Auto

Radiografia exporturilor în 2016: industria auto duce în spate creşterea exporturilor locale

Radiografia exporturilor în 2016: industria auto duce...

Autor: Cristina Roşca

17.05.2017, 20:30 453

♦ Exportul de maşini – fără părţi componente – contribuie singur cu o cincime la totalul exporturilor ♦ Evoluţia la nivel de segmente este foarte diferită, cu scăderi de 96% în cazul exportului de cărbune şi lignitului sau creşteri de până la aproape 20% pentru echipamentele electrice ♦ România a avut anul trecut exporturi totale de 57,4 mld. euro, în urcare cu circa 5% comparativ cu 2015, arată calculele ZF pe baza datelor INS.

Exporturile au fost mai mulţi ani, în special în pe­rioada imediat de după criză, motorul prin­cipal al economiei locale. Maşinile, compo­nentele auto şi hainele „made in Romania“ ducând în spate responsabilitatea revenirii economiei.

În ultimii ani însă, măsurile de relaxare fis­cală, majorările salariale şi optimismul ro­mâ­nilor în ceea ce priveşte perspectivele lor au făcut ca exporturile să cadă de pe prima poziţie, iar consumul intern să devină „vioara întâi“ a eco­nomiei locale. Totuşi, exporturile continuă să crească, deşi mai moderat, cu circa 5% anul trecut. Evoluţia exporturilor tre­buie însă analizată în paralel cu cea a importurilor. Mai mult, în cazul exporturilor trebuie analizată valoarea adăugată a acestora.

Analiştii au spus în mai multe rânduri că principalele pro­duse de export ale României - produsele auto şi cele textile - au o valoare adăugată brută (VAB) mică, ceea ce înseamnă că local de multe ori doar se asamblează produsele. Aceasta este una dintre explicaţiile din spatele salariilor mici, sub me­dia europeană. În industria textilă, spre exem­plu, salariile sunt de multe ori apropiate de mi­nimul pe economie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO