Auto

Republica Moldova, o ţară fără autostrăzi, încearcă să-şi repună în mişcare compania naţională de căi ferate

Republica Moldova, o ţară fără autostrăzi,...

Autor: Catalina Apostoiu

17.10.2019, 00:04 725

Unii analişti cred că CFM are nevoie de investiţii de până la 300 mil. euro pentru ca cei aproximativ 1.232 km de cale ferată ai ţării să devină viabili.

Guvernul moldovean şi-a anunţat intenţia de a reorganiza compania naţională de transport feroviar, Calea Ferată din Moldova (CFM), aflată în dificultate, relatează Emerging Europe.

Infrastructura de cale ferată este vitală pentru Moldova în condiţiile în care ţara este una dintre puţinele din Europa care nu are niciun kilometru de autostradă.

Ministerul Economiei şi Infrastructurii vrea să împartă CFM în trei companii separate, una pentru transportul de pasageri, una pentru transportul de bunuri şi una care să se ocupe de dezvoltarea şi mentenanţa infrastructurii de cale ferată.

Calea Ferată din Moldova se află de ani întregi într-o situaţie financiară precară, consumând puternic din resursele slăbite ale statului. În ultimii cinci ani, compania a înregistrat pierderi de până la un miliard de lei (aproximativ 52,2 milioane de euro), confruntându-se cu scăderi anuale ale veniturilor în contextul declinului constant al numărului de pasageri şi volumelor de marfă transportată.

Pierderile au crescut mai ales în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internaţional. Starea tehnică nu este mai încurajatoare decât situaţia financiară, infrastructura fiind veche şi slab întreţinută, potrivit Timpul.md.

Conform Planului de Investiţii 2014-2020 al CFM, infrastructura feroviară din Moldova ar necesita investiţii de aproape 300 milioame de euro până în 2020 în vederea îmbunătăţirii calităţii şi siguranşei.

În plus, experţii de la compania EGIS, care au consiliat guvernul moldovean, argumentau cu doi ani în urmă că falimentul CFM este inevitabil în următorii trei ani dacă guvernul nu alocă bani sau dacă nu vor fi implementate reforme profunde ţinând cont de situaţia tehnică, financiară şi de piaţă actuală a sectorului feroviar.

Anul trecut, CFM a anunţat planuri modeste de înnoire a materialului rulant cu asistenţă financiară din partea Uniunii Europene, Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Băncii Europene de Investiţii, scrie Emerging Europe.

Reînnoirea materialului rulant va include măsuri menite să asigure că tehnologii moderne sunt încorporate în noua flotă.

Unii analişti cred că CFM are nevoie de investiţii de până la 300 milioane de euro pentru ca cei aproximativ 1.232 km de cale ferată ai ţării să devină viabili.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO