Auto

Super-bogatii planetei au din ce sa aleaga

08.01.2003, 00:00 23

Aveti un castel in sudul Frantei, o vila in Hawaii sau Barbados, un iaht si un avion personal. Ce va mai ramane atunci de cumparat ? Ce-ati spune de noul Cadillac Sixteen, prezentat la sfarsitul saptamanii trecute la salonul auto de la Detroit de General Motors, al carui pret incepe la 250.000 de dolari ? Sau poate preferati un model german? Avem primul Rolls Royce produs de cand marca britanica a intrat in era BMW si Maybach de la Mercedes, fiecare la 300.000 de dolari, dar si Bentley Arnage sau Continental GT, detinute de grupul Volkswagen, la cate 200.000 de dolari bucata.
Segmentul de masini de superlux a devenit in ultima perioada cel mai atractiv segment al pietei auto, in conditiile in care productia de masa este din ce in ce mai putin profitabila, atat in Statele Unite, principala piata auto din lume, cat si in Europa sau Asia.
Astfel, daca in cazul uneia dintre cele mai de succes masini - Seria 3 de la BMW, profitul a ajuns la mai putin de 200 de dolari pe fiecare automobil vandut, pentru fiecare masina de lux vanduta, profitul ar putea trece de 20.000 de dolari avand in vedere ca pretul de pornire este in general de 250.000-300.000 de dolari.
In ultimele sase luni, cei mai mari producatori germani - Mercedes, BMW si Volkswagen si-au anuntat intentia de a lansa noi masini care se adreseaza segmentului de super-lux. Primul pas a fost facut de Mercedes, care a inceput in vara trecuta sa-si promoveze modelul Maybach, adica o masina de peste 300.000 de dolari.
In luna septembrie a anului trecut Bentley Motors Cars, acum detinut de  grupul german Volkswagen AG, a ridicat miza cu coupe-ul Continental GT - primul model complet nou aparut de cand a intrat marca britanica sub umbrela germanilor in 1998 - al carui pret se apropie de 200.000 de dolari.
Ultimul "german" venit pe aceasta piata este BMW, care de la inceputul acestui an a devenit propietarul marcii Rolls-Royce si a anuntat lansarea modelului Phantom, care a reprezentat unul dintre cele mai secrete si mai costisitoare proiecte de design desfasurate de grupul german.
Cel mai mare producator auto din lume, General Motors, nu s-a lasat mai prejos si a intrat in jocul germanilor prin prezentarea la sfarsitul saptamanii trecute a noului concept Cadillac Sixteen, adica o msina de peste 250.000 de dolari, care reprezinta un omagiu adus elegantelor limuzine facute pe comanda in anii '30 pentru presedinti, vedete de la Hollywood sau chiar... gangsteri.
"Acest automobil este o declaratie adresata germanilor: nu ne subestimati, putem si noi sa facem asta", spune vice-presedintele General Motors, Robert (Bob) A. Lutz, cel care a lucrat de-a lungul timpului pentru cei mai mari producatori americani Ford, Chrysler si GM, fiind tatal unor modele de succes precum Ford Explorer, Dodge Viper sau PT Cruiser.
Per ansamblu, toti acesti producatori, fie ca este vorba de cei germani sau de americanii de la GM, spera sa propulseze vanzarile din segmentul de automobile de superlux de la mai putin de 4.000-5.000 de unitati cate s-au vandut anul trecut la mai bine de 10.000 de unitati.
Mercedes si BMW au stabilit ca tinta de vanzari pentru cele doua modele anuntate pentru acest an cate 1.000 de unitati. Potrivit reprezentantilor Mercedes, obiectivul a fost aproape indeplinit, livrarile incepand chiar din aceasta luna. In cazul Rolls Royce, tinta pare la fel de usor de atins avand in vedere ca au fost pana acum contractate 100 de unitati inainte de lansarea oficiala de la inceputul acestui an.
Bentley, care a anuntat un obiectiv de vanzari de 7.000 de unitati mizeaza pe faptul ca o data cu inceperea livrarilor pe piata in a doua jumatate a acestui an pentru Continental GT, fanii actuali ai Bentley se vor inghesui sa-si procure o astfel de masina.
In cazul Cadillac Sixteen, masina este pentru moment in stadiul de concept, insa reprezentantii sunt foarte increzatori in intrarea in productie. "Garantez ca daca am fi anuntat intrarea in productie de la bun inceput si am fi stabilit un obiectiv de vanzari de 1.000 de unitati, le-am fi epuizat pana la sfarsitul salonului de la Detroit (care a inceput la sfarsitul sptamanii trecute si se va incheia pe 20 ianuarie- n. red)" crede vice presedintele General Motors, Bob Lutz.

Bentley Continental GT
Pret de pornire: 200.000 $
Debut pe piata: a doua jumatate a anului 2003
Motor de 6 litri cu 12 cilindri in forma de W, care dezvolta 500 de cai putere
Este primul model Bentley complet nou de cand grupul Volkswagen a devenit proprietarul marcii in 1998
Viteza maxima: 290 km/h
Ajunge de la 0 la 100 de km/h in 5 secunde
Se produce la Crewe (Marea Britanie)

Maybach
Pret de pornire: 300.000 $
Debut pe piata: ianuarie 2003
Obiectiv de vanzari: 1.000-1.500 de unitati anual
Motor de 5,5 litri cu 12 cilindri in forma de V, care dezvolta 551 de cai putere
Este disponibil in doua variante de 5,7 metri si 6,2 metri lungime
Viteza maxima 250 km/h
Scaunele din spate sunt similare celor de la clasa intai din avioane
Doua ecrane cu cristale lichide pentru scaunele din spate
Sertare pentru mentinerea la rece a sampaniei
Planseul superior este dintr-un material electro-transparent care permite comutarea pe pozitia opac sau transparent

Rolls-Royce Phantom
Pret de pornire: peste 300.000 $
Debut pe piata: mai 2003
Obiectiv de vanzari: 1.000 de unitati anual
Motor de 6,8 litri cu 12 cilindri in forma de V, care dezvolta 460 de cai putere
Viteza maxima 240 km/h
Structura din aluminiu
Tapitetie interioara cusuta manual din 18 bucati de piele
Umbrele care se aprind automat la apasarea unui buton
Compartiment special pentru mentinerea umiditatii ideale pentru trabucuri

Cadillac Sixteen
Pret de pornire: 250.000 $
Debut pe piata: aflat in faza de concept
Obiectiv de vanzari (in cazul in care va fi lansat): 1.000 de unitati
Motorul are 16 cilindri in forma de V si dezvolta 1.000 de cai putere
Structura de aluminiu
Ceas de bord din cristal Bulgari, covoare de matase si compartiment special pentru mentinerea la rece a sampaniei
Scaunele din spate se pot transforma in pat

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO