Auto

Salonul de la Detroit, intre camionete, ecologie si masini sportive

12.01.2005, 00:00 24



Promotiile si dobanda zero au permis anul trecut pietei auto din Statel Unite, cea mai mare din lume din punctul de vedere al numarului de masini vandute, sa isi stopeze pentru prima data in ultimii patru ani caderea. Din pacate, producatorii americani nu au reusit sa profite de pe urma timidei cresteri a pietei. Salonul de la Detroit, inceput saptamana aceasta, reprezinta un prilej pentru producatorii americani de a arata ca au cu ce sa atraga clientii in urmatoarea perioada.



Dintre cei trei mari giganti mondiali care isi au sediul in Detroit - General Motors, Ford si DaimlerChrysler, doar ultimul a reusit sa isi mareasca anul trecut cota de piata pe terenul propriu. Ceilalti au pierdut tot mai mult lupta cu producatorii niponi, dintre care Toyota s-a detasat in mod deosebit.



Salonul de la Detroit, care a debutat pe 9 ianuarie si va tine pana duminca 23 ianuarie, reprezinta insa o adevarata desfasurare de forte pentru producatorii americani.



In prima dinre cele trei zile dedicate presei DaimlerChrysler a prezentat trei concepte de masini - Jeep Gladiator, Jeep Hurricane si Chrysler Firepower, precum si varianta de productie a celei de-a doua generatie a modelului Mercedes M-Klasse.



Ford a prezentat la randul sau doua modele intrate in productie - Ford Fusion si Ford F-150 Harley, dar si patru concepte - Ford Explorer SportTrac, Ford Fairlane, Ford Shelby GR-1 si Ford SYN.



Nici General Motors nu s-a lasat mai prejos, inca din prima zi a salonului fiind prezentate Graphyte si Sequel, doua modele "verzi", adica ecologice. GMC Graphyte este un prototip de teren, dezvoltat in colaborare cu DaimlerChrysler, care este echipat cu un motor ce functioneaza cu benzina, dar si cu curent electric.





Hibridul, ultima moda



GM Sequel este succesorul cunoscutului model Hy-Wire al producatorului american si functioneaza pe baza aceluiasi principiu ecologic ca si in cazul Hy-Wire, cel al pilelor de combustie (modelul este alimentat cu hidrogen iar pe teava de esapament iese doar... apa).



Sequel ajunge, spun cei de la General Motors, de la 0 la 100 de kilometri pe ora in aproximativ noua secunde, ceea ce reprezinta cea mai buna performnata intre automobilele care funcsioneaza pe baza principiului de alimentare cu pile de combustie.



Modelele hibride, adica cele care functioneaza atat cu benzina cat si cu curent electirc, sunt si in atentia celui de-al doilea producator mondial, Ford. Modelul hibrid Ford Escape, a fost desemnat Camioneta anului in deschiderea Salonului de la Detroit, iar oficialii de top ai Ford spun ca vor lansa pe piata in urmatoarea perioada cel putin cinci modele hibrid. Anul trecut vanzarile de masini hibird au ajuns in Statele Unite la 88.000 de vehicule, potrivit companiei JD Power & Associates, urmand ca anul acesta s depaseasca 220.000 de unitati.



Pe termen mediu, pana la nivelul anului 2010, vanzarile de masini hibrid ar putea ajunge in Statele Unite la jumatate de milion de unitati, apreciaza analistii JD Power. Diferenta de peste 3.000 de dolari fata de modelele comparabile pe benzina reprezinta insa o piedica in calea dezvoltarii si mai puternice a pietei de masini hibrid.



Chiar si producatorii europeni au decis sa aduca la Detroit variante ecologice. Unul dintre exemplele in acest sens este BMW, care a venit cu H2R, un model ce funcsioneaza cu hidrogen si care a doborat de-a lungul timpului numeroase recorduri, depasind chiar 300 de kilometri pe ora.





Intoarcerea camionetelor



Salonul de la Detroit din acest an a reprezentat si o revenire in forta a modelelor Pick-up. Interesul pietei americane pentru acest tip de masini (cel mai bine vandut model din Statele Unite este Ford F150, adica tocmai un model Pick-up) este pe deplin rasplatit la Detroit, unde nu doar americanii si-au luat partea leului in acest segment ci si producatorii niponi.



Pe langa Mitsubishi si Nissan, din acest an si Honda va lansa primul sau model Pick-up botezat Ridgeline.



Ridgeline este, potrivit analistilor, un model care va inregistra comenzi importante in anii urmatori, urmand sa "muste" destul de serios din cotele de piata ale unor concurenti precum Ford Explorer Sport Trac (prezent la randul sau la Detroit) sau Chevy Avalanche.



Aceasta va permite producatorului nipon sa realizeze in acest an a zecea crestere consecutiva a vanzarilor, urmand sa ajunga la 1,45 de milioane de masini vandute.



Ridgeline este echipat cu un motor de 3,5 litri care dezvolta 255 de cai-putere si va avea un pret de pornire de 30.000 de dolari, urmand sa fie produs in cadrul fabricii Honda din Ontario, alaturi de modelul de teren Honda Pilot.



Tot la capitolul pick-upuri poate fi trecut si modelul F-150 SuperCab rezultat in urma colaborarii dintre Ford si Harley Davidson. Culoare neagra cu dungi mari de culoare rosie, jenti de aluminiu de 22 de inci, tractiune integrala, dar si un motor de 5,4 litri si 300 de cai-putere, acestea sunt principalele caracteristici ale modelului rezultat in urma celei de-a saptea colaborari dintre Ford si Harley-Davidson.



In asteptarea noului model Ridgeline al japonezilor de la Honda, Ford a prezentat si noul concept Explorer Sport Trac, echipat cu un motor de 4,6 litri si care a crescut in dimensiuni fata de modelul anterior.



Chir si Jeep, marca detinuta de DaimlerChrysler, pare interesata sa revina la productia de modele Pick-up, dovada in acest sens fiind Galdiator, unul dintre conceptele prezentated e Jeep la Detroit. La fel ca in cazul celorlalte modele Jeep din gama actuala, Gladiator se bazeaza inprimul rand pe calitatile sale in teren accidentat, fiind echipat si cu un puteric motor de 2,8 litri si 163 de cai-putere.





Putere si design



Modelele sportive, echipate la randul lor cu motoare puterince sunt cele care atrag in general cele mai multe priviri la orice salon auto. Iar salonul de la Detroit din acest an nu face exceptie.



Aproape toti producatorii si-au adus la Detroit masinile sportive, incepand cu Mini. Marca britanica, detinuta de grupul german BMW, prezinta la Detroit in premiera mondiala varianta decapotabila a versiunii sportive Cooper S.



Chiar daca nu si-a adus "sportivele" pe continentul nord american, Volkswagen intentioneaza, potrivit sefului sau, Bernd Pischetsrieder, introducerea in Statele Unite in urmatorii doi-trei ani a unei masini sport, bazata pe Concept R, modelul prezentat in toamna anului 2003 la salonul de la Frankfurt.



Pentru a confirma parca estimarile analistilor care dadeau concenrul DaimlerChrysler drept cel mai activ producator de la editia din acest an a salonului de la Detroit vine si conceptul Chrysler Firepower.



Acesta pare un fel de Dodge Viper sau Aston Martin, insa in realitate este un Chrysler echipat cu un motor de 6,1 litri si 425 de cai-putere care, care ajunge de la 0 la 100 de kilometri pe ora in 4,5 secunde.



Dodge, o alta marca detinuta de DaimlerChrysler, a venit la Detroit cu modelul Charger. In fapt, Charger este o versiune de competitie care va alerga de luna viitoare in cursele Nascar. Chiar daca au existat multe dispute in ceea ce priveste design-ul acestui model, aproape toate lumea este de acord ca noul model va avea cel putin aceleasi rezultate pe care le-a inregistrat predecesorul sau, modelul Dodge Magnum.



Potrivit inginerilor americani, vor fi disponibile trei versiuni pentru noul model - SE, care este echipat cu un motor de 3,5 litri si transmisie automata, SXT si R/T, cea mai puternica versiune care va fi echipat cu un motor de 5,7 litri. Chiar daca nu au fost comunicate preturi, este de asteptat ca acestea sa varieze intre 25.000-35.000 de dolari.



Producatorul german Porsche nu putea rata prilejul reprezentat de salonuld e la Detroit si a venit cu doua decapotabile noi-noute. Porsche Carrera si Carrera S Cabriolet sunt expuse in premiera mondiala la Detroit , comercializarea lor urmand a incepe un pic mai tarziu in decursul acestui an.



Ce ar fi un salon auto fara un model Ferrari ? Marca italiana este prezenta prin noile modele F430 si Supermaerica. Nici unul dintre acestea nu este insa expus in premiera. Primul este deja cunoscut de la salonul de la Paris din toamna, iar cel de-al doilea, in fapt o decapotabila bazata pe modelul 575M Maranello, a fost prezentat la salonul de la Los Angeles de la inceputul acestui an.



Una dintre cele mai dinamice marci de pe piata Statelor Unite, Lexus, a venit cu lectiile facute la Detroit. Divizia de lux a grupului Toyota a anuntat ca in urmatoarele cincisprezece luni vor fi lansate pe piata 22 de modele noi sau facelift-uri ale unor modele actuale. Atentia vizitatorilor de la Detroit va fi cu siguranta atrasa de LF-A, un concept de model sportiv, care vine sa completeze linia pe care s-a inscris Lexus dupa prezentarea anterioara LF-X si LF-S in anul 2003. LF-A are un motor de cinci litri care dezvolta nu mai putin de 500 de cai-putere, ceea ce permite, spun japonezii o viteza maxima de peste 300 de kilometri pe ora.



Cu o asemenea armata de modele noi, producatorii din toata lumea, fie ca este vorba de americani, europeni sau asiatici spera sa poata face fata mediului economic dificil, mai ales ca, potrivit analistilor, piata auto din Statele Unite si din Europa de Vest ar putea inregistra o noua scadere in acest an, pe fondul diminuarii interesului pentru promotiile derulate de dealeri. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO