Auto

Test Auto ZF: Dacia Duster 1,2 TCe 4x4, accent pe rafinament

Test Auto ZF: Dacia Duster 1,2 TCe 4x4, accent pe rafinament

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

01.12.2015, 15:15 3174

Doi ani a durat aşteptarea până când Dacia a lansat Duster facelift cu motorul pe benzină supraalimentat de 1,2 litri TCe şi în versiune cu tracţiune integrală. În 2013 când a fost lansată generaţia restilizată, motorul turbo pe benzină era disponibil numai cu tracţiune faţă, explicaţia fiind că va fi disponibil cu 4x4 când se va trece la Euro 6, adică anul acesta.

Dacă Duster era văzut precum un off-roader cu caracter practic, bun în aproape orice situaţie, însă mai puţin rafinat decât concurenţa, acum SUV-ul românesc mizează tocmai pe această caracteristică - rafinamentul. Motorul este unul extrem de silenţios, chiar şi atunci când este accelerat, iar la drum lung singurul zgomot resimţit de pasageri este cel produs de vânt. Totodată, Duster 1,2 TCe testat vine şi cu noul buton Eco ce reduce consumul de benzină dar şi sistem Start/Stop care opreşte motorul la semafor. Tot în premieră avem şi senzor de presiune în pneuri care însă nu indică efectiv presiunea în roţi, ci doar avertizează când aceasta scade sub pragul setat.

Noul motor pe benzină este acum şi cel mai puternic propulsor ce poate echipa un Duster 4x4 cu 125 CP şi 205 Nm cuplu motor, ce duc maşina de la 0 la 100 km/h în 11 secunde fiind nu doar cel mai rapid Duster, ci şi cel mai rapid din segmentul său, depăşind modele similare precum Suzuki Vitara, Mitsubishi ASX, Fiat 500X sau Jeep Renegade şi chiar pe Skoda Yeti. În schimb, Opel Mokka şi Mazda CX3 sunt mai rapide. Dincolo de cifre, Duster 1,2 TCe chiar se simte mai rapid iar reprizele sunt fulminante.

Dar toate acestea costă, iar motorul turbo pe benzină cu tracţiune integrală este cu 200 de euro mai scump decât dieselul 1,5 dCi 110 CP cu aceeaşi versiune de echipare – rafinamentul, liniştea din habitaclu şi performanţele dinamice costă.

Principalul, dacă nu chiar sigurul inconvenient al acestei versiuni este consumul de benzină. Teoretic şi oficial consumul mixt este de 6,4 litri/100 km, însă în realitate consumul mediu poate ajunge şi la 10 litri/100 km. În traficul din Capitală consumul oscilează între 8 şi 12 litri/100 km în funcţie de stilul de mers şi trafic. Pe autostradă însă, consumul poate creşte la valori cuprinse între 12 şi 14 litri/100 km dacă se rulează cu 130 km/h, iar la 110 km/h pe tempomat consumul este cuprins între 9 şi 9,5 litri/100 km, conform datelor computerului de bord. Astfel, rezervorul e 50 de litri nu poate garanta o autonomie de 500 km. Desigur, şi concurenţa înregistrează un consum mediu real mai ridicat în cazul motoarelor pe benzină, însă nu atât de ridicat. Din păcate aici vedem limitarea cutiei de viteze şi a aerodinamicităţii, ambele având nevoie de îmbunătăţiri pentru viitoarea generaţie.

Diferenţele între generaţia 2010 şi cea 2014 la exterior sunt aproape minime – o nouă grilă pentru radiator, faruri cu model schimbat pe interior şi „badgeul” 4x4 scris altfel şi amplasat lângă stopul dreapta pe hayon – pe scurt, modificări minime, tipice pentru un brand low-cost. Desigur, chiar şi cu aceste mici modificări, maţina arată mai bine şi are o imagine mai modernă.

Adevărata „revoluţie” a Duster facelift se regăseşte la interior. maşina este mult mai rafinată comparativ cu generaţia anterioară - este mai bine antifonată, calitatea materialelor a fost îmbunătăţită, şi pentru prima dată într-un model Dacia nu mai ai senzaţia de maşină ieftină.

Cea mai mare mutare a fost schimbarea planşei de bord cu una ce reprezintă un „hibrid” între cea de pe generaţia anterioară şi cea de pe noul Logan. Trecerea nu este totală deoarece încă există probleme de ergonomie, cum ar fi amplasarea prea joasă a sistemului multimedia pe displayul căruia este afişat şi sistemul de navigaţie. Pe de altă parte au apărut noi spaţii de depozitare cum ar fi cel din partea superioară a consolei centrale, sau cel din partea dreaptă a planşei de bord, pentru pasager, ambele foarte utile, atât în oraş cât şi la drumurile lungi. Probabil cea mai mare noutate a noului Duster o reprezintă poziţionarea comenzilor pentru geamurile electrice pe portiere, atât în faţă cât şi în spate, fiind astfel în linie cu Lodgy şi Dokker, în timp ce Logan şi Sandero păstrează comenzile pe consola centrală. Din păcate, francezii au ales să păstreze comanda pentru oglinzile electrice sub frâna de mână, în timp ce la Logan şi Sandero aceasta a fost repoziţionată în stânga volanului. O îmbunătăţire semnifictivă vedem şi în ceea ce priveşte portbagajul – acesta nu mai este acoperit de o prelată ce trebuia mutată pentru un mai bun acces, ci cu un „capac” tare ce se ridică odată cu hayonul, îmbunătăţind semnificativ accesul.

Tot în ceea ce priveşte calitatea materialelor este de remarcat faptul că tapiţeria din piele seamănă foarte mult cu cea dintr-un Nissan şi nu mai are un aspect ieftin cum era cazul modelului din 2010, iar această calitate se reflectă şi în preţ: 600 de euro. În plus, tocmai pentru a contracara o parte din aspectele negative ale tapiţeriei din piele, Duster dispune şi de scaune încălzite. De asemenea, ergonomia butonului pentru încălzire nu este deloc bună, fiind „ascuns” sub scaun. Pe de altă parte, sistemul de încălzire este unul bun deoarece creşte rapid temperatura şi o menţine la un nivel rezonabil, care să nu deranjeze pe termen lung. Cine preferă materialele textile, şi această tapiţerie este acum de o calitate mai bună, iar spatele scaunelor faţă nu mai este acoperit cu imitaţie de piele ci cu un material rezistent alături de o plasă pentru obiecte mici . În plus, nu doar tapiţeria este diferită faţă de modelul lansat în 2010 ci şi scaunele – acestea au un şezut mai mare, un spătar şi tetiere mai confortabile, iar în spate, bancheta este mai bine profilată pentru un confort îmbunătăţit.

Preţul de pornire pentru un Duster 4x4 1,2 TCe 125 CP în versiunea de top Laureate cu toate opţionalele bifate urcă spre  este de 18.400 de euro cu TVA – echiparea include printre altele geamuri electrice faţă-spate, MediaNav cu MP3 şi port USB, închidere centralizată cu telecomandă şi aer condiţionat. Cine doreşte un Duster mai bine echipat poate opta pentru pachetul Look în valoare de 800 de euro ce include bare de pavilion longitudinale cromate, oglinzi retrovizoare Dark Metal, rnamente şi protecţie pentru praguri cu aspect cromat, jante din aliaj de 16 inchi şi geamuri fumurii, alături de sistemul multimedia cu navigaţie de 300 de euro, la care se poate adăuga şi harta Europei (100 de euro), senzori de parcare spate (200 de euro), tempomat (200 de euro), scaune faţă încălzite (100 de euro), volan îmbrăcat în piele (100 de euro) şi tapiţerie din piele (500 de euro – care include şi volanul îmbrăcat în piele).

Din păcate, noile modele concurente vin şi cu sisteme de siguranţă superioare, iar Suzuki Vitara, care vine cu un preţ similar dar cu performanţe mai mici în off-road vine cu cinci stele din cinci la noile teste EuroNCAP, în timp ce Duster are trei stele la testele din 2010. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO