Auto

Salonul auto de la Tokio, avanpremiera pentru masinile viitorului

22.10.2003, 00:00 26



Recunoscut pana acum ca cel mai futurist dintre saloanele auto din lume, salonul de la Tokio nu dezamageste nici in acest an. 84 de premiere mondiale printre care numeroase concepte care de care mai extravagante vor fi prezente de la mijlocul acestei saptamani la cea de-a 37-a editie a salonului nipon. Spre deosebire de alte editii evenimentul din acest an este mai sobru, fara a fi insa sumbru.



Extravaganta nu putea insa lipsi cand vine vorba de salonul de la Tokio. Daca in anii de puternica crestere economica salonul de la Tokio era folosit de producatorii mondiali pentru a-si etala creatiile, in anii de recesiune producatorii auto s-au folosit de Tokio pentru a-si apropia clientii aflati in expectativa.



Insa economia japoneza este pe cale sa isi revina. Somajul este in scadere, deflatia la randul, astfel ca singurul lucru pe care il au de facut producatorii auto este sa ofere clientilor masinile pe care le doresc.



Analistii spun ca o buna parte dintre conceptele prezentate la aceasta a 37-a editie a evenimentului anticipeaza modele de productie care vor iesi pe piata in urmatorii ani.



Cu toate acestea, in rolul principal se vor afla fara indoiala asa numitele masini hibride, pe care japonezii au inceput sa le aduca pe piata in ultima perioada, cu mult inainte de competitorii lor din Europa sau din America de nord.



Masinile care vor fi prezente la Tokio folosesc tehnologii de propulsie alternativa precum cea hibrida sau asa numita fuel cell (adica propulsia realizata prin pile de combustie), in conditiile in care producatorii japonezi incearca sa introduca aceste noi tehnologii nu doar pe vehicule demonstrative ci si pe modelele de mare volum.



Principalul motiv pentru care producatorii auto japonezi investesc sume importante in aceste tehnologii este, potrivit analistilor, acela ca in cazul tehnologiei diesel, europenii sunt cu mult inaintea tuturor.



Explicatia este simpla. In ceea ce priveste primele generatii de motoare diesel atat clientii europeni cat si cei japonezi s-au declarat nemultumiti. Ulterior insa, cumparatorii de masini europeni au inceput sa devina tot mai interesati de motorizarile diesel, in timp ce japonezii, mai conservatori au preferat benzina. Astfel, producatorii auto europeni au dezvoltat noi generatii de motoare diesel, ajungandu-se in prezent ca mai mult de jumatate dintre masinile vandute in Europa sa fie echipate cu motoare diesel.



Japonezilor nu le-a mai ramas nimic de facut in ceea ce priveste dezvoltarea de noi generatii de motoare diesel, mai ales ca si piata americana (principala piata de export a producatorilor auto japonezi) este un mare fan al motoarelor pe benzina.



Astfel se explica interesul tot mai mare al japonezilor pentru tehnologii care sa utilizeze combustibili alternativi, cum ext cazul hidrogenului, despr ecare se spune ca este "combustibilul viitorului" avand in vedere ca de pe urma functionarii unui motor cu hidrogen rezulta doar apa.



Iata in continuare cateva dintre cele mai interesante concepte de autovehicule care vor fi prezentate de producatorii japonezi la editia din acest an a salonului auto de la Tokio.



SUBARU este prezent cu trei concepte: roadsterul B9 Scrambler si doua modele din clasa mini R1 si R2. Modelul B9 Scrambler este un model cu propulsie hibrida, adica functioneaza atat pe baza unui motor pe benzina de 2 litri cat si a unui motor electric care dezvolta 136 de cai-putere. motorul pe benzina intra in functiune abia dupa viteza de 80 de kilometri pe ora.



HONDA a adus la Tokio patru concepte: ASM, IMAS, KIWAMI si HSC. ASM (Advanced Saloon Minivan) este un model de minivan foarte aproape de a intra in productie cel mai probabil primavara viitoare. Va fi primul model Honda echipat cu un motor V-6 pe benzina si unul electric.Cel mai atractiv concept va fi cu siguranta roadsterul HSC, al carui motor V-6 dezvolta nu mai putin de 300 de cai-putere. Cu toate acestea HSC (acronimul de la Honda Sports Concept) nu este un prototip care va intra in productie in viitorul apropiat.



MAZDA Ibuki va fi atractia principala a standului producatorului nipon aflat sub umbrela americanilor de la Ford. Potrivit designerului sef de la Mazda, Moray Callum, acest concept ar putea fi o posibila abordare pentru urmatoarea generatie a celui mai vandut roadster din lume Mazda Mx-5 (sau Miata, numele sub care este comercializat in America si Asia). Ibuki este construit pe platforma modelului Mazda RX-8.



MITSUBISHI a venit la Tokio cu doua concepte interesante CZ2 Cabriolet si Se-ro. Daca primul reprezinta de fapt un decapotabil construit pe baza modelului Mitsubishi Colt, Se-ro este un concept mult ami futurist. Se-ro, a carui denumire provine de la prescurtatea Secret Room (camera secreta in limba engleza) foloseste tehnologia drive-by-wiresi este constrit pe aceeasi platforma cu conceptul I prezentat la editia din acest an a salonului auto de la Frankfurt. Daca despre I s-a spus de catre oficialii Mitsubishi ca va intra in productie de serie, planurile pentru Se-ro sunt inca in stadiul de analiza si vor fi influentate si de reactia publicului dupa salonul nipon.



NISSAN este printre producatorii cei mai inventivi de la acest salon. Serenity, Redigo, C-note, Effis, Cube3 si modelul de lux Fuga sunt noutatile pe care marca aflata sub umbrela francezilor de la Renault le aduce la salonul auto desfasurat "pe teren propriu". Serenity este un minvan sportiv, in timp ce Redigo este un SUV care aduce aminte de modelul Avantime al francezilor de la Renault, un model apreciat de multi analisti ca fiind prea avantgardist pentru momentul cand a fost lansat. C-note, Effis si Cube3 reprezinta toate concepte de automobile din gama mica, in timp ce Fuga ofera cateva indicii legate de modul cum vor arata viitoarele modele Infiniti (marca premium sub care sunt comercializate masinile Nissan in Statele Unite).



TOYOTA, al treilea producator mondial de automobile ca marime, a venit la Tpkio cu o intreaga artilerie de "prescurtari". Astfel, SU-HUV1, PM, NLSV, Fine-N sunt conceptele Toyota expuse la Tokio, in timp ce pentru marca de lux a grupului nipon, Lexus, au fost pregatite LF-S si LF-X. Lucrurile nu sunt chiar asa complicate cum par, va asiguram. LF-S vine de la Lexus Future-Sedan, iar LF-X de la Lexus Future-Crossover. Altfel spus cele doua modele prefigureaza viitoarele generatii de automobile Lexus din segmentele respective. SU-HV1 este un SUV (automobil de teren de mici dimensiuni), iar NLSV (acronimul de la New Life Support Vehicle) prefigureaza viitoarea generatie a automobilului din clasa mica Yaris. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO