Auto

Test Auto ZF: Automobil electric. Ep.1: Mitsubishi i-MiEV

Test Auto ZF: Cum se conduce un automobil electric. Ep.1: Mitsubishi i-MiEV

Foto: Mihai Dăscălescu

Autor: Bogdan Alecu

27.04.2011, 13:12 154

La mai bine de 100 de ani de laprezentarea primului automobil electric, maşinile "pe baterii"propun acum o alternativă "verde" la cele cu motoare pe benzină săudiesel.

Primii care au adus în România unautomobil electric au fost cei de la Mitsubishi în 2010, la aceavreme fiind vorba de un i-MiEV cu volan pe partea dreaptă proiectatpentru piaţa japoneză. La un an de atunci, japonezii au venit cuvarianta pentru Europa a lui i-MiEV - un automobil de aproape 2,5metri lungime şi 1,5 m lăţime, patru locuri, motor electric de 67CP (47 CP - putere maximă continuă) şi o autonomie de 150 km - carese obţine contra unui "plin" de curent în valoare de 7,9 lei. Sprecomparaţie, în cazul unei maşini de dimensiuni similare 150 km arcosta in oraş aproximativ 50 de lei plus ar emite în atmosferă 20de kilograme de dioxid de carbon la care s-ar adăuga şi alte gazepoluante.

Spre deosebire de Renault FluenceZE care este recomandat să fie încărcat la o priză specială carecostă câteva sute de euro şi ar putea implica un contract specialcu furnizorul de energie electrică, i-MiEV se poate alimenta directla o priză normală cu "încărcătorul" livrat odată cu maşina.Încărcarea durează aproximativ opt ore, adică exact cât timp maşinastă în parcare la serviciu sau acasă în garaj noaptea.

La exterior i-MiEV arată ca unautomobil normal de oraş. Doar "desenele" exterioare trădeazăpropulsia pe baterii. La interior, aproape acelaşi lucru. Desigur,planşa de bord este una special proiectată pentru maşinileelectrice, având indicator pentru consum, autonomie şi dacă serulează "Eco" sau "Power".

La interior i-MiEV nu vine cumateriale hi-tech sau premium, ci cu strictul necesar. Avem geamurielectrice faţă, climatizare automată, un radio-CD after-market şicâteva spaţii de depozitare. Scaunele nu sunt cele mai confortabiledin segment, dar îşi îndeplinesc scopul şi nu-ţi dau dureri despate după câteva drumuri prin oraş. Cu toate că dimensiunileîncadrează i-MiEV în segmentul mini, în partea din spate estesuficient loc pentru două persoane chiar şi la drumuri mailungi.

Pentru a porni maşina electricăeste aceeaşi procedură ca şi la un automobil obişnuit - seintroduce cheia în contact, se roteşte şi se aşteaptă două secundepână apare semnul "Ready" numai că de această dată nu se mai audeniciun fel de zgomot. Cutia de viteze pare una automată obişnuităla prima vedere, dar de această dată nu mai există trepte de vitezăci doar "D" pentru utilizarea obşnuită, B pentru coborârea pantelorcu frână regenerativă mai puternică decât în cazul D şi poziţia Ccu o frânare regenerativă mai slabă comparativ cu D.

Primul lucru care îl observiatunci când pleci de pe loc este puterea maşinii. Cu toate că înmodul normal maşina nu are decât 47 CP, faptul că maşina oferă uncuplu motor de 180 Nm "de la zero", i-MiEV oferă impresia că teafli la volanul unei maşini pe benzină de cel puţin 120CP.

Cu toate că pare puţin o autonomiede aproximativ 100 km, în traficul urban această distanţă estesuficientă pentru două chiar trei zile. Mai mult, cu toate cădiscutăm de un vehicul "verde", acesta s-a dovedit chiar foarteplăcut la condus prin Bucureşti, dar şi în afara acestuia. Maimult, promisiunea unui încărcător rapid va face şi mai atractivi-MiEV pe termen lung.

Preţul de achiziţie al modeluluitestat este de 36.640 de euro cu TVA inclus, adică un preţ similarcu al unei limuzine BMW Seria 5, Audi A6 sau chiar un SUV premiumcompact.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO