Auto

Povestea constructorului de locomotive Softronic din Craiova: „Am început într-un mic depozit de materiale textile"

Povestea constructorului de locomotive Softronic din...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

30.12.2018, 09:55 5417

Ionel Ghiţă, asociat în cadrul producătorului de material rulant Softronic, a povestit în cadrul conferinţei „România 100 de ani de business” de la Craiova cum a început povestea companiei care astăzi este unul dintre cei mai mari producători de locomotive din România.

„Eu am fost profesor la liceul Carol din Craiova. Am fost fericit când cumnatul meu, împreună cu un prieten şi câţiva tineri entuziaşti au zis: hai să facem cutia neagră a locomotivei pentru că este nevoie de ea în România şi Europa. Am lăsat meseria de profesor şi am început businessul undeva pe bulevardul Unirii, într-un mic depozit de material textil, înfiinţând firma Softronic. Era foarte frumos pentru că eram tineri”, a povestit antreprenorul, care este asociat în companie alături de trei alţi antreprenori.

În 2007, după intrarea României în Uniunea Europeană, Softronic accesat credite bancare şi a început construcţia fabricii.

„Programele guvernamentale de la acea vreme indicau faptul că era nevoie de locomotive şi trenuri electrice sau diesel şi, într-un act de curaj, am zis să începem să producem locomotive. Am facut prima locomotivă printr-un entuziasm general şi bazându-ne pe oamenii cu experienţă în domeniu, numai că în 2008 a venit criza. Ne-am chinuit foarte tare să vindem locomotiva în acea perioadă”, a continuat el. Ulterior, compania a câştigat două licitaţii internaţionale şi a produs încă două locomotive şi în 2011 a încetat colaborarea cu CFR pe care a început-o după ce compania a construit fabrica.

De asemenea, compania a început şi să închirieze locomotive. DB Schenker (grup german din domeniul transporturilor – n-red.) a început să îinchirieze locomotive de la noi.

„Aşa am putut să supravieţuim având în vedere că în România nu exista interes pentru achiziţia de locomotive noi. În 2015 ne-am orientat către companii private pentru vânzarea directă a locomotivelor, companii care s-au hotarat greu să dea peste 2 milioane de euro pentru o locomotivă”.

Ulterior, compania a intrat pe piaţa machiară, iar apoi compania a produs primul tren electric din România.

„Printr-un efort extraordinar tehnic şi financiar, am realizat construirea primului tren electric din România, care, neputând fi achiziţionat de catre statul român, a condus la ideea infiintării unui operator privat de transport de calatori, în interiorul grupului (Softrans)”.

Antreprenorul spune că visul era să circule de la Hamburg la Ankara cu locomotive si trenuri electrice Softronic, numai că, în cei aproximativ 3.000 de km, există o singură porţiune de cale ferata neelectrificată, între Craiova şi Calafat.

„Degeaba contruieşti locomotive performante dacă viteza de circulaţie a trenurilor de marfă este sub 20km/h”.

Înfiinţată în 1991 la Craiova, Softronic are singura fabrică ce produce rame şi locomotive electrice în Europa de Est şi care vinde în prezent locomotivele electrice în special în străinătate.

Grupul Softronic cu­prinde divizia producătoare de rame şi locomotive electrice, alături de serviciile Softrans, transportator feroviar de marfă şi de pasageri care a apărut pe piaţă în 2002.

Afacerile companiei s-au ridicat la peste 14 mil. euro în 2017, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Recent, Softronic a semnat pentru o finanţare de 14 mil. euro de la Raiffeisen Bank, sumă care va fi garantată de EximBank prin emiterea unor garanţii în numele şi în contul statului român.

Creditul este destinat acoperirii costurilor de producţie şi livrare a şase locomotive electrice, care vor intra în dotarea companiei Green Cargo AB din Suedia.

În iunie 2017, Softronic a semnat un contract cu operatorul feroviar Green Cargo din Suedia pentru livrarea a opt locomotive Transmontana. Primele două locomotive au fost deja produse şi livrate, următoarele şase locomotive urmând să fie distribuite până la mijlocul anului 2020.

 
 
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO