vin cu o tapiţerie din piele sintetică pentru a fi mai uşor de curăţat. Dar tot pentru că sunt pentru car sharing, scaunele oferă un suport lateral redus şi nu sunt cele mai confortabile. Cum nu este nici bancheta nu este prea confortabilă, fiind proiectată pentru călătorii scurte. Dar totul este gândit pentru locurile din faţă - de la spaţiile de depozitare care totalizează 23 de litri, în timp ce cei din spate nu au nici buzunare în portiere.

Portbagajul are 290 de litri – spaţiu foarte mare pentru un model de clasă mini, mai mare chiar decât în cazul unor modele de clasă mică. Bancheta este rabatabilă dintr-o singura bucată, iar astfel capacitatea creşte la 620 de litri. Din păcate bancheta rabatată nu este la nivel cu portbagajul iar lungimea de 1,1 metri este mai greu exploatată.

Preţul este însă cel mai important acum – Spring este cel mai accesibil automobil electric, cu un preţ de 7.700 de euro prin programele Rabla şi Rabla Plus, iar echiparea include sistem de navigaţie cu Android Auto şi Apple Car Play, aer condiţionat şi posibilitatea de a precondiţiona maşina de la distanţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO